Eightinch Vevarmar

Frågor och tips om mek med din cykel.
BjorN
Posts: 13
Joined: 17 Feb 2009 17:57
Location: Linköping

Eightinch Vevarmar

Post by BjorN » 13 Oct 2009 10:45

Funderar på att beställa ett par vevarmar från Eightinch och har lite frågor.

Vilken längd rekommenderas? De finns i 160, 165 & 170 mm.

Förstår inte riktigt vad de menar med:

"Requires a separate square taper 103mm (JIS) bottom bracket"

Är det en speciell typ av vevlager man måste använda? Tips på sådant vevlager?

Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Eightinch Vevarmar

Post by Otto » 13 Oct 2009 11:05

BjorN wrote:Funderar på att beställa ett par vevarmar från Eightinch och har lite frågor.

Vilken längd rekommenderas? De finns i 160, 165 & 170 mm.

Förstår inte riktigt vad de menar med:

"Requires a separate square taper 103mm (JIS) bottom bracket"

Är det en speciell typ av vevlager man måste använda? Tips på sådant vevlager?
Längden har betydelse i kurvtagning. 165 är rätt lagom, inte för kort och inte för lång.

Nä, inget speciellt. Ett vanligt fyrkantstaps men bredden på axeln är det som 103mm i bredd. Bredden har betydelse för kedjelinjen.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Eightinch Vevarmar

Post by Jonis! » 13 Oct 2009 11:21

BjorN wrote:Funderar på att beställa ett par vevarmar från Eightinch och har lite frågor.

Vilken längd rekommenderas? De finns i 160, 165 & 170 mm.

Förstår inte riktigt vad de menar med:

"Requires a separate square taper 103mm (JIS) bottom bracket"

Är det en speciell typ av vevlager man måste använda? Tips på sådant vevlager?
Det enda är väl att för att få kedjelinjen de avser (42mm?) så bör ett 103mm "fyrkants" vevlager av japansk standard användas.. dvs grovt det mesta som inte är Campagnolo eller Miche
sökes: nervex bangaffel.

boström
Posts: 226
Joined: 07 May 2009 16:11
Location: Göteborg

Re: Eightinch Vevarmar

Post by boström » 13 Oct 2009 15:05

Mina eightinch vevar är 165 och det är rätt lagom längd. Kör med 116mm vevlager, det är alldelles för brett i alla fall så 103mm kan nog stämma rätt bra.
www.XXIV.se

BjorN
Posts: 13
Joined: 17 Feb 2009 17:57
Location: Linköping

Re: Eightinch Vevarmar

Post by BjorN » 13 Oct 2009 15:42

Tackar för bra svar! :D

Så ett vevlager från Sugino skulle fungera?

Vilken roll spelar gängtypen?

Har inte riktigt förstått vad en Engelsk gänga gör för skillnad mot en standard eller Fransk.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Eightinch Vevarmar

Post by klasolsson » 13 Oct 2009 16:49

BjorN wrote:Tackar för bra svar! :D

Så ett vevlager från Sugino skulle fungera?

Vilken roll spelar gängtypen?

Har inte riktigt förstått vad en Engelsk gänga gör för skillnad mot en standard eller Fransk.
Det lagret kostar nästan hälften om du köper det från http://velosolo.co.uk/sugbb.html och du får det på ca 3-4 dagar. Grymt bra butik från England, ett starkt tips.

Suginos lager kommer med JIS-tapp, så det är precis ett sånt du ska ha. VeloSolo har även Tange-lager med just 103mm axel, kostar 200 inlk frakt, även det med JIS-tapp. Värt att kolla på. Båda är för Engelskt vevlagerhus.

Engelsk, Fransk eller Italiensk beror helt på vilken ram du har, så vad har du för cykel? Nu för tiden är nästan alla cyklar med Engelsk (BSA) gäng...ett Engelskt lager kommer inte passa om du har Italiensk lagerhylsa, så enkelt är det.

Lycka till!

BjorN
Posts: 13
Joined: 17 Feb 2009 17:57
Location: Linköping

Re: Eightinch Vevarmar

Post by BjorN » 13 Oct 2009 20:35

klasolson> Det är en Cresent av okänd årsmodell. Var uppe på vinden och tog lite bilder, vet inte om det gör någon något klokare men så här ser det ut där lagret ska sitta.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Eightinch Vevarmar

Post by klasolsson » 13 Oct 2009 20:59

Hur ser vevarna ur som satt på Crescenten? Satt båda vevarmarna ihop med axeln? I så fall kommer det tyvärr inte finnas många lager som kan hjälpa dig att montera 8-inchvevar, tyvärr.

Har du bilder på det nuvarande vevlagret och de vevar som satt på så blir det ännu lättare att hjälpa dig.

Hej!

BjorN
Posts: 13
Joined: 17 Feb 2009 17:57
Location: Linköping

Re: Eightinch Vevarmar

Post by BjorN » 13 Oct 2009 21:13

Köpte bara ramen utan vevarmar men jag kan kolla med han jag köpte ramen av, återkommer...

Hej!

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Eightinch Vevarmar

Post by Jonis! » 13 Oct 2009 21:58

Du kan ju mäta diametern inne i vevlagerhylsan, är den mycket över ~35mm sitter du sannorlikt i klistret..
sökes: nervex bangaffel.

BjorN
Posts: 13
Joined: 17 Feb 2009 17:57
Location: Linköping

Re: Eightinch Vevarmar

Post by BjorN » 14 Oct 2009 11:59

Tog lite mått i nyss på vevlagerhylsan och den var tyvärr ~45 mm så jag antar att det blir svårt att få på ett par Eightinch-armar.

Hur bör jag gå vidare? Finns det vevlager som är så stora? Tips på vettiga sådana?

Får förhoppningsvis lite bilder på de gamla vevlagren ikväll.

/Björn

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Eightinch Vevarmar

Post by Andye » 14 Oct 2009 12:10

Ett tips björn är att inte lägga mer tid på den där gamla skitramen,
lägg istället mer tid och pengar på att försöka hitta en bättre ram
att bygga vidare på.
--------->>><<<<--------------

BjorN
Posts: 13
Joined: 17 Feb 2009 17:57
Location: Linköping

Re: Eightinch Vevarmar

Post by BjorN » 14 Oct 2009 16:21

Så här såg vevlagret ut innan.

Vevlager

Kan någon hjälpa mig att identifiera vad det är för typ?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Eightinch Vevarmar

Post by Jonis! » 14 Oct 2009 17:14

BjorN wrote:Så här såg vevlagret ut innan.

Vevlager

Kan någon hjälpa mig att identifiera vad det är för typ?
"Fauber", också känt som "Helsmitt" och är i det här fallet typ bara problem.
Andyes tips är det vettigaste. Med en skvätt tur går det nog att hitta ett som passar men det kommer inte passa bra med ett nytt vevparti, nej usch.
De ramarna brukar ändå inte vara mycket att hänga i hjulgranen, snarare något att använda som bojsänke - tyvärr.
sökes: nervex bangaffel.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Eightinch Vevarmar

Post by Orwar » 14 Oct 2009 19:39

Om du köper en "riktig" gammal räser i stället så behöver du förmodligen inte ens köpa ett nytt vevparti, utan det räcker nog med att plocka bort en av klingorna, och eventuellt skaffa ett vevlager med kortare/längre axel för att få rätt kedjelinje.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

BjorN
Posts: 13
Joined: 17 Feb 2009 17:57
Location: Linköping

Re: Eightinch Vevarmar

Post by BjorN » 14 Oct 2009 19:57

Kör på det! :D

henrik163
Posts: 18
Joined: 03 Oct 2009 16:11

Re: Eightinch Vevarmar

Post by henrik163 » 22 Oct 2009 17:04

Tänkte vara lite fräck och ta över den här tråden eftersom jag har lite samma funderingar. Jag har också en gammal crescent "brukshoj" dock ej med helsmitt vevparti. Det ser ut så här:

http://3.bp.blogspot.com/_pTPPKTHVnfk/S ... lager1.jpg

(inte min cykel på bilden men samma sorts vevlager)

kommer det att överhuvudtaget att funka? Och om inte, finns det något ersättningslager? Eller ligger det till på samma sätt för mig att jag borde titta mig efter en annan ram? Tacksam för alla sorts svar!

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Eightinch Vevarmar

Post by nelp » 22 Oct 2009 17:57

henrik163 wrote:Tänkte vara lite fräck och ta över den här tråden eftersom jag har lite samma funderingar. Jag har också en gammal crescent "brukshoj" dock ej med helsmitt vevparti. Det ser ut så här:

http://3.bp.blogspot.com/_pTPPKTHVnfk/S ... lager1.jpg

(inte min cykel på bilden men samma sorts vevlager)

kommer det att överhuvudtaget att funka? Och om inte, finns det något ersättningslager? Eller ligger det till på samma sätt för mig att jag borde titta mig efter en annan ram? Tacksam för alla sorts svar!
Tyvärr tror jag att det är ungefär samma här, vad jag vet finns det inget lager som passar.
Det är samma typ som ett fauber/helsmidd vev men med tredelat parti.

Ev. skulle det kunna finnar adapter, men är osäker.

Rent generellt skulle jag säga att det inte är värt det, nytt lager, vevarmar och en ev. adapter kostar mera än vad du får ge för en betydligt bättre ram med vanligt vevparti.

henrik163
Posts: 18
Joined: 03 Oct 2009 16:11

Re: Eightinch Vevarmar

Post by henrik163 » 23 Oct 2009 09:08

Kan du förklara vad du menar med adapter?

jag har i alla fall plockat ut hela lagret men vad tror folk om att använda det lagret jag har? (bara rengöra alla komponenter och sätta dit det igen). Eller kommer jag aldrig att få till kedjelinjen med originalvevlager?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Eightinch Vevarmar

Post by Jonis! » 25 Oct 2009 15:25

Finns hylsor som sätts i ramen för att kunna använda ett "vanligt" vevlager i t.ex. en bmxram, vet inte om det finns för den här typen av vevlagerhus. Vill minnas att nån här eller på happy provade och det passade inte.

Prova med orginalprylarna! rengör, sätt ihop och mät (hålla tummarna är bra också)
Min första hade nån variant av helsmitt fast med bara en klinga - kedjelinjen var perfekt. Skitram var det, märktes direkt när en lite roligare sak skaffades.
sökes: nervex bangaffel.

Post Reply