Monteringshjälp

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
wolfons

Monteringshjälp

Post by wolfons » 26 May 2008 17:03

Jag grejar med min första fixo och behöver hjälp.
Frågan lyder: när man fixerat navet till drevet vad ska man då ha låsringen till? Jag har nog inte förstått hur man ska motera den, var den ska sitta eller vad den gör..

Vore för övrigt schysst med lite youtube-klipp eller liknande med monteringsnissar.

whoo

eskimo
Posts: 41
Joined: 26 Apr 2008 15:08
Location: Uppsala

Post by eskimo » 26 May 2008 17:26

Vad har du för nav?

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 26 May 2008 17:34

Vad låsringen gör, hörs på namnet, det är en ring som låser. Den låser drevet så inte det gängar loss sig när du bland annat skiddar. Kan bli rätt otrevligt om bakdrevet lossnar.

Oftast är låsringen vänstergängad, alltså gängad åt andra hållet, annars skulle ju den åxå gänga loss sig.

wolfons

Post by wolfons » 26 May 2008 21:36

bruse wrote:Vad låsringen gör, hörs på namnet, det är en ring som låser. Den låser drevet så inte det gängar loss sig när du bland annat skiddar. Kan bli rätt otrevligt om bakdrevet lossnar.

Oftast är låsringen vänstergängad, alltså gängad åt andra hållet, annars skulle ju den åxå gänga loss sig.

Schysst!. Jag har nog kommit ett litet steg närmare i att få klarhet i detta. Men jag förstår inte hur man fäster drevet i navet, för låsringen sitter väl på andra sidan om jag har förstått det hela rätt..

eskimo
Posts: 41
Joined: 26 Apr 2008 15:08
Location: Uppsala

Post by eskimo » 26 May 2008 21:48

Det inre bredare partiet tar drevet och det smala yttre tar låsringen.

Image

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 26 May 2008 22:05

wolfons wrote:
bruse wrote:Vad låsringen gör, hörs på namnet, det är en ring som låser. Den låser drevet så inte det gängar loss sig när du bland annat skiddar. Kan bli rätt otrevligt om bakdrevet lossnar.

Oftast är låsringen vänstergängad, alltså gängad åt andra hållet, annars skulle ju den åxå gänga loss sig.

Schysst!. Jag har nog kommit ett litet steg närmare i att få klarhet i detta. Men jag förstår inte hur man fäster drevet i navet, för låsringen sitter väl på andra sidan om jag har förstått det hela rätt..
Om låsringen ska låsa drevet, så måste det ju sitta brevid varandra. Eller hur?

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonatan S » 26 May 2008 22:32

Jag vill också ha en sån där cykel utan broms som ni har.

User avatar
0x000003
Posts: 68
Joined: 08 May 2008 15:51
Location: Malmö

Post by 0x000003 » 27 May 2008 07:50

Är det verkligen så pedagogiskt att ironisera när någon undrar något? Ok, det var väl gjort, jag ger dig det, men lite onödigt kanske...

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 27 May 2008 08:57

wolfons:
Jag vet inte vad det är för typ av nav som du har. Om du tittar på bilden som eskimo postade så ser du att den yttre del som har gängor i 2 "trappsteg" inte ser lika dan ut på vänstra sidan(har bara ett trappsteg). Det är den sidan med 2 steg som du skall använda. Hjulet skall sitta så att denna sida hamnar på samma sida som framdrevet borta vid tramporna, i nästan alla fall höger sida. Du börjar med att gänga på drevet så hårt du kan på det första, inre trappsteget, men smörj in gängorna innan(kan vara kul om du någonsin vill få isär delarna igen) och sedan låsringen utanför på trappsteg nummer 2. Dra även åt här jävulhårt. Nu kan du sätta på hjulet och kedjan och dra ut en sväng, men förmodligen kommer drevet och låsringen börja glappa efter ett tag och du blir tvungen att dra åt mer.

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonatan S » 27 May 2008 11:58

Ja, det var faktiskt onödigt. Jag ber om ursäkt.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 27 May 2008 12:21

vad jag har svårt att förstå är varför man inte läser igenom saker som sheldon browns hemsida, pumas fixed gear 101 eller 63xc.com innan man börjar fråga till synes väldigt triviala saker?

om inte så kan det vara bra att råka stöta viktiga saker teoretiskt, som hur man lämpligtvis stannar när kedjan hoppat - innan det händer i verkligheten.

edit: det kanske vore läge att författa en liten faq eller åtminstånde en samling bra länkar

hejdå

Post by hejdå » 27 May 2008 12:43

jonis!, bra idé där... Jag tror det skulle behövas en guide till att fixera baknav på svenska...

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 27 May 2008 13:16

Jonis! wrote:vad jag har svårt att förstå är varför man inte läser igenom saker som sheldon browns hemsida, pumas fixed gear 101 eller 63xc.com innan man börjar fråga till synes väldigt triviala saker?
Kanske för att dessa länkar inte lärs ut i grundskolan, så det enklaste är nog att ge personer som ställer sådana frågor länkarna samt be dem läsa igenom innan de ställer fler frågor :)

Post Reply