omlackering

Frågor och tips om mek med din cykel.
Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: omlackering

Post by Kj » 11 Sep 2011 17:41

Har en fundering.. Har strippat hela min ram nu och hade tänkt att lämna in den på lack. Dock tänkte jag köra den raw ett tag först. Har läst att behandling med linolja ska vara bra men hur funkar det att lacka en ram behandlad med linolja sen?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: omlackering

Post by Viggen » 12 Sep 2011 07:39

Kj wrote:Har en fundering.. Har strippat hela min ram nu och hade tänkt att lämna in den på lack. Dock tänkte jag köra den raw ett tag först. Har läst att behandling med linolja ska vara bra men hur funkar det att lacka en ram behandlad med linolja sen?
Det funkar fint att behandla hojen med linolja, det är väl bara det att det kan ta veckor/månader innan stålet känns och beter sig som torrt stål igen. Ramen blir liksom klibbig även fast du inte kan "torka av den mer" och det är väl en av linoljans egenskaper. Hur det funkar att lacka en ram över linolja vågar jag inte svara på men jag skulle gissa på att det inte går så hemskt bra utan att den skulle behöva en blästring/bra grundlig tvätt igen för att få stålet rent.

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: omlackering

Post by Kj » 12 Sep 2011 11:58

ok tack! .. blir nog till att köra "oskyddat" ett tag då hehe
Om någon har några bra tips på provisoriska råstskydd får ni gärna dela med er!

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by koze » 12 Sep 2011 13:14

Jag har en ram som jag håller på och skrapar på nu, ambitionen är att den ska köras stripped sen också. Har läst att man kan köra bilvax, så jag tänkte nog testa det faktiskt. Låter sådär att ha en klibbig ram, även om jag gillar tanken på att köra naturligt :)

User avatar
Petrolhead
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2009 10:10
Location: Farsta/Sthlm
Contact:

Re: omlackering

Post by Petrolhead » 13 Sep 2011 13:06

Nu är det ju skillnad på rå och kokt linolja, jag vet inte vilken typ jag har hemma i flaskan men den är utspädd med lacknafta och funkade fint på min hoj, den "torkade" på ett par dagar och klibbade inte efter det: Dock var min hoj rostig när jag gjorde detta så oljan kanske "sög" in bättre?!?
Dock måste det upprepas 1-3ggr per år:
Rosten fixade jag på ett par dagar med saltvatten i en blomspruta.
Cykeln såld men finns på bild:
Image

Image
___________________________________
http://www.petrolheads.se

oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by oscarsoderberg » 01 Feb 2012 11:38

Var ute i högdalen igår för att hämta min ram från lackering. Gick genom Blästrix som blästrade och sedan skickade vidare till Sthlm Industrilack som dom samarbetar med.

Resultat:

Blästring - såg ju inte resultatet men jag antar att inte så mycket kan gå fel där. Dock sa de 250kr till mig när jag lämnade in ramen, men när industrilack ringde Blästrix och frågade pris (man betalar allt hos industrilack) så sa de 300 över telefon. Lite dåligt kanske.

Lackaring - Bra maskerat runt kromade detaljer. En del blästringssand under lacken. Färgen var inte alls rätt. Blir ju en helt annan ton när man ser det stort än på en liten jävla 1x1mm ruta på en RAL-karta. Säkert mitt fel men jag bad verkligen om hjälp och rekommendation men fick ingen. Sagt en vecka, hämtade den efter drygt 3 veckor.

Fick ingen rabatt på blästringssanden under lacken. Inte heller på den dåliga servicen. Där kanske jag dock inte hade räknat med mer av någon fördomsfull anledning.

Missnöjd över lag. Får nu pröjsa närmare 1800 för lackering av en ram.. trist.

User avatar
Bjoerling
Posts: 142
Joined: 29 Aug 2010 22:13
Location: Lund

Re: omlackering

Post by Bjoerling » 03 Feb 2012 22:15

Fan va trist!
Förstår dock inte varför du godtar det felaktiga priset på blästringen och sanden under lacken? Det kundes väl åtminstone slås av några hunkor på priset när resultatet blev tveksamt, alternativet som jag ser det är ju ett backjobb där allt får göras om? Nä, på dem igen!
-Lundacyklisterna

oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by oscarsoderberg » 04 Feb 2012 16:01

Nej självklart gör jag inte det. Sa att jag skulle kontakta dom istället. Sen får de ju ändå göra om med tanke på att färgen var fel. Pratade även med chefen ett par dagar senare som var otroligt tillmötesgående och sa att vi absolut skulle komma överens om ett pris. Var inte jag nöjd så har de inte gjort ett bra jobb och då var heller inte dom nöjda, sa han. Så det kanske blir billigare. Får se när nästa runda är klar.

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: omlackering

Post by Sönke » 19 Feb 2012 10:24

Missnöjd över lag. Får nu pröjsa närmare 1800 för lackering av en ram.. trist.[/quote]

Blev det 1800 totalt eller om du lackar en gång till? Ska själv måla om två ramar så kan vara bra att veta.

Sönke

oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by oscarsoderberg » 21 Feb 2012 17:48

Nej det blev inte så mycket till slut. Han sa ju att vi skulle komma överens om ett pris och det stod han för. Fick pröjsa 1100 totalt. Och lacken blev mycket bättre andra gången. Bättre färg och ingen blästringssand under lacken.

Inget jag tänkte på innan men det är ju trots allt industrilack, och ingen billackering. Deras jobb går väl alltså oftast ut på att rada upp en massa saker och blåsa över allt på en gång. Ingen finlackering man ska räkna med.

Men prata med Fredrik om du ska lacka där. Han var schysst.

Granlund
Posts: 13
Joined: 05 Jul 2010 14:19

Re: omlackering

Post by Granlund » 20 Mar 2012 20:28

Vore kul med före->efter bilder :)

Har tankar på att lacka om min fuji feather, men vi får väl se vad som händer i vår/sommar :)

User avatar
Bjoerling
Posts: 142
Joined: 29 Aug 2010 22:13
Location: Lund

Re: omlackering

Post by Bjoerling » 12 Jun 2012 22:50

Väcker denna gamla tråd till liv igen i hopp om att få lite tips.
Är osäker på om jag ska köra min aluram rå (utan lack) eller lägga någon snygg pulverlack och tänkte därför börja med att försöka strippa ramen på färg själv och se hur resultatet blir utan lack.

Någon som har erfarenhet av olika färgborttagningsmedel? Såg att någon nämnt Biltemas variant och jag vet att jag har läst något om Flüggers Skrap i någon annan tråd. Vilken var i så fall mest effektiv?

Någon som har testat matt klarlack på en rawad ram? Känns som ett trevligt alternativ då man kanske ändå behåller den lite råare men slipper problem med oxidering och liknande.
-Lundacyklisterna

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: omlackering

Post by Viggen » 13 Jun 2012 07:39

Det här är biltemas färgborttagning penslad på mina Specialized Hardrock under gladpack i ett dygn:
Image
Behövde inte anstränga mig mycket för att komma hit, två strykningar kanske. Sen kan du mer eller mindre tvätta bort lackresterna med diskborste och varmt vatten:
Image
Sen ser den ut såhär numer (fast nu med rakt styre), har inte polerat upp den ett dugg och inte heller lackat den. Hittills är oxideringen i princip lika med noll men då står den också förvarad i garage:
Image

User avatar
Bjoerling
Posts: 142
Joined: 29 Aug 2010 22:13
Location: Lund

Re: omlackering

Post by Bjoerling » 14 Jun 2012 19:47

Trevlig hoj, gillar den råa aluminiumen! :)
Receptet är alltså att pensla, wrappa in i gladpack för att få det att bita ordentligt och sen vänta tålmodigt. Gött!
-Lundacyklisterna

User avatar
kamraten
Posts: 6
Joined: 01 Jul 2011 23:01
Location: Linköping

Re: omlackering

Post by kamraten » 15 Jun 2012 19:11

Vad är det för däck, bredd?

Snyggt!

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: omlackering

Post by perkabrod » 17 Jun 2012 15:10

Viggen wrote:Det här är biltemas färgborttagning penslad på mina Specialized Hardrock under gladpack i ett dygn:
Image
Denna produkt, i "gelform"?
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/ ... del-36018/

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: omlackering

Post by Viggen » 18 Jun 2012 11:01

Däcken är Continental Speedking 35mm, finns inte längre men Conti gör flera liknande modeller idag. Många andra tillverkare med för den delen.

Yes stämmer bra att det är den i gelform.

Post Reply