omlackering
Re: omlackering
Har en fundering.. Har strippat hela min ram nu och hade tänkt att lämna in den på lack. Dock tänkte jag köra den raw ett tag först. Har läst att behandling med linolja ska vara bra men hur funkar det att lacka en ram behandlad med linolja sen?
Re: omlackering
Det funkar fint att behandla hojen med linolja, det är väl bara det att det kan ta veckor/månader innan stålet känns och beter sig som torrt stål igen. Ramen blir liksom klibbig även fast du inte kan "torka av den mer" och det är väl en av linoljans egenskaper. Hur det funkar att lacka en ram över linolja vågar jag inte svara på men jag skulle gissa på att det inte går så hemskt bra utan att den skulle behöva en blästring/bra grundlig tvätt igen för att få stålet rent.Kj wrote:Har en fundering.. Har strippat hela min ram nu och hade tänkt att lämna in den på lack. Dock tänkte jag köra den raw ett tag först. Har läst att behandling med linolja ska vara bra men hur funkar det att lacka en ram behandlad med linolja sen?
Re: omlackering
ok tack! .. blir nog till att köra "oskyddat" ett tag då hehe
Om någon har några bra tips på provisoriska råstskydd får ni gärna dela med er!
Om någon har några bra tips på provisoriska råstskydd får ni gärna dela med er!
Re: omlackering
Jag har en ram som jag håller på och skrapar på nu, ambitionen är att den ska köras stripped sen också. Har läst att man kan köra bilvax, så jag tänkte nog testa det faktiskt. Låter sådär att ha en klibbig ram, även om jag gillar tanken på att köra naturligt
- Petrolhead
- Posts: 42
- Joined: 08 Dec 2009 10:10
- Location: Farsta/Sthlm
- Contact:
Re: omlackering
Nu är det ju skillnad på rå och kokt linolja, jag vet inte vilken typ jag har hemma i flaskan men den är utspädd med lacknafta och funkade fint på min hoj, den "torkade" på ett par dagar och klibbade inte efter det: Dock var min hoj rostig när jag gjorde detta så oljan kanske "sög" in bättre?!?
Dock måste det upprepas 1-3ggr per år:
Rosten fixade jag på ett par dagar med saltvatten i en blomspruta.
Cykeln såld men finns på bild:
Dock måste det upprepas 1-3ggr per år:
Rosten fixade jag på ett par dagar med saltvatten i en blomspruta.
Cykeln såld men finns på bild:
___________________________________
http://www.petrolheads.se
http://www.petrolheads.se
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Jul 2011 14:05
- Location: Stockholm
Re: omlackering
Var ute i högdalen igår för att hämta min ram från lackering. Gick genom Blästrix som blästrade och sedan skickade vidare till Sthlm Industrilack som dom samarbetar med.
Resultat:
Blästring - såg ju inte resultatet men jag antar att inte så mycket kan gå fel där. Dock sa de 250kr till mig när jag lämnade in ramen, men när industrilack ringde Blästrix och frågade pris (man betalar allt hos industrilack) så sa de 300 över telefon. Lite dåligt kanske.
Lackaring - Bra maskerat runt kromade detaljer. En del blästringssand under lacken. Färgen var inte alls rätt. Blir ju en helt annan ton när man ser det stort än på en liten jävla 1x1mm ruta på en RAL-karta. Säkert mitt fel men jag bad verkligen om hjälp och rekommendation men fick ingen. Sagt en vecka, hämtade den efter drygt 3 veckor.
Fick ingen rabatt på blästringssanden under lacken. Inte heller på den dåliga servicen. Där kanske jag dock inte hade räknat med mer av någon fördomsfull anledning.
Missnöjd över lag. Får nu pröjsa närmare 1800 för lackering av en ram.. trist.
Resultat:
Blästring - såg ju inte resultatet men jag antar att inte så mycket kan gå fel där. Dock sa de 250kr till mig när jag lämnade in ramen, men när industrilack ringde Blästrix och frågade pris (man betalar allt hos industrilack) så sa de 300 över telefon. Lite dåligt kanske.
Lackaring - Bra maskerat runt kromade detaljer. En del blästringssand under lacken. Färgen var inte alls rätt. Blir ju en helt annan ton när man ser det stort än på en liten jävla 1x1mm ruta på en RAL-karta. Säkert mitt fel men jag bad verkligen om hjälp och rekommendation men fick ingen. Sagt en vecka, hämtade den efter drygt 3 veckor.
Fick ingen rabatt på blästringssanden under lacken. Inte heller på den dåliga servicen. Där kanske jag dock inte hade räknat med mer av någon fördomsfull anledning.
Missnöjd över lag. Får nu pröjsa närmare 1800 för lackering av en ram.. trist.
Re: omlackering
Fan va trist!
Förstår dock inte varför du godtar det felaktiga priset på blästringen och sanden under lacken? Det kundes väl åtminstone slås av några hunkor på priset när resultatet blev tveksamt, alternativet som jag ser det är ju ett backjobb där allt får göras om? Nä, på dem igen!
Förstår dock inte varför du godtar det felaktiga priset på blästringen och sanden under lacken? Det kundes väl åtminstone slås av några hunkor på priset när resultatet blev tveksamt, alternativet som jag ser det är ju ett backjobb där allt får göras om? Nä, på dem igen!
-Lundacyklisterna
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Jul 2011 14:05
- Location: Stockholm
Re: omlackering
Nej självklart gör jag inte det. Sa att jag skulle kontakta dom istället. Sen får de ju ändå göra om med tanke på att färgen var fel. Pratade även med chefen ett par dagar senare som var otroligt tillmötesgående och sa att vi absolut skulle komma överens om ett pris. Var inte jag nöjd så har de inte gjort ett bra jobb och då var heller inte dom nöjda, sa han. Så det kanske blir billigare. Får se när nästa runda är klar.
Re: omlackering
Missnöjd över lag. Får nu pröjsa närmare 1800 för lackering av en ram.. trist.[/quote]
Blev det 1800 totalt eller om du lackar en gång till? Ska själv måla om två ramar så kan vara bra att veta.
Sönke
Blev det 1800 totalt eller om du lackar en gång till? Ska själv måla om två ramar så kan vara bra att veta.
Sönke
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Jul 2011 14:05
- Location: Stockholm
Re: omlackering
Nej det blev inte så mycket till slut. Han sa ju att vi skulle komma överens om ett pris och det stod han för. Fick pröjsa 1100 totalt. Och lacken blev mycket bättre andra gången. Bättre färg och ingen blästringssand under lacken.
Inget jag tänkte på innan men det är ju trots allt industrilack, och ingen billackering. Deras jobb går väl alltså oftast ut på att rada upp en massa saker och blåsa över allt på en gång. Ingen finlackering man ska räkna med.
Men prata med Fredrik om du ska lacka där. Han var schysst.
Inget jag tänkte på innan men det är ju trots allt industrilack, och ingen billackering. Deras jobb går väl alltså oftast ut på att rada upp en massa saker och blåsa över allt på en gång. Ingen finlackering man ska räkna med.
Men prata med Fredrik om du ska lacka där. Han var schysst.
Re: omlackering
Vore kul med före->efter bilder
Har tankar på att lacka om min fuji feather, men vi får väl se vad som händer i vår/sommar
Har tankar på att lacka om min fuji feather, men vi får väl se vad som händer i vår/sommar
Re: omlackering
Väcker denna gamla tråd till liv igen i hopp om att få lite tips.
Är osäker på om jag ska köra min aluram rå (utan lack) eller lägga någon snygg pulverlack och tänkte därför börja med att försöka strippa ramen på färg själv och se hur resultatet blir utan lack.
Någon som har erfarenhet av olika färgborttagningsmedel? Såg att någon nämnt Biltemas variant och jag vet att jag har läst något om Flüggers Skrap i någon annan tråd. Vilken var i så fall mest effektiv?
Någon som har testat matt klarlack på en rawad ram? Känns som ett trevligt alternativ då man kanske ändå behåller den lite råare men slipper problem med oxidering och liknande.
Är osäker på om jag ska köra min aluram rå (utan lack) eller lägga någon snygg pulverlack och tänkte därför börja med att försöka strippa ramen på färg själv och se hur resultatet blir utan lack.
Någon som har erfarenhet av olika färgborttagningsmedel? Såg att någon nämnt Biltemas variant och jag vet att jag har läst något om Flüggers Skrap i någon annan tråd. Vilken var i så fall mest effektiv?
Någon som har testat matt klarlack på en rawad ram? Känns som ett trevligt alternativ då man kanske ändå behåller den lite råare men slipper problem med oxidering och liknande.
-Lundacyklisterna
Re: omlackering
Det här är biltemas färgborttagning penslad på mina Specialized Hardrock under gladpack i ett dygn:
Behövde inte anstränga mig mycket för att komma hit, två strykningar kanske. Sen kan du mer eller mindre tvätta bort lackresterna med diskborste och varmt vatten:
Sen ser den ut såhär numer (fast nu med rakt styre), har inte polerat upp den ett dugg och inte heller lackat den. Hittills är oxideringen i princip lika med noll men då står den också förvarad i garage:
Behövde inte anstränga mig mycket för att komma hit, två strykningar kanske. Sen kan du mer eller mindre tvätta bort lackresterna med diskborste och varmt vatten:
Sen ser den ut såhär numer (fast nu med rakt styre), har inte polerat upp den ett dugg och inte heller lackat den. Hittills är oxideringen i princip lika med noll men då står den också förvarad i garage:
Re: omlackering
Trevlig hoj, gillar den råa aluminiumen!
Receptet är alltså att pensla, wrappa in i gladpack för att få det att bita ordentligt och sen vänta tålmodigt. Gött!
Receptet är alltså att pensla, wrappa in i gladpack för att få det att bita ordentligt och sen vänta tålmodigt. Gött!
-Lundacyklisterna
Re: omlackering
Vad är det för däck, bredd?
Snyggt!
Snyggt!
Re: omlackering
Denna produkt, i "gelform"?Viggen wrote:Det här är biltemas färgborttagning penslad på mina Specialized Hardrock under gladpack i ett dygn:
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/ ... del-36018/
Re: omlackering
Däcken är Continental Speedking 35mm, finns inte längre men Conti gör flera liknande modeller idag. Många andra tillverkare med för den delen.
Yes stämmer bra att det är den i gelform.
Yes stämmer bra att det är den i gelform.