omlackering

Frågor och tips om mek med din cykel.
henrik163
Posts: 18
Joined: 03 Oct 2009 16:11

Re: omlackering

Post by henrik163 » 15 Dec 2009 10:44

Hoppar också på tråden igen med en fråga med tanke på Bratts slip-papprande. Är det dåligt att det sitter färg/klarlack inne i gaffeländarna/dropoutsen? Måste det bort?

User avatar
Ca91
Posts: 42
Joined: 03 Nov 2009 19:44
Location: Sthlm

Re: omlackering

Post by Ca91 » 16 Dec 2009 00:23

henrik163 wrote:Hoppar också på tråden igen med en fråga med tanke på Bratts slip-papprande. Är det dåligt att det sitter färg/klarlack inne i gaffeländarna/dropoutsen? Måste det bort?
De gör inget att de e färg eller klarlack varken i gaffeländarna/dropoutsen och färgen vid dropoutsen kommer att slitas bort succesivt ändå.
Rätta mig om jag har fel!
I'm fixed, what about you?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Gustav » 16 Dec 2009 01:37

Ca91 wrote:
henrik163 wrote:Hoppar också på tråden igen med en fråga med tanke på Bratts slip-papprande. Är det dåligt att det sitter färg/klarlack inne i gaffeländarna/dropoutsen? Måste det bort?
De gör inget att de e färg eller klarlack varken i gaffeländarna/dropoutsen och färgen vid dropoutsen kommer att slitas bort succesivt ändå.
Rätta mig om jag har fel!
Däremot, om man ska måla om skulle jag själv försökt få bort allt.
Image

Pomperipossa
Posts: 35
Joined: 28 Feb 2009 13:55
Location: Lund

Re: omlackering

Post by Pomperipossa » 16 Dec 2009 19:15

Ta aldrig bort lack om den inte är i vägen för något, lacken är alltid som starkast då den är ett helt "skal". Om man då tar bort färgen där med meningen finns risken att det släpper ännu mer runt omkring. Om färgen skavs av blir slitaget på lacken naturligt och inga skarpa kanter i färg/stål skarven uppkommer.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Bratt » 24 Jan 2010 12:08

Så nu går jag i tankarna om att "avlackera" min andra hoj. Detta ska göras hemma och jag kommer inte att kunna få av alla delarna så sandblåsning är inget alternativ. Så frågorna är:

1. Något speciellt sandpapper som ska införskaffas? Eller finns det lättare sätt få bort lacken.

2. Måste jag lägga på ett lager av klarlack när allt är klart? Cykeln förvaras ju inomhus året runt och är inte ute mer än ett par timmar om dagen. Så kommer den att rosta sönder om jag inte lägger på klarlack?

User avatar
Ca91
Posts: 42
Joined: 03 Nov 2009 19:44
Location: Sthlm

Re: omlackering

Post by Ca91 » 24 Jan 2010 15:31

Bratt wrote:Så nu går jag i tankarna om att "avlackera" min andra hoj. Detta ska göras hemma och jag kommer inte att kunna få av alla delarna så sandblåsning är inget alternativ. Så frågorna är:

1. Något speciellt sandpapper som ska införskaffas? Eller finns det lättare sätt få bort lacken.

2. Måste jag lägga på ett lager av klarlack när allt är klart? Cykeln förvaras ju inomhus året runt och är inte ute mer än ett par timmar om dagen. Så kommer den att rosta sönder om jag inte lägger på klarlack?
1. Grovt sandpapper, typ K80 iaf.

2. Klarlack är definitivt att rekommendera.

Lycka till!
I'm fixed, what about you?

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: omlackering

Post by svennelainen » 24 Jan 2010 20:02

Om det är en solidlack finns inget behov av klarlack.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Gustav » 24 Jan 2010 20:57

På tal om klarlack har jag alltid undrat om man vid pulverlackning bör
1. rostskydda innan -> om ja: gör man det själv innan man lämnar in ramen?
2. klarlacka efter
Facit någon?
Image

User avatar
Ventilen
Posts: 137
Joined: 07 Oct 2008 13:52

Re: omlackering

Post by Ventilen » 24 Jan 2010 21:15

Har blästrat och pulverlackat fyra ramar och fem gafflar och det har alltid funkat bra med Allblästring i Länna och Combilack i Högdalen. De hade ganska stort sortiment av färger och olika hårdhetstyper. Den mellan hårda rekommenderas då hårdare sorter kan flagna vid slag. Dom gjorde även ett bra jobb med våt klarlack över pulver på en ram efter att jag satt dit dekaler. Det var nu iofs ingen hit då klisterdekaler gärna rör på sig när de utsätts för lösningsmedel. Plasten och klistret i dekalen gör även att de inte skyddas av klarlack så det är bättre att sätta dem utan på som det var tänkt.

Men vid ett tillfälle var det lite "porer" på vid vevlagret pga slarv med pulversprutan, så gången efter ringde jag runt och fick då bra pris av Bomans Lackeringsverkstad AB i Huddinge.

Arbetsledaren bodde i närheten och jag kunde lämna ram och två gafflar i hans trädgård. Hade noga gått igenom med snubben vilka ral-nummer på de kulörer dom skulle använda. Då ena gaffeln tillhörde en annan ram så märkte jag för säkerhets skull även alla delar.

Inte nog med att jobbet som skulle ta max två veckor, tog nästan tre månader. De lyckades även blanda ihop gafflarna så den som skulle vara blå var nu svart och vise versa. Snubben tyckte det var skitsamma men då surnade jag till och gick han till slut med på att lacka om den ena gaffeln i rätt kulör. Att den ena hade 1" styrrör och den andra var 1 1/8" var inget han tycktes förstå...

Nu gjorde dom givetvis ett riktigt fusk jobb igen. De struntade helt i att blästra bort den felaktiga pulverlacken och lyckades på något vis få dit den nya ovanpå. Resultatet blev att färgen var så mjuk att jag kunde repa den med nageln och snart släppte den runt gaffeländar och klacken vid lagerbanan. Undvik! :evil:
Cycling is like a church - many attend but few understand.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Bratt » 24 Jan 2010 22:14

Ca91 wrote:
2. Klarlack är definitivt att rekommendera.

Lycka till!
tack. Men varför måste man klarlacka?

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: omlackering

Post by limitedlizard » 24 Jan 2010 23:00

För att annars får du ingen hård skyddande yta... en lack utan klarlack på repas otroligt lätt. Man kan ju ha bas och klarlack när de gäller solid också. Men oftast tas solid som 2K lack, färg o klarlack i samma burk.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Bratt » 24 Jan 2010 23:46

David_gbg wrote:För att annars får du ingen hård skyddande yta... en lack utan klarlack på repas otroligt lätt. Man kan ju ha bas och klarlack när de gäller solid också. Men oftast tas solid som 2K lack, färg o klarlack i samma burk.
Jo det förstår jag men jag tänkte ju sandpappra ner till stålet

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: omlackering

Post by limitedlizard » 25 Jan 2010 00:08

Jaha då är det bara för att den inte ska rosta, obehandlat stål kan börja rosta direkt när det utsätts för fukt.

Vill du ändå ha den lite rå och inte blank finn matt klarlack.

User avatar
Ventilen
Posts: 137
Joined: 07 Oct 2008 13:52

Re: omlackering

Post by Ventilen » 25 Jan 2010 11:27

Även den ytrost som bildas skyddar stålet mot mer djuppenetrerande typ av rost och kan vara ganska snyggt.

Image

Så om du behandlar insidan med linolja för att skydda mot ansamlingar av fukt och har cykeln inomhus så räcker det gott och väl. Men det finns både blank och matt miljövänlig pulverlack som kan ge ett snyggt resultat. Men det förutsätter att man har något att visa upp, en svetsad och stålgrå kinaram gör ingen glad!

Image

Image

Rivendell och andra några andra rambyggare har sålt nakna ramar ett bra tag nu och det finns flera schysta klarlackade hojar i flickrgruppen Unpainted.

Har man även tillgång till svets kan man göra fina dekorationer.

Image

:wink:
Cycling is like a church - many attend but few understand.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: omlackering

Post by svennelainen » 25 Jan 2010 12:38

David_gbg wrote:För att annars får du ingen hård skyddande yta... en lack utan klarlack på repas otroligt lätt. Man kan ju ha bas och klarlack när de gäller solid också. Men oftast tas solid som 2K lack, färg o klarlack i samma burk.
En solid är också reptålig, det har inget med klarlack att göra. En effektfärg, till exempel metallic, flake, pearl, djupgrund eller om det läggs olika nyanser i lager så behövs det en klarlack för att vara reptåligt och skyddat mot UV-ljus. En solid har kulören från ytan hela vägen genom till botten, precis som vilken pigmenterad väggfärg som helst. En solid eller pulverlack behöver inte klarlack.

Så länge du köper en bil, MC eller till och med en vanlig cykel som bara är blå, röd eller vit eller någon annan tråkig färg utan några konstigheter så får du inte ett gram klarlack. Så fort det glittrar någonstans ligger det däremot klarlack ovanpå.

Att folk och fä behagar lackera saker med sprayburk - speciellt från Fultema - för att sen tro att det behövs klarlack för att hålla är en annan femma.
Om ni betalar en påse fikabröd eller de få hundralappar som har nämnts här för blästring och lack, så tycker jag att kravet på ett 100-procentigt jobb ligger långt utanför rimliga gränser. Dessutom är det irriterande mycket jobb och materialåtgång för att lackera något så litet som en ram Betala vad det kostar med kvitto på jobbet, så kan ni klaga om det blir undermåligt.
Det där var nog veckans sämsta ordvits, den borde ni götelaborgare gilla.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: omlackering

Post by Ronny » 25 Jan 2010 22:54

Får hålla med Svenne här. Själv har jag fått pris av en proffslackerare med specialitet mc customlackeringar men känd lokalt för vara en fena på lackera cyklar. Har sett på 80-talet när han kopierade bla. Tommasinis rutmönster. Fick ovanligt bra pris 1000:- st. för 3 ramar. Glasblästringen sköter en annan om för 480:-st.
Мясо это убийство

User avatar
Ca91
Posts: 42
Joined: 03 Nov 2009 19:44
Location: Sthlm

Re: omlackering

Post by Ca91 » 26 Jan 2010 01:54

Jag betalade 250:- för sandblästring av en ram hos Blästrix, med ett fint resultat!
I'm fixed, what about you?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Gustav » 26 Jan 2010 02:43

Ursäkta tjatet, men hur var det nu?
Gustav wrote: rostskydda innan pulverlack?
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: omlackering

Post by Ronny » 26 Jan 2010 10:13

Gustav wrote:Ursäkta tjatet, men hur var det nu?
Gustav wrote: rostskydda innan pulverlack?
Jag rostskyddar jämt efter ev. lackering men skulle pulverlack vara mer problematisk på något sätt? Har ingen erfarenhet av pulverlack ifall den tar skada av rostskydd som kan tänkas rinna ut.
Мясо это убийство

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Gustav » 26 Jan 2010 11:27

Ronny wrote: Jag rostskyddar jämt efter ev. lackering men skulle pulverlack vara mer problematisk på något sätt? Har ingen erfarenhet av pulverlack ifall den tar skada av rostskydd som kan tänkas rinna ut.
Jag frågar eftersom jag inte vet. Vidare ska jag förtydliga: jag menar utsidan av ramen, där lacken sedan läggs på. Är (pulver)lack i sig skydd nog? Tidigare har jag, här och på andra ställen, läst om hemma-lackare som lägger 1. primer (rostskydd?) 2. lack 3. klarlack. Vad gäller då för pulverlack på beställning?
Image

Post Reply