omlackering

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: omlackering

Post by måns » 19 Apr 2010 13:16

Okej, förtydligar något!

Jag köpte 2 burkar billack och körde på. Intressant var att det på burken stod nåt i stil med "är en 2K-färg, men innehåller en konverter som medför att färgen kan lufttorka, färgens egenskaper ändras", typ så. Undrar om det betyder att färgen konstant kommer vara tuggummi om man inte klarlackar. Den känns rätt hård iallafall, såhär 2-3 dygn efter lackering. Bilder kommer när jag fått min frambroms, det blev iallafall skitbra. :)

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: omlackering

Post by svennelainen » 20 Apr 2010 08:38

Enkomponents/syrehärdande kan ta flera veckor på sig att härda i rumstemp. Om en 1-komp ska härda hyfsat snabbt är det lackbox och 60-80 grader som gäller. Eller morsans gamla bastu... ;)

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: omlackering

Post by Fixen » 20 Aug 2010 19:00

Återupplivar denna tråd igen med frågan om någon lackat på Guson nyligen och om prisbilden ändrats samt vilka kulörer som kan skjutas på ramen?
Har en stålis som behöver ett nytt lager färg, är röd nu men tänkte mig blått.

/Pelle

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by koze » 26 Aug 2010 17:38

Jag håller på med ett vinterbygge nu som bygger på en Peugeot-ram med lite ytrost och ett rätt risigt amatör-paintjob. Har kollat med http://www.isaxonspulverlack.se och de ville ha 500 pix för pulverlack. Det enda grundjobbet de gjorde var någon typ av förzinkning, ville ja ha blästring så kostade det ungefär lika mycket till. Någon som har testat Isaxson förut?

Som det är nu så har jag börjat ta bort den gamla färgen med varmluftspistol och skrapa, och det funkar rätt bra faktiskt. Sen går jag över hela ramen med sandpapper för att få bort underliggande rost och gammal grundfärg som inte pistolen biter på. Det tar inte så lång tid som jag trodde, men det är lite pyssel. Har ingen brådska dock, har ju hela vintern på mig :)

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: omlackering

Post by pse » 26 Aug 2010 18:21

Eller så kletar man in hela ramen i färgborttagningsmedel och all färg är loss över natten.

cykelbaronen
Posts: 59
Joined: 22 Apr 2010 19:37

Re: omlackering

Post by cykelbaronen » 26 Aug 2010 22:20

pse wrote:Eller så kletar man in hela ramen i färgborttagningsmedel och all färg är loss över natten.
Det låter intressant.. Tipps på vilken/var man köper en billig?

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: omlackering

Post by Nomis » 27 Aug 2010 16:22

cykelbaronen wrote:
pse wrote:Eller så kletar man in hela ramen i färgborttagningsmedel och all färg är loss över natten.
Det låter intressant.. Tipps på vilken/var man köper en billig?
Biltemas fungerade helt ok tycker jag, körde i två omgångar å sen fram med ståltrissan.. fungerade fin fint..

Läderlappen
Posts: 65
Joined: 08 Oct 2009 12:07
Location: Göteborg

Re: omlackering

Post by Läderlappen » 30 Aug 2010 08:27

Fixen wrote:Återupplivar denna tråd igen med frågan om någon lackat på Guson nyligen och om prisbilden ändrats samt vilka kulörer som kan skjutas på ramen?
Har en stålis som behöver ett nytt lager färg, är röd nu men tänkte mig blått.

/Pelle
600:- inkl. blästring.

Färger är begränsade till RAL-skalan, och i praktiken till vilka färgar han har hemma. Han har de flesta standardfärgerna så någon slags blå är ju garanterat lugnt.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: omlackering

Post by Fixen » 11 Jan 2011 18:27

Hah, blåser liv i denna en gång till.
Någon som vet någon firma i Göteborg med omnejd som säljer billack på burk?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: omlackering

Post by Jonatan F » 16 Jan 2011 18:49

koze wrote:Jag håller på med ett vinterbygge nu som bygger på en Peugeot-ram med lite ytrost och ett rätt risigt amatör-paintjob. Har kollat med http://www.isaxonspulverlack.se och de ville ha 500 pix för pulverlack. Det enda grundjobbet de gjorde var någon typ av förzinkning, ville ja ha blästring så kostade det ungefär lika mycket till. Någon som har testat Isaxson förut?

Som det är nu så har jag börjat ta bort den gamla färgen med varmluftspistol och skrapa, och det funkar rätt bra faktiskt. Sen går jag över hela ramen med sandpapper för att få bort underliggande rost och gammal grundfärg som inte pistolen biter på. Det tar inte så lång tid som jag trodde, men det är lite pyssel. Har ingen brådska dock, har ju hela vintern på mig :)
Grejen med pulverlack är väll att du måste få bort precis ALL färg? Alltså, varenda gnutta i varenda hörn och det är, enligt min erfarenhet svårt med sandpapper...
Har man inget projekt har man inget liv :)

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by koze » 03 Feb 2011 11:26

Funderar på att köra min Peugeot-ram som naked. Tycker att det är rätt kul att putsa ned den ändå. Vad tror ni, ska man slänga på typ matt klarlack efteråt eller finns det något lite mer organiskt sätt att rostskydda den på, typ vax?

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: omlackering

Post by Streamliner » 03 Feb 2011 22:28

koze wrote:Funderar på att köra min Peugeot-ram som naked. Tycker att det är rätt kul att putsa ned den ändå. Vad tror ni, ska man slänga på typ matt klarlack efteråt eller finns det något lite mer organiskt sätt att rostskydda den på, typ vax?
Nä, klarlack funkar inte på en rostig yta, den kommer bara att krackelera och flagna efter ett tag och så ser det hopplöst trist ut.

Rost är ju skönt i sin råa form och det du lägger på har dessvärre en förmåga att döda ytan. Det enda jag kan tänka mig är att pensla den med linolja och sedan låta detta härda lång tid. Linolja stoppar ju rost så det kan ju funka.

Intressant projekt, har för mig att Sögreni gjort någon sådan variant eller att jag sett det på en utställning med deras cyklar. De jobbar ju med råa material, zinkade ramar, skärmar utskurna ur mässings- eller vanlig durkplåt i aluminium.

Här i Malmö finns det en snubbe som strippat hela sin BMW och sedan låtit hela karossen rosta, väldigt snyggt men bilen kan ju inte bli långlivad. Rosten på den är helt obehandlad, förmodligen med tanken att rost i vissa lägen bildar ett ytskydd i sig, åtminstone för en period.

Det finns rost på obehandlat järn som är sintrat, vet ej mycket om denna teknik men där rostar metallen på hela ytan och bildar sedan ett skyddande skikt som gör att metallen klarar att stå ute i evigheter. Detta kan man titta på hos vissa tillverkare av "pollare" dvs låga armaturer / ljuspelare som används t ex på hamnpromenader, rondeller, offentliga rum, trädgårdar och liknande. Jäkligt snyggt. Sintrat, rostigt stål smetar inte av så mycket heller.
Loch Ness is Deep.

User avatar
snigeln
Posts: 108
Joined: 12 Aug 2010 19:32

Re: omlackering

Post by snigeln » 03 Feb 2011 23:21

Kan någon berätta för mig om kopparpasta fräter på färg?

Lackade mina vevarmar, först med några lager primer och sedan med 5 lager fälgfärg, som har hållt mycket bra innan.

När jag idag torkade bort lite kopparpasta som hamnat på ena vevarmen såg jag en kal fläck av bar metall som liknade formen som kopparpasta fläcken hade varit.
Galen i rutigt!

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by koze » 04 Feb 2011 10:40

Streamliner wrote: Nä, klarlack funkar inte på en rostig yta, den kommer bara att krackelera och flagna efter ett tag och så ser det hopplöst trist ut.

Rost är ju skönt i sin råa form och det du lägger på har dessvärre en förmåga att döda ytan. Det enda jag kan tänka mig är att pensla den med linolja och sedan låta detta härda lång tid. Linolja stoppar ju rost så det kan ju funka.

Intressant projekt, har för mig att Sögreni gjort någon sådan variant eller att jag sett det på en utställning med deras cyklar. De jobbar ju med råa material, zinkade ramar, skärmar utskurna ur mässings- eller vanlig durkplåt i aluminium.

Här i Malmö finns det en snubbe som strippat hela sin BMW och sedan låtit hela karossen rosta, väldigt snyggt men bilen kan ju inte bli långlivad. Rosten på den är helt obehandlad, förmodligen med tanken att rost i vissa lägen bildar ett ytskydd i sig, åtminstone för en period.

Det finns rost på obehandlat järn som är sintrat, vet ej mycket om denna teknik men där rostar metallen på hela ytan och bildar sedan ett skyddande skikt som gör att metallen klarar att stå ute i evigheter. Detta kan man titta på hos vissa tillverkare av "pollare" dvs låga armaturer / ljuspelare som används t ex på hamnpromenader, rondeller, offentliga rum, trädgårdar och liknande. Jäkligt snyggt. Sintrat, rostigt stål smetar inte av så mycket heller.
Tänker iofs inte att den ska vara rostfärgad, utan helt rå borstat stål. Typ som på http://www.bertellibici.com/products/117/images/092.jpg

Lite rädd att hemsprayad klarlack blir bubbligt och dåligt. Optimalt vore om man kunde skydda den mot rost, men sedan om man bestämmer sig för att lämna in den på pulverlack så kan man göra det utan att behöva blästra den igen.

EDIT: Här är en skiss på min planerade färgsättning: http://desillusionist.se/post/306748305 ... qus_thread

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: omlackering

Post by Streamliner » 04 Feb 2011 12:35

Aha ^ ja då missförstod jag. Du tänker alltså som aluminiumramar var för tio år sedan, de var ju i borstad aluminium och sedan klarlackade. Ja det är ju en idé, det kan funka med klarlack då. Det enda med em var väl att klarlacken är lite ömtåligare och den nöttes ofta bort vid t ex blocklås och sådant och så fick man korrosion där.
Loch Ness is Deep.

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by koze » 04 Feb 2011 13:17

Streamliner wrote:Aha ^ ja då missförstod jag. Du tänker alltså som aluminiumramar var för tio år sedan, de var ju i borstad aluminium och sedan klarlackade. Ja det är ju en idé, det kan funka med klarlack då. Det enda med em var väl att klarlacken är lite ömtåligare och den nöttes ofta bort vid t ex blocklås och sådant och så fick man korrosion där.
Ah, sorry. Undrar hur de på den bilden jag skickade har gjort, det står att det är en stålram. Som t ex http://www.bertellibici.com/product.php?works_id=103 som är riktigt nice.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: omlackering

Post by Otto » 04 Feb 2011 13:49

Smörj in den med olivolja, linolja eller liknande så rostar inte ramen. Slipper man klarlack och dyl.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: omlackering

Post by Streamliner » 04 Feb 2011 18:54

koze wrote:
Streamliner wrote:Aha ^ ja då missförstod jag. Du tänker alltså som aluminiumramar var för tio år sedan, de var ju i borstad aluminium och sedan klarlackade. Ja det är ju en idé, det kan funka med klarlack då. Det enda med em var väl att klarlacken är lite ömtåligare och den nöttes ofta bort vid t ex blocklås och sådant och så fick man korrosion där.
Ah, sorry. Undrar hur de på den bilden jag skickade har gjort, det står att det är en stålram. Som t ex http://www.bertellibici.com/product.php?works_id=103 som är riktigt nice.
Den var jäkligt snygg, gillar den till tusen! Jag hade en Boreas Ignis landsväghoj tidigare och den var i anodiserad aluminum, stenhård yta, gick ej att repa, på minner väldigt mycket om denna. Fördelen med någon form av sådan ytbehandling är att den väger väldigt mycket mindre än lacken, om man är gramjägare tycker man så vill säga.

Har du kollat på Sögreni? Säga vad man vill om deras modeller men de har en skum typ av ytbehandling som känns som rå metall men jag vet inte vad det är. Lite samma känsla. (Obegriplig sadelposition på deras bilder.)

http://www.sogreni.dk/Images/CityX_big_man.jpg


I ditt fall med en rå, borstad stålyta hade jag kört med en tvåkomponents klarlack, det kan gå vägen. Berätta mer om du ger dig på det.
Loch Ness is Deep.

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by koze » 09 Feb 2011 17:34

Nice, tack för tipset!

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: omlackering

Post by hlafk » 19 Feb 2011 12:59

Lite funderingar kring att lämna iväg ram till pulverlack...

Plockat isär cykeln nu och det känns som att det finns många känsliga områden där det inte får vara för mycket lack och där det inte ska vara lack alls kanske...
Jag tänker framför allt kring headset och vevlager...
Vevlagerhylsan skall väll mest vara olackad inuti och på kanten som är på kedjesidan det borde ju gå att lösa.
Men styrlagret är svårare, dels på huvudröret där jag har vanligt threadless headset som man liksom trycker dit som ska sitta runt röret, samt under den lilla ringen som sitter på gaffeln.

Hur har ni som lackat gjort, några problem med montering efteråt?
Man kan väll inte direkt slipa på pulverlack, för då släpper den väll lätt runt det området som man slipat ner?

Post Reply