omlackering

Frågor och tips om mek med din cykel.
ggustav
Posts: 49
Joined: 11 Nov 2009 19:52
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by ggustav » 26 Jan 2010 11:39

Nej, ramen måste vara helt metallren inför pulverlackering.
Det är därför du i princip MÅSTE blästra ramen inför pulverlackering för att få bort all gammal färg, det duger inte att "hemma slipa" den, ligger alltid lite färg kvar i någon skarv.
Det har att göra med hur pulverlackering fungerar, jag tror att man laddar ramen (= måste vara metall) så att pulvret drar sig till ramen, sedan har man en pulvrig yta innan man härdar den i ugn.

Så, ja pulverlack duger som rostskydd på utsidan. Nu kan det ju vara så att man blandar i något i pulvret för att få ett bättre skydd men det vet jag inget om. Det viktigaste är att ramen är helt ren inför pulvret, så låt lackeraren blästra ramen.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Gustav » 26 Jan 2010 16:53

Tack Gustav, nu är jag med på banan igen!
Image

User avatar
Lukas
Posts: 274
Joined: 25 Jun 2008 15:51
Location: Malmö

Re: omlackering

Post by Lukas » 11 Feb 2010 18:14

Idag är jag lite halvlat. Jag har sökt på FG men pallar inte googla riktigt. Ska lacka en alu-ram. Inga konstigheter. Men gaffeln ska ju få samma färg. Mitt lilla huvudbry är att den är av kolfiber. Inget fancy, en Langster-gaffel från 08. Men hur funkar det att blästra kollfiber?
Jag är inte sugen på att kladda med färgborttagning igen. Då får den hellre ha originalfärgen.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: omlackering

Post by jp » 11 Feb 2010 21:21

ska du göra det själv? Rugga up ytan lite med fint papper, det räcker.
Image

User avatar
Lukas
Posts: 274
Joined: 25 Jun 2008 15:51
Location: Malmö

Re: omlackering

Post by Lukas » 11 Feb 2010 22:20

jp wrote:ska du göra det själv? Rugga up ytan lite med fint papper, det räcker.
Jag tänkte lämna till Brantviks. Är ju inte ute efter toppfinish, så det kanske räcker att jag drar över med sandpapper innan jag lämnar in. Kom ju också på att jag kan ringa och prata med dom och kolla vad dom tror.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: omlackering

Post by boon » 13 Feb 2010 13:09

Många lackerare brukar fixa blästringen, om dom inte har själva så brukar dom ha någon blästrare som dom samarbetar med, och då får dom också bättre pris (mao du får bättre pris)
Så ring och kolla...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

mForsvik
Posts: 1
Joined: 22 Feb 2010 12:48

Re: omlackering

Post by mForsvik » 24 Mar 2010 08:44

boon wrote:Många lackerare brukar fixa blästringen, om dom inte har själva så brukar dom ha någon blästrare som dom samarbetar med, och då får dom också bättre pris (mao du får bättre pris)
Så ring och kolla...
Tja, Sorry om det redan finns massa trådar men jag får ingen ordning på sökfunktionen...

Vet du någon i Sthlm som fixar blästring och pulverlack?

Om man vill komma billigt undan till en typ pendlar hoj och kanske bara lacka (ej pulverplack), gör man lika bra i att göra det själv med sprayburk då?

Eller vad tar dom för lack alt pulverlack?

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Re: omlackering

Post by starbomb » 11 Apr 2010 18:47

lyfter tråden lite. har grunat med primer, och ska lägga på hammarlack. Är det en bra idé att avsluta det hela med klarlack modell sprayburk från färghandeln?
Och så fall - är det flera lager som gäller? - Alltså, tips mottages tacksamt för hur jag går till väga, och nej. lämna in ramen är inte ett alternativ.. :D

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by FSS » 11 Apr 2010 20:47

Nej, hammarlack innehåller silikon, går ej att måla över med vanlig klarlack...

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Re: omlackering

Post by starbomb » 12 Apr 2010 15:09

oki. tack för tipset. namnet hammarlack antyder ju för en novis (mig) att det är lack..men ska jag efterbehandla det på ngt särskilt sätt eller ngt speciellt jag ska tänka på när jag målar?

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: omlackering

Post by svennelainen » 12 Apr 2010 15:19

Hammarlack är inte överlackerbart med någonting, inte bara klarlack utan precis allt. Dessutom är det total färgstrippning och lösningsmedelstvätt som gäller om du vill lacka om den. Måla trappräcket med det, men inte cykeln.

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by FSS » 12 Apr 2010 15:22

Har du läst på burken? :mrgreen:

Den är lite annorlunda att pensla med än "vanlig" färg, så prova lite på nån provbit först.

Edit: svennelainen, för en rå pendlare/beater/brukscykel tycker jag nog att det kan fungera väl. En polare har en turkos hoj, jag har en mörkgrå beater på gång.

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Re: omlackering

Post by starbomb » 12 Apr 2010 20:13

tack för tipsen...gö nog ett test ändå.

svennelainen - menar du om jag ska måla om den i ett senare skede? Eller måste den vara klinisk ren för att hammarlacken ska fästa?

Målade om en annan cykel för flera år sen, använde vanlig metallfärg som jag köpte på färgaffären, den sitter fint fortfarande och då ruggade jag bara upp ytan med sandpapper. Är ju inte några uställningshojjar det gäller utan vanlig pendelhoj, som dessutom helst inte beöver dra ögonen åt sig då den dagligen+nätter ska stå i ett av malmös mindre kärvänliga cykelställ

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: omlackering

Post by Jonatan F » 12 Apr 2010 21:01

Jag är långt ifrån pro' men jag har trots allt lackerat om tre cyklar med burkfärg.

Det jag har lärt mig är att ju mer färgstripp detso bättre! Den första cykeln jag lackade om hade mycket orginalfärg kvar och den färgen har börjat släppa nu (tre år senare ung. iof var inte förra färgen bra gjord...)

Det andra jag har lärt mig är att grundfärg är väldigt bra! Det händer nämligen att färg skrapas bort ibland och om man har grundfärg så sitter den oftast kvar. Det blir ett fult märke men metallen är fortfarande skyddad. Om man däremot inte har grundat blir det metall (och därmed snart rost) på första slaget.

Det är dock ganska kul att lacka själv och man kan vara betydligt mer kreativ i färgval, mönster och kan med lättare samvete ändra sig (billigare).

Vet inte om det är till någon hjälp men det ligger en projekt-tråd här med min senaste omlackering...

EDIT: Hammarlack har jag dock ingen erfarenhet av
GL HF!
Last edited by Jonatan F on 13 Apr 2010 09:13, edited 1 time in total.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: omlackering

Post by måns » 12 Apr 2010 22:44

Var inne på EKG och köpte lite grundfärg samt snackade lite lackering. Jag planerar att köpa deras beställningsfärg, billacken, och killen i kassan talade sig varm över att avsluta med just tvåkomponents klarlack. Tydligen ska den vara så sjukt mycket bättre än enkomponents. Kruxet är ju lite bara att en burk går loss på 270:- typ, och då känns helt plötsligt min budgetlösning för att undvika blästring+pulver inte lika budget längre.. Nån som kört med enbart EKG's billack, typ dubbla lager? Måste man avsluta med tvåkomponents klarlack?

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: omlackering

Post by svennelainen » 13 Apr 2010 08:56

starbomb wrote: svennelainen - menar du om jag ska måla om den i ett senare skede? Eller måste den vara klinisk ren för att hammarlacken ska fästa?
Nej, nu har du vänt på det. Hammarlack biter på nästan vad som helst, men om du får för dig att lacka över hammarlacken så har du ordentligt med rengöring framför dig - ingen annan lack biter på Hammarlack. Precis som det redan har skrivits så innehåller HL silikon, och det är ett helvete i lacksammanhang.

Klarlack eller inte (har skrivit det förut, så nu blir det repris) beror på vad du lackar med innan. En solidlack, dvs rent röd, blå eller någon annan färg utan effekter, behöver inte klarlackas. En bil som bara har en kulör rakt av har aldrig klarlack. Ett annat bra exempel är Ducatis knallröda hojar - samma sak, bara färg ingen klarlack.
En basfärg med effekt, till exempel en metallic, måste ha klarlack. Metallic-kulören i sig är ömtålig och behöver skyddas med ett lager klarlack.
Det finns de som klarlackerar solidlacker, men de har antingen ingen aning om vad de håller på med eller så är de ute efter en lyster som inte finns i en ren solidyta. Men för att få den där riktigt "djupa" känslan i lacken behöver man mixtra med klarlacken och det kräver en del träning för att få det bra. Att klarlacka ovanpå en solidlack gör den blank, men inte mycket blankare än att ett bra vax ger samma resultat, och som skydd gör det varken till eller från då en solid är lika hård som klarlacken i sig. Och vårdas inte klarlacken efteråt så är det ändå bortkastade pengar.
Så kontentan är: Solidlack, ingen klar. Metallic eller nån annan effektbas, klarlack på!

En 1-komponents klarlack är faktiskt också en 2-komp, men härdaren reagerar med syre. Värme och bra ventilation kan få en 1-komp att bli hård också, men en "riktig" 2-komp är oslagbar. Jag härdar det mesta jag lackerar i 40-70 grader och det blir en yta som är extremt tålig, men då kör jag bara 2-K.

Om du nu vill klarlacka så kan du köpa lack på "lösvikt", men då måste du ha spruta och kompressor också...

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Re: omlackering

Post by starbomb » 13 Apr 2010 13:56

Måste bara säga att fasen va jag gillar all kunksap på detta forum!

Men nu är det dags att "just do it!" Ramen står på balkongen med en första strykning hammarlack, ovanpå en primer. Så förhoppningsvis blir den fin lagom till helgen, får nalla lite av flexen bara...

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: omlackering

Post by måns » 14 Apr 2010 07:58

svennelainen, tusen tack för bra info. Ska bege mig till EKG idag och inhandla en solidlack. Jag grundade min nedslipade ram igår med deras röda rostskyddsprimer, det täckte faktiskt otroligt bra och blev jämnt och snyggt. Jag har dessutom via skolan tillgång till ett rejält målningsskåp/box med en hel ventilerad vägg så det borde bli helt dammfritt. Hängde upp ramen i taket så gick det utmärkt att gå runt 360 grader och komma åt överallt.

EKG har ju även Multona, men den har jag hört är riktigt seg och smetig och inte särskilt hållbar. Någon som kan bekräfta/dementera det?

Sen en slutlig fråga: Om man vill ha en matt solidlack med bra hållbarhet, är det bara att glömma? Förstod av killen i kassan sist att vill man ha matt finish får man köra på en matt klarlack, är det enda alternativet för att få ett hållbart resultat?

mvh /m

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: omlackering

Post by svennelainen » 14 Apr 2010 08:08

Det finns matt solidlack också, men kanske inte i deras sortiment.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: omlackering

Post by svennelainen » 19 Apr 2010 13:09

På väg till jobbet i morse fick jag en liten aha-upplevelse (lustigt det där, hur man kommer på någonting trots att det inte är det som just för tillfället snurrar i huvet...). Så här va:

Att en del lackerare pratar om solid och klarlack i samma mening är förmodligen för att de har lackerar fordon. Sen några år tillbaka är reglerna för färger betydligt striktare (Om ni köper färg kan ni notera att det förmodligen står något om VOC-krav i databladen) och därför använder man numera solidfärger som är vattenbaserade. Vattenbaserade solidlacker är enkomponents och är inte på något vis hållbara, så de måste lackeras med en 2K klarlack för att tåla stryk. Lite kaka på kaka, det ger i alla fall lägre utsläpp av lösningsmedel.

Men som med alla regler finns undantag, entrepenadmaskiner, lastbilar, veteranbilar osv brukar lackeras som det är en industrilack, och då får man minsann lackera med gammal hederlig 2K-solid...
Jag själv lackerar med 2K, för jag driver en pyttepytteliten industri. ;)

Post Reply