omlackering

Frågor och tips om mek med din cykel.
Pomperipossa
Posts: 35
Joined: 28 Feb 2009 13:55
Location: Lund

Re: omlackering

Post by Pomperipossa » 05 Oct 2009 18:19

Pulverlack är väldigt starkt så länge det sitter ordentligt på ramen men om det väl skavs av på ett ställe så bara fortsätter det lossna, dessutom kan det rosta under pulverlacken relativt omärkbart vilket ju kan resultera i otrevliga överraskningar. Extraknäcker som motivlackerare och det är inte roligt om man måste slipa pulver, så vid omlackering i framtiden är det inte heller kul. Mitt tips: Använd vanlig färg :wink:

henrik163
Posts: 18
Joined: 03 Oct 2009 16:11

Re: omlackering

Post by henrik163 » 06 Oct 2009 19:12

Pomperipossa wrote:Pulverlack är väldigt starkt så länge det sitter ordentligt på ramen men om det väl skavs av på ett ställe så bara fortsätter det lossna, dessutom kan det rosta under pulverlacken relativt omärkbart vilket ju kan resultera i otrevliga överraskningar. Extraknäcker som motivlackerare och det är inte roligt om man måste slipa pulver, så vid omlackering i framtiden är det inte heller kul. Mitt tips: Använd vanlig färg :wink:
Kan du utveckla "vanlig färg" lite? Tycker inte riktigt sprayfärg från den lokala graffitibutiken duger. Känns som man kan skrapa bort den med en nagel + att den är väldigt matt.

Pomperipossa
Posts: 35
Joined: 28 Feb 2009 13:55
Location: Lund

Re: omlackering

Post by Pomperipossa » 06 Oct 2009 19:42

Självklart! Grafitti färgerna är precis som du säger inte optimala att måla en ram med. Ska man tvunget använda sprejfärger så satsa på bättringsfärg till bilar från tex mekonomen. Annars är "vanlig färg" den som används av billackerare, acryl eller polyurethan(stavning). Om man ska lackera med bil bättringsfärg är det väldigt klokt att lägga ner ordentligt med tid på klarlacken, det håller avsevärt mycket bättre med klarlack+ att det blir djup och glans i lacken om man lägger på den rätt.

henrik163
Posts: 18
Joined: 03 Oct 2009 16:11

Re: omlackering

Post by henrik163 » 06 Oct 2009 22:15

vsson wrote:Lånar tråden lite.

Undrar om det finns folk som har lämnat in sin ram för blästring och lackering i Stockholmsområdet och kan ge lite tips?

Om det finns fler som är sugna på att lacka om ramen i Stockholm kanske vi kan göra en grupplackering?
Jag skulle kunna vara intresserad om du får in något bra tips!

User avatar
kakadua
Posts: 20
Joined: 01 Oct 2009 22:15
Location: uppsala

omlackering i Uppsala

Post by kakadua » 19 Oct 2009 17:16

Blästring, Ells AB, Uppsala i Börje, pris 300 kr
Pulverlackning (inklusive tvätt, grund och färg), H & W:s Pulverlackering, Vaksala Eke, pris 400 kr

Bara lite tips för allmännyttan

User avatar
Longboardjoey
Posts: 12
Joined: 06 Oct 2009 20:09

omlackering i helsingborg!

Post by Longboardjoey » 24 Oct 2009 09:36

Tjena.

Någon som har tips på vart man kan vända sig för att lackera och blästra sin cykel i Helsingborgsområdet?

Hade varit schyst med ngn som varit kund som kan säga om dom blev nöjda!

Cheers

User avatar
Ca91
Posts: 42
Joined: 03 Nov 2009 19:44
Location: Sthlm

Re: omlackering

Post by Ca91 » 05 Nov 2009 18:16

henrik163 wrote:
vsson wrote:Lånar tråden lite.

Undrar om det finns folk som har lämnat in sin ram för blästring och lackering i Stockholmsområdet och kan ge lite tips?

Om det finns fler som är sugna på att lacka om ramen i Stockholm kanske vi kan göra en grupplackering?
Jag skulle kunna vara intresserad om du får in något bra tips!

Jag lämnade in min cykelram hos Blästrix, vid Coca-Cola i Haninge förra veckan. Jag betalade 250 kr för deras arbete och de har även ett sammarbete med Stockholms Industrilack AB(så de har transporter som går dit 3 ggr i veckan). Imorgon hämtar jag cykelramen som e pulverlackerad. Lackeringen kostar ca 500 kr.
Så totalt 750 för blästring+lackering.

Sedan har jag lämnat in min framgaffel på förkromning till Jocke Arnblom på Sveriges nog bästa metallsliperi(Stockholms metallsliperi AB) i Skogås. De slipar, polerar, syrabehandlar, kopparplätterar o sedan krombad. Kromning för den petiga, helt enkelt. Finns enklare förnickling, t ex. Edquists Förnickling i Södertälje.
I'm fixed, what about you?

User avatar
hedström
Posts: 270
Joined: 20 Aug 2009 13:51
Location: Kungsbacka

Re: omlackering

Post by hedström » 05 Nov 2009 22:19

Ca91 wrote:Sedan har jag lämnat in min framgaffel på förkromning till Jocke Arnblom på Sveriges nog bästa metallsliperi(Stockholms metallsliperi AB) i Skogås.
Någon aning vad man kan tänkas behöva betala för att få sin gaffel kromad?

User avatar
Ca91
Posts: 42
Joined: 03 Nov 2009 19:44
Location: Sthlm

Re: omlackering

Post by Ca91 » 13 Nov 2009 20:56

hedström wrote:Någon aning vad man kan tänkas behöva betala för att få sin gaffel kromad?
Jag betalade 800 för att få gaffeln kromad och det blev superbt! Jag hade dock andra saker som kromades samtidigt, så jag fick rabbat... Jag passade självklart på att fråga vad det hade kostat om jag bara lämnade in gaffeln för sig och fick svaret att de skulle bli 1500 i så fall.
I'm fixed, what about you?

User avatar
hedström
Posts: 270
Joined: 20 Aug 2009 13:51
Location: Kungsbacka

Re: omlackering

Post by hedström » 15 Nov 2009 00:57

Tackar för infon, det innebär nog att det får bli en liten hemmalackering på underdelen av gaffeln istället för nytt krom om jag köper den cykeln jag tänkt... :cry:

User avatar
kakadua
Posts: 20
Joined: 01 Oct 2009 22:15
Location: uppsala

Re: omlackering

Post by kakadua » 30 Nov 2009 17:23

Så här blev min pulverlackade gamla ram. Riktigt bra gjort av stället. Jättenöjd. Jättefin.


Image

User avatar
hedström
Posts: 270
Joined: 20 Aug 2009 13:51
Location: Kungsbacka

Re: omlackering

Post by hedström » 30 Nov 2009 19:44

kakadua wrote:Så här blev min pulverlackade gamla ram. Riktigt bra gjort av stället. Jättenöjd. Jättefin.


[img]gul[/img]
Vackert!

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: omlackering

Post by olle » 01 Dec 2009 13:37

kakadua wrote:Så här blev min pulverlackade gamla ram. Riktigt bra gjort av stället. Jättenöjd. Jättefin.
[img]fin%20färg[/img]
Trevlig som fan, var det i stan du lämnade in den för lack? Vad gick kalaset på?

edit: såg att du redan skrivit det högre upp i tråden.. bra pris, ska försöka komma ihåg det om jag ska lacka om en ram någon gång.

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: omlackering

Post by Panos » 03 Dec 2009 08:52

kakadua wrote:Så här blev min pulverlackade gamla ram. Riktigt bra gjort av stället. Jättenöjd. Jättefin.


Image

Grymt snyggt :wink:
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
kakadua
Posts: 20
Joined: 01 Oct 2009 22:15
Location: uppsala

Re: omlackering

Post by kakadua » 03 Dec 2009 14:08

Panos wrote:
kakadua wrote:Så här blev min pulverlackade gamla ram. Riktigt bra gjort av stället. Jättenöjd. Jättefin.


Image

Grymt snyggt :wink:

Har ju lagt ner grymt mycket tid på att fixa cykeln. Kan inte förstå varför jag inte tog bild på originalcykeln och hur många cm smuts det var på den. Blir med andra ord jävla glad över uppmuntrande kommentarer, och inte minst resultatet. Vill ni kolla lite andra bilder är det min sida på flickr som gäller
http://www.flickr.com/photos/kakadua/se ... 905363994/

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: omlackering

Post by svennelainen » 03 Dec 2009 15:46

Ah! Shiny! Kul med en citrongul cykel, ser fett bra ut! :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Bratt » 03 Dec 2009 18:16

eftersom tråden verkar vägra att dö så kan jag berätta att brantvik här i malmö gjorde ett bra jobb även om jag fick spendera några timmar med sandpapper när ramen kommit hem för att få bort färgen vid alla drop outs.

Det som var mest irriterande var att dom hade tagit bort emblemet som sitter framtill på styrröret. Inget problem där men när dom skulle sätta tillbaka dom så använde dom popnitar. Popnitarna stack ut en bit på insidan av röret så att jag inte kunde få i framgaffeln längre. Så nu har jag inget emblem och två hål framtill på mitt styrrör.

Men fin blev den ju!

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: omlackering

Post by boon » 07 Dec 2009 14:02

Hoppar på denna tråd också då.
Letar efter ett ställe som kan köra lite mer "custom"lack, typ pearl och flake etc.
Vill mest kolla prisbilden på en ram nu så om någon har något ställe att rekomendera så hojta till bara.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: omlackering

Post by svennelainen » 07 Dec 2009 15:25

Alltså, jag är svag för pearl och flake. Gärna med silverbas och tintad klar på det. :)

Det finns en snubbe i Bromma som är riktigt duktig på att lacka MC-kåpor som jag kan försöka hitta numret till. Annars antar jag att du vill ha det gjort pronto? Som det verkar nu så har jag nog byggt en riktig lackbox efter nyår, och då ska f*n lackas flake!

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: omlackering

Post by boon » 07 Dec 2009 16:01

Kommer nog köra själv. Kollat runt och det är ohållbart ekonomiskt att köra sån lack på den här ramen.
Dock ska Omegan lackas om till våren/sommaren så då låter din lackbox väldigt intressant :)
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply