omlackering

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Gustav » 19 Feb 2011 13:23

Säg tydligt till var det behöver maskeras, en bra lackerare fixar det.
Image

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: omlackering

Post by hlafk » 19 Feb 2011 13:42

...så enkelt :)

Har inte fått loss styrlagerkopparna ännu, har inget bra verktyg till det(några tips?), vet inte hur det ska maskeras där, eller om det ska göra det, man vill ju inte ha naken metall där, fast det ser iofs ut som att dom inte sitter över röret utan bara innuti och på kanten, så även där ska kanten vara lackfri...så enkelt :)

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: omlackering

Post by hycken » 19 Feb 2011 19:31

Har inte fått loss styrlagerkopparna ännu, har inget bra verktyg till det(några tips?)
Ta bar nåt som har längden så du når koppen ja tog ett gammalt rakt styre.
Stick ner i "styrröret" där koppen sitter fast, du känner kanten på koppen o banka lite i en cirkel (runt om) liksom, sen lossnar den brukar inte sitta alltför hårt///lycka t
[/quote]

knege
Posts: 49
Joined: 25 Jan 2009 17:46
Location: Göteborg

Re: omlackering

Post by knege » 30 Mar 2011 19:36

Har läst allt jag kunnat hitta om lackering här på FG och har ganska bra koll på hur jag ska ta mig an mitt projekt. Kommer köra Biltemas färgborttagning på ramen. Däremot vet jag inte hur jag ska göra med framgaffeln som är kromad. Kromet är rejält skadat av rost så jag tänkte försöka göra mig av med det och lacka om den. Färgborttagningsmedel löser inte krom va? Är det till att slipa bort det som gäller, eller fäster färgen direkt på det om man ruggar upp det?

Tack på förhand,
Olle

marcush
Posts: 21
Joined: 08 Oct 2010 12:04

Re: omlackering

Post by marcush » 31 Mar 2011 14:13

knege wrote:Har läst allt jag kunnat hitta om lackering här på FG och har ganska bra koll på hur jag ska ta mig an mitt projekt. Kommer köra Biltemas färgborttagning på ramen. Däremot vet jag inte hur jag ska göra med framgaffeln som är kromad. Kromet är rejält skadat av rost så jag tänkte försöka göra mig av med det och lacka om den. Färgborttagningsmedel löser inte krom va? Är det till att slipa bort det som gäller, eller fäster färgen direkt på det om man ruggar upp det?

Tack på förhand,
Olle
Enligt killen jag lämnade min ram till i tisdags (nordic cover design) så var det bara rugga upp chromet, och slipa bort all rost ordentligt. Han var mer orolig över att rosten skulle gro under lacken än att hans grundfärg inte skulle fästa.

Ska du lämna in den på lack eller lacka själv?
Mitt färgborttagningsmedel från jula skadade inte chromet på nåt sätt!
/Marcus

knege
Posts: 49
Joined: 25 Jan 2009 17:46
Location: Göteborg

Re: omlackering

Post by knege » 31 Mar 2011 14:28

marcush wrote:
knege wrote:...
Enligt killen jag lämnade min ram till i tisdags (nordic cover design) så var det bara rugga upp chromet, och slipa bort all rost ordentligt. Han var mer orolig över att rosten skulle gro under lacken än att hans grundfärg inte skulle fästa.

Ska du lämna in den på lack eller lacka själv?
Mitt färgborttagningsmedel från jula skadade inte chromet på nåt sätt!
/Marcus
Det låter bra! Då ska jag köpa lite grövre smärgelduk och ge den en omgång. Funderar på om Svinto kan fungera också, någon som har erfareheter av det?

Jag har tänkt lacka själv faktiskt. Aldrig gjort det innan men jag hoppas det ska gå bra ändå. Ska höra mig för på lite biltillbehörsfirmor om vilken lack som kan tänkas funka. Har ju fått en del tips i trådar här på forumet också.

Olle

cykelbaronen
Posts: 59
Joined: 22 Apr 2010 19:37

Re: omlackering

Post by cykelbaronen » 12 Jun 2011 20:43

Vad finns det för bra lackfärger om man vill lacka fast inte spraya!
Alltså färg o pensel.

Det borde finnas bra såna färger. Var kan man finna dem?

Inte biltemas hammarlack eller små burkar hobbyfärg.

Några tipps?

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: omlackering

Post by Orwar » 13 Jun 2011 19:39

Ska det strykas på blir det genast enklare, vanlig mekanlack eller dyl. funkar utmärkt och finns nog på närmsta färghandel. Sen är väl tvåkomponents alltid att föredra egentligen, men jag har en känsla av att en färghandlare kan reda ut det också.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

cykelbaronen
Posts: 59
Joined: 22 Apr 2010 19:37

Re: omlackering

Post by cykelbaronen » 13 Jun 2011 20:32

Orwar wrote:Ska det strykas på blir det genast enklare, vanlig mekanlack eller dyl. funkar utmärkt och finns nog på närmsta färghandel. Sen är väl tvåkomponents alltid att föredra egentligen, men jag har en känsla av att en färghandlare kan reda ut det också.
Jag har fått uppfattningen att det är svårare att hitta bra/stryktåliga färger
som man målar på och inte sprayar.

Sen ska man väll också ha saker i åtanken med färgen om man ska klarlacka, att färgen inte ska innehålla vissa ämnen.
Men en färghandel, ja det kan ju vara en bra idé att vända sig till..

edit: Nu kom jag ihåg ett av problemen. Färgerna köps i stora burkar, minst halvliters. Man vill hitta en färg i mindre burkar och som finns i många nyanser.
Är det bara hammarlacken kvar då?

cykelbaronen
Posts: 59
Joined: 22 Apr 2010 19:37

Re: omlackering

Post by cykelbaronen » 14 Jun 2011 09:58

Jag har hittat en Vattenbaserad lackfärg akryl.

Är den värdelös att lacka en ram med?
Vad är det dåliga? Att den inte är stryktålig och inte tål stötar?
Kan det finnas andra nackdelar?

Funkar den att klarlacka efteråt?

Den finns i mindre burkar och många nyanser.

agoodman
Posts: 23
Joined: 09 May 2011 00:19
Location: Västerås

Re: omlackering

Post by agoodman » 14 Aug 2011 23:57

Någon som känner till ett bra ställe som lackerar i Umeå?

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: omlackering

Post by Fixen » 04 Sep 2011 18:01

Hur skyddar man ramen från rost på de där ställena där lacket är lite tattig? Genomskinlig nagellack?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Gustav » 04 Sep 2011 18:04

cykelbaronen wrote:Jag har hittat en Vattenbaserad lackfärg akryl.
Vattenbaserad färg + regn = Image
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: omlackering

Post by Viggen » 04 Sep 2011 19:45

Ska hämta ut en mixte lackad och blästrad på Brantviks i veckan, får se hur resultatet blir. Kan bidra med lite bilder i tråden sen eftersom det ges rätt blandade betyg..

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: omlackering

Post by Viggen » 06 Sep 2011 20:09

Med tanke på att detta inte var det bästa underlaget har Brantviks lyckats jävligt bra. Inga rinningar eller annat störande. Visst att färgen är lite tjock på sina ställen med det gör inte så mycket. Sambon är stört nöjd vilket är viktigast :)

EDIT: Våtlackad är den.
Image
Image

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: omlackering

Post by TalliDan » 06 Sep 2011 22:50

Ser bra ut Viggen. Men vad kostade det?
...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: omlackering

Post by Ronny » 07 Sep 2011 08:28

Gustav wrote:
cykelbaronen wrote:Jag har hittat en Vattenbaserad lackfärg akryl.
Vattenbaserad färg + regn = Image
Du har nog fått det om bakfoten Gustav. Det är inte barnårens läskiga vattenfärger det rör sig om utan nu är massor av färger vattenbaserade som DuPonts Cromax system.
Мясо это убийство

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: omlackering

Post by Viggen » 07 Sep 2011 09:01

TalliDan wrote:Ser bra ut Viggen. Men vad kostade det?
800 pistoler blev notan, hade säkert kunnat bli billigare men känns ändå överkomligt.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Gustav » 07 Sep 2011 09:40

Ronny wrote:
Gustav wrote:
cykelbaronen wrote:Jag har hittat en Vattenbaserad lackfärg akryl.
Vattenbaserad färg + regn = [img]pjupp[/img]
Du har nog fått det om bakfoten Gustav. Det är inte barnårens läskiga vattenfärger det rör sig om utan nu är massor av färger vattenbaserade som DuPonts Cromax system.
De akrylfärger (vilket jag var otydlig med i mitt svar) jag har erfarenhet av kommer inte i närheten av mina cyklar, men det är kanske möjligt att Humbrols små burkar funkar. För DuPont Cromax är väl inte akryl?
Image

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: omlackering

Post by Rokkoko » 09 Sep 2011 20:01

Jag har tänkt att blästra och pulverlacka en ram som jag precis fått hem. Min fråga är helt enkelt om någon känner till någon bra lackeringsfirma som har mycket olika färger att välja på. Tänkte lacka denna ram i en speciell turkos färg som jag antar inte är särskilt vanlig.

Post Reply