Vevpartier mm

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Marcus K
Posts: 12
Joined: 01 Jul 2009 19:48

Vevpartier mm

Post by Marcus K » 14 Jul 2009 22:45

Hej hej!

Riktig cykel-retard är vad jag är. Nyligen demonterat en 80-tals Mercier jag fick av en arbetskamrat för att göra ett försök till en fixedgear konvertering. På inköpslistan står ett par nya hjul med fixerat bakhjul men funderade på om man kunde lösa detta på ett enkelt vis så länge och testa på. Såg att det finns en sk A2Z singlespeed kit, men detta fixerar inte mitt bakhjul ändå väl?

Hur som helst. Slänger ut ett gäng frågor när jag ändå är igång.
Så här ser mitt bakhjul ut med nuvarande krans:

Image

För det första. Hittar ingen nyckel som passar för att lossa kransen. Någon som endast genom att titta kan säga vad det är för nyckel?

För det andra, finns det ett enkelt vis att fixera detta hjul så länge tills jag beställt nytt?

Sen gällande vevparti, vevlager mm. Vad passar denna cykel? Så här ser veven ut:

Image

Finns det något som passar? Kan jag lossa den lilla klingan och köra med 52 taggaren annars? Kikat lite på vevlager mm på webshopar men de ser ju inte riktigt ut som de gamla samt storleken som klart o tydligt står på veven, 125 hittar jag aldrig utan det är snarare 122 och 127 som dyker upp.

Nåja, känner ni er manade att svara och reda ut lite begrepp för mig vore det kanon! Tack på förhand!

Hoj hoj!

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 14 Jul 2009 23:30

Sådana muttrar brukar vara 15, annars skulle det kunna vara tum storlekar. Men som sagt, 15 gissar jag på. Sen behöver du en kransavtagare, men det kanske du visste? Finns en duglig på biltema för typ 30 spänn.

Nej, eller du kan ju självmordsfixera om det är gängat (tror det är det) med starkaste loctiten och dra åt som faan. Se till att gängor och drev är kliniskt rena från fett/olja som hindrar loctiten från att fästa i så fall. Men detta är inget jag direkt rekommenderar.

Det brukar gå att skruva av det lilla drevet, men dina skruvar ser lite runda ut. Jag skulle tagit en borr på typ 5 mm (lite drygt storleken på hålet i skruvarna) och borrat ut nitarna/skruvarna om du vill ha bort det drevet. Risken finns dock att det är lite för stort, sen är det för smalt för en 1/8 eller 3/32 kedja som bakdrevet antagligen kommer vara. Det funkar ju, men är långt från idealiskt.

Ang storleken och tillgängligheten så har jag tyvärr ingen aning.

//Axel

User avatar
Lynndån
Posts: 161
Joined: 12 Sep 2008 09:50
Location: Stockholm

Post by Lynndån » 15 Jul 2009 06:57

om jag var i din sitts skulle jag testa att skruva av den store klingan och kedjeskyddet. då med en insex-nyckel innan du plockar fram borren. troligen sitter de 42 taggar på den mindre klingan vilket kan vara trevligt att börja på.

dreven på din hoj är troligen gjorda för 3/32" kedja och går jätte bra att köra fixed på.

Marcus K
Posts: 12
Joined: 01 Jul 2009 19:48

Post by Marcus K » 15 Jul 2009 08:39

Tack för svaren. Fortf något konfunderad men det ordnar väl upp sig så smått. Ska ta och dela vevpartiet så mycket det går. Får ta o räkna taggarna på det lilla hjulet också.

Ang kassetten så måste jag alltså lossa bulten innanför först? Alltså innan jag kan använde kassett avtagaren? Hur som så den nyckel jag köpte för detta ändamål på biltema passar inte. Det var den nyckeln jag undrade över vad det kunde va för någon.

Ang självmords fixering... Är det ens någon idé att fundera på att sätta två loppor på drevet där bak med MIGen för att på så vis fixera bakhjulet?

Tack så länge!

User avatar
Lynndån
Posts: 161
Joined: 12 Sep 2008 09:50
Location: Stockholm

Post by Lynndån » 15 Jul 2009 08:48

nja grejjen är nog att du inte har en kassett. utan ett frihjul. då passar inte kassettavdrageren om de är en sån du köpt på bltema. om jag var dig skulle jag gå till närmsta cykelmeck och be honom lossa ditt frihjul. de borde vara nästan gratis. bulten innanför behöver inte lossas för att få av frihjulet. (om vi tänker på samma) men du kanske behöver ge dig på den sen ändå för att flytta distanser och få en bra kedjelinje.

loppor på drevet där bak kan bli svårt. drev i stål och nav i aluminium. men locktite och en låsring från ett gammalt vevlager (ger lite extra gänglängd) funkar rätt ok.

Marcus K
Posts: 12
Joined: 01 Jul 2009 19:48

Post by Marcus K » 15 Jul 2009 09:42

Ah! Nu klarnar det. Det är alltså inte en kassett som är trädd på ett frihjul utan allt är ett frihjul så att säga.

Jag gör som så att jag ser till att frihjulet försvinner och kommer med ytterligare frågor efter att det är av.

Tack och bock!

Marcus K
Posts: 12
Joined: 01 Jul 2009 19:48

Post by Marcus K » 16 Jul 2009 20:15

Så, det där gick ju enkelt när man väl kom till en vettig cykelbutik. Att jag inte gick dit direkt alltså. Vänlig själ på bikepro fick av den på 30 sekunder till mig. Så här ser mitt hjul ut nu:

Image

Alltså, där frihjulet/kasetten satt innan finns alltså nu endast en gängad del kvar. Kan jag på denna delen montera ett drev nu? Om ja, styr mig åt rätt håll. Det drev från A2Z på cykelcity verkar ju ha nån form av splines eller? Så det kan väl inte passa?

-> Image

Såg detta drev från alien bikes. Track drev? Det ser ju åtminstone ut att ha gängor på insidan istället? Mer nåt sånt jag ska ha?

->Image

Är jag ens på rätt väg? :)

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 16 Jul 2009 20:21

Samma fråga var uppe för några dagar sedan, se viewtopic.php?t=3032
Ride safe!

Marcus K
Posts: 12
Joined: 01 Jul 2009 19:48

Post by Marcus K » 16 Jul 2009 20:32

Ah. Tack. Har ju faktiskt tittat där. Men det som blev länkat där var ett bmxfrihjul. Eller det är inget frihjul egentligen? Gah vad lagom korkad man känner sig alltså.

Edit:

Eftersom jag vill ha bakhjulet fixerat, är det inte ett sånt här jag kanske borde ha? Passar detta på?

http://cyclecomponents.com/3/sv/artikla ... g-1_8.html

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 16 Jul 2009 20:59

Marcus K wrote:...
Edit:

Eftersom jag vill ha bakhjulet fixerat, är det inte ett sånt här jag kanske borde ha? Passar detta på?

http://cyclecomponents.com/3/sv/artikla ... g-1_8.html
Japp, det kommer att passa. Kom ihåg att att det är DU OCH INGEN ANNAN som väljer att köra suicide på det där navet. Häng på bromsar och välkommen!

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 16 Jul 2009 21:00

Jo precis, tvätta rent gängorna och smeta på den starkaste loctiten så har du ditt fixed-bakhjul. Det finns en klar risk att du drar loss drevet vid skiddande så det rekomenderas att köra med broms alternativt montera drivlinan på vänster sida (då dras drevet åt vid inbromsning...)

Jag körde ett bra tag på drivlinan på "fel" sida och drevet monterat med:
Image
Fungerade fin fint

Marcus K
Posts: 12
Joined: 01 Jul 2009 19:48

Post by Marcus K » 16 Jul 2009 22:30

Ah nu börjar jag inse vad suicide lösning är :) Inte riktigt att rekommendera enligt många men det verkar ju helt klart som om det går. Kan ju börja så samtidigt som jag börjar spana efter ett komplett fixerat bakhjul i skåne-regionen.

Tack och bock för all hjälp så länge.

Marcus K
Posts: 12
Joined: 01 Jul 2009 19:48

Post by Marcus K » 17 Jul 2009 06:57

Ok, fler dumma frågor. Satt och tittade i en annan tråd ang fixed nav. Satt och synade ett on-one nav.. Men alltså, det navet har ju också gängor precis som mitt nav. Vad är skillnaden, vad för drev använder man till just ett sådant on-one nav för att inte köra suicide?

User avatar
Lynndån
Posts: 161
Joined: 12 Sep 2008 09:50
Location: Stockholm

Post by Lynndån » 17 Jul 2009 07:22

skillnaden är att ett fixed nav har 2 storlekar och motriktade gängor. syn skanske inte vid första anblick.

men först gängar du på drevet. precis som på dit nev. sen gängar då på en låsring som är vänstergängad. dom låser varandra fint.

Marcus K
Posts: 12
Joined: 01 Jul 2009 19:48

Post by Marcus K » 21 Jul 2009 22:17

Så, nu har jag försökt mig på lite cykelmek men givetvis stött på en del problem.

Med nuvarande vevparti blir kedjelinjen helt kass. Jag tänkte använda den yttre av de två klingorna med 52 taggar men det ser så gott som kört ut. Kedjelinjen mot bakre drevet som jag gängat på ett surlydrev där frikransen satt förut är alldeles för sned. Blir detta bra om jag köper ett vevparti avsett just för fixed istället så att den främre klingan kommer längre in eller är där mer som strular? Om ni tittar på bilden så är ju själva axeln genom hjulen väldigt lång på drevsidan.


Image


Min vevaxel och lager ser ut på följande vis och är inte helt friska. Vad kan jag byta till som är något modernare och kanske till och med bättre för mitt ändamål?

Image

tack igen för hjälpen gott folk!

Marcus K
Posts: 12
Joined: 01 Jul 2009 19:48

Post by Marcus K » 22 Jul 2009 10:57

Hepp.. Franskgängat mätte jag mig nyss till. 35 mm bred 1 mm gängor.

Urvalet är minst sagt minimalt. Hittar ingenting. Min vevaxel är 125 mm lång, ska ju ha en vevaxel på under 110 mm om kedjelinjen ska bli någorlunda korrekt. Går det att gänga om i ramen från fransk gängat till engelskt eller något annat?

EDIT: Ger upp detta projekt. Finns i princip inget att tillgå när det gäller franskgängade vevlager. Får hitta nytt projekt med engelska gängor. Tack för all hjälp hittills. Har åtminstone fått en del kött på benen ang vad jag behöver göra.

Post Reply