Kedjespännare

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Kedjespännare

Post by pistolpete » 01 Jun 2009 22:30

Hur bra funkar dom? Jag ser väldigt sällan bilder på cyklar med sånna på så jag är lite skeptisk, funkar dom verkligen? och bra?

joohan
Posts: 67
Joined: 28 Oct 2008 09:41
Location: Arvika/ Karlstad

Post by joohan » 01 Jun 2009 22:50

Kedjespännare funkar utmärkt om du kör singlespeed, inte alls om du kör fixed.
Att det inte finns så mycket bilder på det här på forumet beror dels på att de flesta kör fixed och dels på att det bara är på cyklar utan möjlighet att justera kedjespänningen genom att flytta på bakhjulet som man behöver separat kedjespännare.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 01 Jun 2009 22:55

joohan wrote:Kedjespännare funkar utmärkt om du kör singlespeed, inte alls om du kör fixed.
Att det inte finns så mycket bilder på det här på forumet beror dels på att de flesta kör fixed och dels på att det bara är på cyklar utan möjlighet att justera kedjespänningen genom att flytta på bakhjulet som man behöver separat kedjespännare.
Jag tror att det är sådana här kedjespännare som Pistolpete menar och inte en för ss.

Image

Kör själv inte med kedjespännare men jag vill tro och hoppas att dom verkligen
hjälper den bakre axeln att sitta där den sitter utan att man behöver knäcka muttrar
för att man drar åt dom för hårt.
--------->>><<<<--------------

User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Post by pistolpete » 02 Jun 2009 21:25

ja exakt en sån andye!! Jag får väl köpa och testa då helt enkelt..

johansjogren
Posts: 218
Joined: 30 Apr 2009 09:11

Post by johansjogren » 02 Jun 2009 22:52

Den typen fungerar ju bara om man har trackändar. Finns det för vanlig horisontell?

Typ
Image

Har samma typ som på den bilden jag hittade men min ena skruv har gått av så jag kan inte använda dom att spänna med. Finns någon lösning?

joohan
Posts: 67
Joined: 28 Oct 2008 09:41
Location: Arvika/ Karlstad

Post by joohan » 02 Jun 2009 22:54

my bad...

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Post by olle » 03 Jun 2009 17:06

johansjogren wrote:Den typen fungerar ju bara om man har trackändar. Finns det för vanlig horisontell?

Typ
Image

Har samma typ som på den bilden jag hittade men min ena skruv har gått av så jag kan inte använda dom att spänna med. Finns någon lösning?
Du ska kunna använda surlys tuggnut, jag har inte provat själv.. men som vanligt kan man alltid lita på vad man läser på Internet!!!
Image


edit: sen används inte skruvarna som du nämner till att spänna kedjan, snarare till att göra den mer slapp. Skruvarna används för att ställa in så att bakhjulet sitter rakt på en cykel med utanpåliggande växlar.

Post Reply