Fulmåleri
-
- Posts: 29
- Joined: 17 Apr 2009 13:21
- Location: LUND/MALMÖ
Fulmåleri
Tänkte att jag kunde starta en tråd för alla oss som gillar billigt (och bra?) do it yourself, och lite mer snävt inriktat på just måleri och omlackering av cykel. Anledningen är att jag själv tänkte måla om min cykel inom en snar framtid.
Den är i nuläget målad med Biltemas bättringsfärg för bilar, vilket blev helt okej men lite hafsigt gjort... lägg gärna upp bilder på resultat osv.
Vad för färg har ni kört med?
Klarlack/lack?
Hur blev resultatet osv?
Allmänna tips och trix?
Den är i nuläget målad med Biltemas bättringsfärg för bilar, vilket blev helt okej men lite hafsigt gjort... lägg gärna upp bilder på resultat osv.
Vad för färg har ni kört med?
Klarlack/lack?
Hur blev resultatet osv?
Allmänna tips och trix?
Om man köper kompressor o färgsprut måste man ju blanda egen färg osv men resultatet blir ju bra.. Som lackbox, om man vill slippa damm i lacken, rekommenderas en presening. Ny! som man packar upp precis innan man målar, bygger ett lite målar tält, den blir statisk och drar åt sig de mesta dammet! Sen är ett bra underarbete A och O
#SBFG
Jag lackade nyligen om min hoj. Körde vanlig sprayburk men av den bättre kvaliteten, Muoltona billack. Mattade ner gamla lacken med stålull sen satte jag ett kvastskaft istället för sadelstolpe. Då kunde jag hålla ramen i skaftet och lätt vrida runt och komma åt i alla hörn och vrår. Det gick nästan åt en hel burk färg. Sen toppade jag med klarlack, oxså på burk. Resultataet blev kanon. Ska posta bilder inom kort.
Jag tycker inte att det är värt att lägga för mycket jobb eller pengar på lacken. En bra pulverlack blir oxså repig och sliten om man använder cykeln. Bättre att köra med burk, då kan man lätt bättra på lacken om det skulle behövas.
Köpte lacken på EKG bildelar i Sthlm. Dom kan blande till vilken kulör man vill.
mvh/ ChRobin
Jag tycker inte att det är värt att lägga för mycket jobb eller pengar på lacken. En bra pulverlack blir oxså repig och sliten om man använder cykeln. Bättre att köra med burk, då kan man lätt bättra på lacken om det skulle behövas.
Köpte lacken på EKG bildelar i Sthlm. Dom kan blande till vilken kulör man vill.
mvh/ ChRobin
-
- Posts: 29
- Joined: 17 Apr 2009 13:21
- Location: LUND/MALMÖ
chrobin: Schysst inlägg, jag väntar ivrigt på bilder!
Får man fråga hur mycket du spenderade på det hela?
Biltemas bättringsfärg ska tydligen inte användas med deras egen klarlack, jag ska ta mig till Biltema någon dag och kolla upp varför...
Annars antar jag att man får leta upp en egen lokal färg-provider.
Får man fråga hur mycket du spenderade på det hela?
Biltemas bättringsfärg ska tydligen inte användas med deras egen klarlack, jag ska ta mig till Biltema någon dag och kolla upp varför...
Annars antar jag att man får leta upp en egen lokal färg-provider.
Vad du än gör, köp inte biltemas lack.
Bättre att måla ramen med vattenfärg från närmsta dagis.
Kan också rekommendera EKG.
Bättre att måla ramen med vattenfärg från närmsta dagis.
Kan också rekommendera EKG.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter allt jobb jag la ner på underarbete, rostborttagning/behandling och lackering lärde jag mig endast en sak.
Använd en ram som är snygg från början eller lämna in den, om man inte tycker det är svinkul att lacka då. Sen är det ju klart att man kan fullacka lite, men det är lätt att fastna i perfektionisttänket.
Jag hade tillgång till all utrustning: kompressor, spruta, kondensavskiljare, tryckställare, garage, byggplast, ansiktsmask.
Köpte: lack, klarlack, rostskyddsfärg, sandpapper.
Rengjorde allt, ruggade ytan på ramen och rensade från smårost. Primade med en Primer/rostskyddsfärg, sprutlackade 5 tunna lager, klarlackade med en "stenhård" klarlack.
Det tog en satans tid och kostade runt 500 spänn och var rätt kladdigt.(drog på mig en ögoninflammation pga färgen dessutom)
Lärorikt och bitvis meditativ syssla men man kommer till en gräns där det tar för mycket tid för ett, i jämförelse, dåligt resultat. När allt var klart(en vecka senare) och sadelstolpen skulle spännas fast tappade jag insexnyckeln... Den stenhårda lacken var inte hårdare än att det blev ett fult märke..
Om man kan lämna in och få hela ramen blästrad och pulverlackad för någon tusing så gör det!
Nästa ram skall lämnas in på blästring, sen ska den få rosta bort under kontollerade former.
Använd en ram som är snygg från början eller lämna in den, om man inte tycker det är svinkul att lacka då. Sen är det ju klart att man kan fullacka lite, men det är lätt att fastna i perfektionisttänket.
Jag hade tillgång till all utrustning: kompressor, spruta, kondensavskiljare, tryckställare, garage, byggplast, ansiktsmask.
Köpte: lack, klarlack, rostskyddsfärg, sandpapper.
Rengjorde allt, ruggade ytan på ramen och rensade från smårost. Primade med en Primer/rostskyddsfärg, sprutlackade 5 tunna lager, klarlackade med en "stenhård" klarlack.
Det tog en satans tid och kostade runt 500 spänn och var rätt kladdigt.(drog på mig en ögoninflammation pga färgen dessutom)
Lärorikt och bitvis meditativ syssla men man kommer till en gräns där det tar för mycket tid för ett, i jämförelse, dåligt resultat. När allt var klart(en vecka senare) och sadelstolpen skulle spännas fast tappade jag insexnyckeln... Den stenhårda lacken var inte hårdare än att det blev ett fult märke..
Om man kan lämna in och få hela ramen blästrad och pulverlackad för någon tusing så gör det!
Nästa ram skall lämnas in på blästring, sen ska den få rosta bort under kontollerade former.
I second that.chrobin wrote:Körde vanlig sprayburk men av den bättre kvaliteten, Muoltona billack. [...] Sen toppade jag med klarlack, oxså på burk. Resultataet blev kanon.
[...] Bättre att köra med burk, då kan man lätt bättra på lacken om det skulle behövas.
Multona färg (2 st) + Hagmans klarlack (1 st) är ganska bra och robust kombo. Inte tålig så jag sparar 1/2 burk färg till bättring.
Har provat två helt olika tekniker.
Biltematekniken (den "billiga" tekniken)
Sandade ner hela ramen, körde två lager av biltemas grundfärg, säkert tre lager av biltemas lackfärg och sedan två lager klarlack.
Det höll i kanske 9 månader, sen började röst tränga igenom och färgflagor lossna från ställen där ramen fått smällar. Det måste tilläggas att ramens grundskick var ganska risigt.
Proffstekniken (den proffsiga tekniken)
Sandade hela ramen. Ett lager monofiller (grå grundfärg som täcker upp små repor o dyl) två lager med självblandad lackfärg. Sen färdigt. Har börjat släppa på några ställen, men blev missnöjd med färgvalet så skall göra ett nytt försök. Då skall jag lägga på nån skyddande klarlack också. Har tillgång till en riktig lackbox på skolan, med färgbox, ventilation och kompressorluft.
Biltematekniken (den "billiga" tekniken)
Sandade ner hela ramen, körde två lager av biltemas grundfärg, säkert tre lager av biltemas lackfärg och sedan två lager klarlack.
Det höll i kanske 9 månader, sen började röst tränga igenom och färgflagor lossna från ställen där ramen fått smällar. Det måste tilläggas att ramens grundskick var ganska risigt.
Proffstekniken (den proffsiga tekniken)
Sandade hela ramen. Ett lager monofiller (grå grundfärg som täcker upp små repor o dyl) två lager med självblandad lackfärg. Sen färdigt. Har börjat släppa på några ställen, men blev missnöjd med färgvalet så skall göra ett nytt försök. Då skall jag lägga på nån skyddande klarlack också. Har tillgång till en riktig lackbox på skolan, med färgbox, ventilation och kompressorluft.
Two wheels and a heartbeat.