nav på världsmästarcykeln?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
prettychaos
Posts: 19
Joined: 22 May 2009 13:37
Location: Luleå/Örnsköldsvik

nav på världsmästarcykeln?

Post by prettychaos » 22 May 2009 13:46

Har hittat en gammal motobecane mbk trainer på loppis och är nu sugen på att hitta på ngt kule med den, single speed eller ev fixed.

Bakhjulet är tyvärr från en annan cykel, bredare fälg och mycket gummi gör att det ser mongo ut! Har dock hittat en gammal, typ övergiven, världsmästarcykel i cykelförrådet som jag är sugen på att försöka erövra.

Ser ut att sitta 28tummare på den, framhjulet på min motobecane är dock 27", så jag vet ej om hjulen från cresent:en kommer att passa.

Hur som helst så undrar jag om någon vet vad det sitter för typ av nav på dessa hjul?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 22 May 2009 21:59

Crescent kallade i princip allt från vardgascyklar till topp-racers för världsmästarcyklar. Om det nu är en racer varierar det därtill mellan olika årgångar och modeller. Det bästa vore att du tittar noga efter en logga, alternativt fotar och visar.
Inte direkt svar på din fråga, men en liten hjälp kanske.

Ladatarzan
Posts: 27
Joined: 20 Jul 2008 12:49

Re: nav på världsmästarcykeln?

Post by Ladatarzan » 23 May 2009 15:17

prettychaos wrote: Ser ut att sitta 28tummare på den, framhjulet på min motobecane är dock 27", så jag vet ej om hjulen från cresent:en kommer att passa.
28" (622mm) hjul är mindre än 27" (630mm) så hjulet ska få plats. Problem kan dock uppstå om du ska köra med broms på hjulet. Men om bromsarna ser ut att gå att justera en bit ned så ska det nog funka ändå.

http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

prettychaos
Posts: 19
Joined: 22 May 2009 13:37
Location: Luleå/Örnsköldsvik

Post by prettychaos » 23 May 2009 16:10

tack för svaren!

när en växelvajer går in i navet genom axeln, vad innebär det? hur ser det ut i navet?

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 23 May 2009 16:21

läs här:
http://sheldonbrown.com/gloss_i-k.html#internal

ett tips är även att kolla igenom hela den sidan.

där kan du hitta svar på det mesta som inte rör fixed gear (min åsikt)
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Post by nelp » 23 May 2009 21:09

prettychaos wrote:tack för svaren!

när en växelvajer går in i navet genom axeln, vad innebär det? hur ser det ut i navet?
Det kan vara ett "sachs commander"-nav med lågväxel (minus ca 35%) eller den fasta utväxlingen i andra läget.

Sitter den på motsatt sida från drevet?

Kör ett sånt på min cresent just nu.
Även den ursprungligen 630, men bakhjulet är 622 så jag fick bygga distanser för att inte klossarna bara skulle nå till däcket.

http://img5.imageshack.us/img5/8425/cs1m.jpg

Post Reply