Är mitt nav verkligen ett flipflop?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
fabbe
Posts: 9
Joined: 18 May 2009 12:40
Location: Stockholm
Contact:

Är mitt nav verkligen ett flipflop?

Post by fabbe » 22 May 2009 00:45

Är fortfarande lite färsk (tidigare bara kört singlespeed) men till mitt nya bygge har ja iaf köpt ett par kompletta velocity deep-v. (vet inte exakt tillverkare på navet men det står BLB i dem fast det ena B:et är spegelvänt)

När jag nu satt och kollade runt lite så såg jag att mitt nav på ena sidan har en gängning i 2 etapper, en för drev och en för låsring, precis som det skall vara. På andra sidan bör det väll dock vara gängat med samma gänga hela vägen? Här är det nämligen också gängat i 2 etapper.

Är det "fel" nav på hjulen eller finns det helt enkelt både varianter där det är gängat i 2 etapper och dem med bara en?

Förhoppningsvis ska det bli fixed för alltid men känns dumt att utesluta allternativet att köra fixed när jag ändå bygger nytt.. :)


//Andreas

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Re: Är mitt nav verkligen ett flipflop?

Post by alltmojligt » 22 May 2009 01:03

fabbe wrote:Är fortfarande lite färsk (tidigare bara kört singlespeed) men till mitt nya bygge har ja iaf köpt ett par kompletta velocity deep-v. (vet inte exakt tillverkare på navet men det står BLB i dem fast det ena B:et är spegelvänt)

När jag nu satt och kollade runt lite så såg jag att mitt nav på ena sidan har en gängning i 2 etapper, en för drev och en för låsring, precis som det skall vara. På andra sidan bör det väll dock vara gängat med samma gänga hela vägen? Här är det nämligen också gängat i 2 etapper.

Är det "fel" nav på hjulen eller finns det helt enkelt både varianter där det är gängat i 2 etapper och dem med bara en?

Förhoppningsvis ska det bli fixed för alltid men känns dumt att utesluta allternativet att köra fixed när jag ändå bygger nytt.. :)


//Andreas
Låter som att du har ett nav som är dubbel-fixed.

Ladatarzan
Posts: 27
Joined: 20 Jul 2008 12:49

Post by Ladatarzan » 22 May 2009 07:31

Det ska väl gå gänga på ett vanligt frihjul ändå?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 22 May 2009 09:09

Precis, de finns i olika varianter. Flipflop betyder helt enkelt möjlighet att vända hjulet, sen om det är fixed/free,fixed/fixed, kassett/fixed etc. spelar mindre roll. Och ja, det går att gänga på ett frihjul istället för ett fast drev.
ps. BLB står nog för brick lane bikes

fabbe
Posts: 9
Joined: 18 May 2009 12:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by fabbe » 22 May 2009 12:15

Tack för alla svar!

Då kan jag montera alla grejer då.. :)

Förhoppningsvis behöver jag aldrig ens skruva på ett frihjul, men känns ju bra att veta att det går.

//Andreas

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 22 May 2009 12:51

fabbe wrote:Förhoppningsvis behöver jag aldrig ens skruva på ett frihjul, men känns ju bra att veta att det går.
Tyckte jag också när jag köpte mitt första nav, nu tycker jag det är skitdumt, hade ju kunnat få en alternativ utväxling till polo och trickster eller annat.

Dessutom skitbra att ha fixed/fixed när man kör gängpaj.
Image Image Image Image

Venj00
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2008 20:31
Location: Falun

Post by Venj00 » 22 May 2009 14:27

pean wrote:
fabbe wrote:Förhoppningsvis behöver jag aldrig ens skruva på ett frihjul, men känns ju bra att veta att det går.
Tyckte jag också när jag köpte mitt första nav, nu tycker jag det är skitdumt, hade ju kunnat få en alternativ utväxling till polo och trickster eller annat.

Dessutom skitbra att ha fixed/fixed när man kör gängpaj.
Haha :D
+1

Post Reply