Hjälp med identifiering av ram

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
boström
Posts: 226
Joined: 07 May 2009 16:11
Location: Göteborg

Hjälp med identifiering av ram

Post by boström » 12 May 2009 23:32

Hej! Har luskat fram en ram jag tänkte bygga om till fixed, skulle vilja veta lite mer vad det är för cykel. Det ända som står på ramen är "Osaka", har försökt söka efter information men har inte hittat något om dessa/den här. Är det ett budget märke som sålts av sportex eller liknande kedja här hemma i Sverige eller är det något lite schysstare man har fått tag på? Är lite terapijobb på ramen men det är bara kul, ses på Göteborgs gator inom en snar framtid!

Image
Image
Image
Image
Image

Mvh Jonas Boström.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjälp med identifiering av ram

Post by ArvidSvensson » 13 May 2009 07:31

boström wrote:Hej! Har luskat fram en ram jag tänkte bygga om till fixed, skulle vilja veta lite mer vad det är för cykel. Det ända som står på ramen är "Osaka", har försökt söka efter information men har inte hittat något om dessa/den här. Är det ett budget märke som sålts av sportex eller liknande kedja här hemma i Sverige eller är det något lite schysstare man har fått tag på? Är lite terapijobb på ramen men det är bara kul, ses på Göteborgs gator inom en snar framtid!

[img]...bilder...[/img]

Mvh Jonas Boström.
Jag har ingen aning om märket men den ser ut att ha krockat. Gaffelbenen ska inte peka bakåt i förhållande till gaffelröret, iaf inte så mycket. Krockad gaffel = farlig gaffel.

rotor
Posts: 60
Joined: 05 May 2009 21:05
Location: Sthlm

Post by rotor » 17 May 2009 00:21

Behöver inte vara krockad. Gaffeln är inte fastskruvad så den rätar säkert upp sig en bit när man skruvar fast den. Men det ser helt klart suspekt ut.
Vad det gäller infon om ramen så kan jag inte annat än säga att det ser ut som en budgetrecer från tidigt 80-tal. Behöver inte vara japansk bara för att det står Osaka.
Two wheels and a heartbeat.

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Post by Teodor » 17 May 2009 01:00

Vad står det på styrlagret / bromshandtagen / vevlagret? För både handtagen och styrlagret tycker jag påminner om Shimano Dura-Ace från 70-talet. Om det är fallet så borde det ju inte varit någon budgetracer från början iallafall :)
Last edited by Teodor on 17 May 2009 21:31, edited 1 time in total.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 17 May 2009 11:09

Ser ut att vara carbonstål eller vattenrör/gaspipe....absolut inga highendgrejer :wink:
25.00mm sadelstolpe?

boström
Posts: 226
Joined: 07 May 2009 16:11
Location: Göteborg

Post by boström » 17 May 2009 14:11

Har börjat leta ny ram, mätte lite och det var en hel del konstigt med den ramen. Tack ändå gott folk! :)

Maveric
Posts: 1
Joined: 30 Sep 2012 15:18

Re: Hjälp med identifiering av ram

Post by Maveric » 30 Sep 2012 19:12

Tänkte väcka den här tråden till liv igen, då jag har en "Osaka" jag försökt få grepp om i veckor nu. Men ju mer jag jag lyckas lista ut, desto mer konfunderad blir jag.

Min ser ut exakt som den som diskuterades i den här tråden http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... 52&p=49878&

Ramen är identisk med den här i varje detalj (t.o.m. samma pedaler)
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=3502&


Men då den här cykeln också kallas Osaka, har identiska lugs och ser ut att ha Shimano 600, men är röd, till skillnad från dom få jag sett tidigare, som alla varit samma blåa färg.

Min är hyfsat komplett och verkar ha spenderat större delen av dom senaste 20 åren i någon källare, så jag tror att nästan allt är orginal.

Den är utrustad med:
Komplett Shimano 600EX groupset (märkta EK, EL eller FA. Från årsskiftet 1980-1981, alltså),
Dropouts: Suntour GT
Forkends: Suntour GT
styrstam: okänd SR
Sadelstång: SR Laprade (?)
Styre: Sakae SR Road Champion
Pedaler: MKS Quill 2K
Hjul: Shimano 600EX nav (tidig freehub där bodyn sitter permanent) på Araya-fälgar (Det står Araya 700C)

Ramen är gjord av "Hi-Tensile". Jag har lärt mig att "high tensile", "Hi-Ten", m.m. bara är intetsägande marknadsföringsnamn på alla möjliga budgetstål.
Men det är "Double Butted Hi-Tensile Steel" från Tange, vilket jag förstått ska vara hyfsat bra grejer.

Det är dom fakta jag kan komma på på rak arm, utan att ha cykeln framför mig.

Hoppas någon kan hjälpa mig identifiera den, om så bara för att ge mig sinnesro! ;)

Post Reply