Derailleur tappar driv under pressure

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
dejv
Posts: 39
Joined: 03 Sep 2011 22:15

Derailleur tappar driv under pressure

Post by dejv » 24 Jan 2020 18:35

Har ett gammalt mekprojekt, en Vitus 979 från 80-talet med Mavic (301) derailleur.
Steglösa "växelarmar". När jag cyklar i uppförsbacke och tar i lite så rasslar det till och jag tappar drivet, det bara halkar.
Tror att problemet händer där bak. Det löser sig om jag växlar lite på bakväxeln men får ju en att bli galen då man tappar farten och nästan ramlar.

2 kugg fram och 9 bak.

Var skall jag felsöka? Vad är det som händer? Vet inte riktigt vad man skall googla på.
Kedjan är ganska fräsch, kan det vara fel sorts kedja eller så?
Inga problem på platten som sagt.

Skall tilläggas att jag aldrig cyklat med derailleur innan!
Säg till om det hjälper med bilder eller så, svårt att återskapa på film då det bara händer i uppförsbacke!

gnorf
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2019 06:28
Location: Tokholm

Re: Derailleur tappar driv under pressure

Post by gnorf » 24 Jan 2020 20:59

Min okvalificerade gissning från egen erfarenhet av din beskrivning är att frihjulet slinter , dom små hakarna "pawl" eller mothållen har blivit slöa, alternativt så är den full med gucka och det räcker med rengöring.

mvh
g

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Derailleur tappar driv under pressure

Post by ravelax » 09 Apr 2020 14:44

Derailleur brukar man på svenska vanligtvis kalla för "bakväxel", helt enkelt. :)

Inte helt lätt att avgöra av din beskrivning vad du upplever, men att frihjulet skulle vara slut känns osannolikt, då hade du nog haft samma problem även på plan mark. Men det är absolut en möjlighet. Mer troligt är att dreven är utslitna så att kedjan kuggar över (glider över dreven istället för hakar i dem) vid hård belastning, typ uppförsbacke. Det går att montera isär frihjulet för att ta en titt på mekanismen och vid behov göra rent och smörja upp, men om dreven är utslitna är det inte mödan värt, bättre då att byta frihjul (byta lösa drev går ofta, men det kan ibland vara onödigt svårt att få tag på rätt modell).

Att det som du beskriver rasslar till och att kedjan sen bara glider, tyder annars mer på att den inte ligger på plats ordentligt på dreven, det brukar yttra sig på precis det sättet och kan hända emellanåt när man är lite slarvig/ofokuserad vid själva växlingen. Om du inte cyklat med steglösa växlar tidigare är det möjligt att du helt enkelt inte fått in snitsen ännu, men det kommer efter hand.

Post Reply