Konvertera fransk Mercier hoj till Single speed

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Konvertera fransk Mercier hoj till Single speed

Post by scarboni » 28 Aug 2019 22:50

Hej,
Jag har gått i tankarna att göra om min gamla franska stålcykel (70,80-tals) till en Single speed men undrar om det är något jag behöver tänka på när jag tar bort och ersätter kassetten bak på ett par av den äldre modelen av Mavic hjul?

Mvh Tony

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Konvertera fransk Mercier hoj till Single speed

Post by ravelax » 30 Aug 2019 19:58

Enklast är att bara byta hjulet helt, för att slippa jaga rätt på ett gammalt franskgängat frihjul och tampas med obskyra avdragarstandarder. Ett vettigt nytt hjul kan du hitta på t.ex. Decathlon vilket är passande då det ju är en fransk kedja, hehe.

En riktigt lat lösning är annars att helt enkelt plocka av växlarna, välja nån av kuggarna bak som ger en utväxling du trivs med, och sen korta kedjan till lagom längd. Kostar inget men ser lite fulare ut än ett rent enväxlat hjul.

Saker du inte bör göra:

- Byt inte vevparti. Att köpa nån ny, sunkig "fixie/singlespeed"-vev är pengar i sjön och helt onödigt.
- Släng inte växlarna eller kapa ramens fäste för bakväxel. Det kan hända att du (eller någon eventuell framtida ägare) tröttnar på singlespeed och vill ha växlarna tillbaka. Trist då att behöva montera nån både estetiskt och funktionsmässigt sunkig plastgrej från Biltema, bättre att spara originaldelarna!
- Släng inte originalhjulet om du byter, av samma anledning som ovan.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Konvertera fransk Mercier hoj till Single speed

Post by scarboni » 31 Aug 2019 00:26

Tack för alla tips Ravelax,

Det finns Singlespeed konverterare där en kugg samt "spacers" som man placerar på bakvevet, då man plockat bort kasetten, är detta något att rekommendera eller är det bara struligt?

Man kan säga att jag kört single speed de senaste gångerna jag använt cykeln då det strular till sig på vissa växlar som är tyngre än andra och kedjan hoppar till, troligtvis är det en billig kedja eller tänderna på kuggarna som är dåliga. Jag har tittat på tänderna och de ser helt OK ut så det kanske är något annat men men. Jag tänkte att det kan vara kul att testa och som du säger kommer jag inte kasta något eller förstöra några fästen pga av estetiska skäll.

Jag tror dock att den kan bli lite snyggare (i mina ögon vill säga) med mindre jox. Om det inte är något för mig så kommer jag nog bara byta tillbaka.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Konvertera fransk Mercier hoj till Single speed

Post by scarboni » 03 Sep 2019 21:29

Har nyss börjat och stöter såklart på en Shimano Uniglide :(
Detta gör det hela mycket jobbigare, ska se om jag kan använde den sista låskuggen som kugg och köra med en "bottom bracket" engelskgängad låsring då jag tror jag har en liggandes och skräpar.

Om inte det fungerar kommer jag nog se över om jag kan hitta ett billigt bakhjul, då hjul är så sjukt dyrt så kan man nästan köpa en någorlunda cykel att köra på istället, dock är jag väldigt såld på de äldre stålramarna...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Konvertera fransk Mercier hoj till Single speed

Post by ravelax » 23 Oct 2019 11:56

Nu har du säkert hittat på nån lösning när det gått så lång tid utan att någon svarat, ursäkta! Men ifall du inte gjort det, så tänkte jag att det var bäst att svara ändå. Om inte annat kanske nån annan i samma situation har nytta av informationen... Singlespeedkit för kassettnav funkar inte på ett gammalt gängat frihjul. Om du alltså har ett Shimano Uniglide-frihjul och inte något gammalt franskt, kolla om inte själva navet också är Shimano. Avdragare för Shimano-frihjul borde vara lätt att få tag på, och om navet är Shimano kommer det ha standardgängor vilket innebär att du helt enkelt kan montera ett enväxlat frihjul. Om navet däremot är franskt så borde ett gammalt franskgängat, enväxlat frihjul vara rätt lätt att hitta och inte alltför dyrt på ex ebay.

Post Reply