Söndrig ram (sadelröret)

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
viggowimnell
Posts: 260
Joined: 20 Mar 2009 15:54
Location: Göteborg

Söndrig ram (sadelröret)

Post by viggowimnell » 01 Jul 2018 10:43

Hej!

Jag upptäckte häromdagen ett konstigt ljud från min cykel och märkte att sadelröret liksom har lossnat från ramen mot vevpartiet. Ingen spricka utan har gått av helt, går att vicka minimalt fram tillbaka så jag tror bara röret är "inspänt" mot vevpartiet. Väldigt märkligt tycker jag.

Jag gillar verkligen cykeln och jag undrar om det finns det någon som helst möjlighet att rädda ramen eller är det bara att kasta? Finns det någon som kan laga en skada som denna i Göteborg? Annars skulle jag kunna försöka få det svetsat men i så fall blir det nog ganska brutalt gjort. Tänker att det är svårt att få det tätt. Tankar / idéer kring detta mottages tacksamt.

Tack!

Image

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Söndrig ram (sadelröret)

Post by ravelax » 01 Jul 2018 10:55

Oj, det är alltså själva vevlagerhuset som spruckit! Knasigt. Kolla med rambyggaren Patrik Tegnér om det går att laga, han finns väl också i Göteborg?

Narawurt
Posts: 2
Joined: 03 Jul 2018 08:19

Re: Söndrig ram (sadelröret)

Post by Narawurt » 03 Jul 2018 09:32

Jag vill köpa den.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Söndrig ram (sadelröret)

Post by grangeyard » 03 Jul 2018 12:03

viggowimnell wrote: Väldigt märkligt tycker jag.
Inte så överdrivet märkligt på en gammal ram. Den punkten är ett område som rör på sig mycket när man cyklar. Nu är detta förvisso en lugg, men har man bara dålig fogmassa så kan det spricka direkt på en ny ram runtom vevlagret. Metall har en bristningsgräns - kan bara böjas/flexa x antal gånger.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Söndrig ram (sadelröret)

Post by russ_meyer » 03 Jul 2018 12:14

Har den mycket affektionsvärde kanske det är värt att byta vevlagerhylsan. Men annars hade jag svetsat och sett hur det blev. Går väl att fila till en ful svets och det syns ju inte så väl nere vid vevlagret.

Post Reply