Rätt munstycke till Presta-ventil?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
housley
Posts: 6
Joined: 01 Apr 2017 11:28

Rätt munstycke till Presta-ventil?

Post by housley » 08 Apr 2018 05:09

Hu,

Här kommer troligen en korkad fråga. Köpte en Red Cycling Big Air Alu pump ( https://m.bikester.se/red-cycling-produ ... 64920.html). Nu slår det slint för mig och jag växlar över till engelska. The description says the nozzle is a “universal nozzle” and thus shall be compatible with all types of valves, including Presta valves.

However, I cannot get it to work - the nozzle won’t fit properly; it is as if the pump’s nozzle (which cannot be detached or manipulated in any way) won’t cover the tube’s valve properly. What the hey?

Gör jag något fel, måste man skaffa nån extra mojäng för att kunna använda ett ”universalmunstycke” till en vanlig Presta-ventil (sitter Continental Giro-tubdäck på cykeln) eller är det här bara en kass produkt?

Tacksam för all hjälp. /H

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Rätt munstycke till Presta-ventil?

Post by matsa » 08 Apr 2018 09:53

Vissa pumpar behöver man vända på insatsen i pumphuvudet. Ena sidan tar bilventil (schrader) och andra sidan tar räserventil (presta)

Alltså du skruvar bort den yttersta biten på huvudet och sen vänder du på själva insatsen.

housley
Posts: 6
Joined: 01 Apr 2017 11:28

Re: Rätt munstycke till Presta-ventil?

Post by housley » 09 Apr 2018 13:21

Tack för svaret. Jag hade den uppfattningen också, men det går inte att skruva isär eller ändra munstycket på något sätt, allt verkar vara i ett solitt stycke liksom. Det är det som förvånade mig.

housley
Posts: 6
Joined: 01 Apr 2017 11:28

Re: Rätt munstycke till Presta-ventil?

Post by housley » 09 Apr 2018 15:17

Attans, upptäckte precis att det visst gick att vända på munstycket. Trodde man skulle behöva skruva av det men det visade sig att hela gummidelen gick att lirka ut med lite pill.

Post Reply