Hur vet man om framdrevet kommer skava i kedjestagen?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
muskedunder
Posts: 35
Joined: 27 Feb 2014 15:38

Hur vet man om framdrevet kommer skava i kedjestagen?

Post by muskedunder » 14 Feb 2018 00:03

Hej! Jag har köpt en gammal racerstålram som jag vill bygga en fixie av. Tänkte köra på ett stronglight 48t eller 44t vevparti. De rekommenderar då att man använder ett 107 mm långt vevlager för att få en bra kedjelinje. Men innan jag vågar köpa nåt så oroar jag mig att drevet ska hugga i kedjestagen om vevlagret bara är 107 mm långt. De andra alternativen är 110.5 mm och 113 mm. Hur vet man? Måste man pröva sig fram eller går det att mäta på något sätt? Vevlagrets "shell" är på 68 mm.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Hur vet man om framdrevet kommer skava i kedjestagen?

Post by russ_meyer » 15 Feb 2018 18:50

Hm, det är nog bara att prova. Det brukar funka på lvg-ramar ändå enligt min begränsade erfarenhet.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hur vet man om framdrevet kommer skava i kedjestagen?

Post by ravelax » 21 Feb 2018 00:53

Den längd tillverkaren rekommenderar på vevlagret för ett specifikt vevparti är den längd vevpartiet är avsett att användas med, och bör i normalfallet funka bra. Vad som däremot är viktigt att ha koll på är ISO- kontra JIS-standard på vevparti respektive vevlager. ISO-standarden innebär att fyrkantstappen på vevlageraxeln är lite smalare än motsvarande JIS. Sätter man då en JIS-vev på den axeln kommer JIS-veven att sitta längre in än på ett JIS-lager (och vice versa, en ISO-vev på JIS-axel sitter längre ut), och där kan det ju eventuellt bli problem. Men håller du dig t.ex. till ett vevlager från Stronlight till din Stronglightvev ska det inte bli några problem.

Post Reply