Storlek på navbult passar inte Cinelli Mash-gaffel

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
megafix
Posts: 14
Joined: 30 May 2017 12:17

Storlek på navbult passar inte Cinelli Mash-gaffel

Post by megafix » 09 Oct 2017 21:30

Trodde att storleken på själva navbulten var standard men jag får inte igenom bulten som sitter på ett BLB-hjul igenom gaffeln på en track ram från cinelli.
Verkar vara 1 mm fel i storlek. Är det kört eller finns det workarounds?
Säkert en nybörjarfråga men blev förvånad att det inte funkade.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Storlek på navbult passar inte Cinelli Mash-gaffel

Post by Ogge » 10 Oct 2017 09:15

Hade samma problem och vart också jävligt fundersam. Antar att även ditt hjul är med gängor och inte QR?
Jag slipade ner den gängade "stången" lite, räckte mer eller mindre med att slipa ner gängorna så var det löst. Gjorde det inte ens runt hela, men det kanske är skönt å göra så det är lättare att peta in i gaffeln.

megafix
Posts: 14
Joined: 30 May 2017 12:17

Re: Storlek på navbult passar inte Cinelli Mash-gaffel

Post by megafix » 10 Oct 2017 13:08

Ogge wrote:Hade samma problem och vart också jävligt fundersam. Antar att även ditt hjul är med gängor och inte QR?
Jag slipade ner den gängade "stången" lite, räckte mer eller mindre med att slipa ner gängorna så var det löst. Gjorde det inte ens runt hela, men det kanske är skönt å göra så det är lättare att peta in i gaffeln.
Ja precis det är med gängor och inte QR. Ok så du bara slipade ner gängorna, det låter ju som en plan. Ramen är några år äldre än hjulet så antar att det nånstans på vägen skapats nya 'standardmått'.

Tack!

Post Reply