Skärmar till Floater / ThickSlick

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
kalj
Posts: 2
Joined: 09 Sep 2017 18:24

Skärmar till Floater / ThickSlick

Post by kalj » 09 Sep 2017 18:38

Nu när hösten och vintern börjar närma sig och jag vägrar gå tillbaka till 16-kilos mountainbike så skulle jag behöva hitta stänkskärmar till min Fixie Inc Floater. En snubbe på Addnature rekommendera mig SKS Raceblades, men jag ser nu att dessa är för max 25mm bredd, medan thickslicksen som sitter på är 28mm. Tror ni att det ändå går bra?

Sedan har jag också för avsikt att byta däcken till något mer vintrigt vad det lider. Nån som har tips på billiga vinterdäck som ändå är snabba? Bonus om de är kompatibla med skärmarna. :)

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skärmar till Floater / ThickSlick

Post by ANTR » 11 Sep 2017 13:58

De smalaste dubbdäcken jag sett är 30 mm.
jag brukar köra på 30 mm Schwalbe Winter eller om det är Marathon Winter dom heter, och dom funkar bra!

Men då får du nog fixa andra stänkor än raceblades :)

edit: såg nu att du skrev vinterdäck, vilket kanske inte betyder just dubbdäck. Vinter/dubbdäck är nog generellt INTE så snabba.

kalj
Posts: 2
Joined: 09 Sep 2017 18:24

Re: Skärmar till Floater / ThickSlick

Post by kalj » 13 Sep 2017 10:39

ANTR wrote:De smalaste dubbdäcken jag sett är 30 mm.
jag brukar köra på 30 mm Schwalbe Winter eller om det är Marathon Winter dom heter, och dom funkar bra!

edit: såg nu att du skrev vinterdäck, vilket kanske inte betyder just dubbdäck. Vinter/dubbdäck är nog generellt INTE så snabba.
Ser intressant ut, men jag har också hört att vissa kör på Cross-däck och jag är lite sugen på att se hur det funkar.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Skärmar till Floater / ThickSlick

Post by almlof » 13 Sep 2017 11:23

Jag körde schwalbe cx 35or förra vintern. Funkar men är ganska tungt om du jämför med 25or.. och är det halt så är det halt, mönster hjälper inte mycket mot is.
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Skärmar till Floater / ThickSlick

Post by ravelax » 13 Sep 2017 12:13

Jag provade för ett par år sen ett par Zefal-skärmar i samma stuk som SKS Raceblades och de gav inte mycket till stänkskydd, faktiskt. Du vill ha något som verkligen täcker hjulet ordentligt, särskilt framhjulet. Raceblades i det vanliga utförandet har ingen tunga som sticker ut framåt över framhjulet (dvs framför gaffeln) vilket blir ett problem då det skvätter som fan just därifrån. Såg nu när jag googlade lite att de verkar finnas i nån sorts "long version" som däremot har sådan tunga, de är nog bättre.

Gällande däckval har jag ingen erfarenhet av dubb, men kan intyga att mönstrade crossdäck inte hjälper när det är slaskigt och isigt.

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Skärmar till Floater / ThickSlick

Post by omnium » 13 Sep 2017 14:50

Jag hade Schwalbe Winter 30 mm på min Floater, funkade utmärkt. Jag använde ramskärmar som bara höll ryggen och delvis överkroppen ren.

Post Reply