Nytt bakhjul till gammal Crescent
Posted: 06 Aug 2017 16:09
Behöver lite tips och råd kring en världsmästarcykel. Det är ingen supervariant och jag är ganska säker på att det är en lätt modifierad Crescent 92308. Den har en smidd vev fram (Fauber-typ av något slag) med bara en klinga. När det köptes var det troligen 5 eller 6 växlar. Den har blivit modifierad och har idag en hög/låg växel i baknavet + en krans med 5 klingor. Detta har börjat strula och fungerar inte vettigt idag för min far som cyklar på cykeln.
Vad är möjliga alternativ för att få den att fungera bättre?
1. Nytt bakhjul med sju växlar i navet och fotbroms. Ca 25k00kr, finns på biltema och många andra ställen.
2. Nytt bakhjul och en ny krans med 6-9 klingor. Mer än halva priset till alternativ 1.
Men... finns det någon möjlighet att detta fungera med den växel som sitter där idag? SACHS-HURET Commander är det jag lyckas hitta av det som sitter på cykeln. Jag är skeptiskt till kompabiliteten och tror det måste till en ny växel + växelreglage och om det ska vara något användbart mer än att ställa in en fast växel gissar jag att varianterna för 99kr inte är de optimala och mer till besvär än vad det kostar. Är det troligt att det i slutänden blir dyrare än alternativ 1?
Ramen är i gott skick och ägaren tycker troligen cykeln är bekväm att cykla på. Är det värt att kosta på lite på cykeln? Det är inte många kr att byta ut grejer på en "tämligen tråkig" cykel (skärmar och pakethållare och hela mellevippen) i skillnad mot en komplett biltemacykel.
Vad är möjliga alternativ för att få den att fungera bättre?
1. Nytt bakhjul med sju växlar i navet och fotbroms. Ca 25k00kr, finns på biltema och många andra ställen.
2. Nytt bakhjul och en ny krans med 6-9 klingor. Mer än halva priset till alternativ 1.
Men... finns det någon möjlighet att detta fungera med den växel som sitter där idag? SACHS-HURET Commander är det jag lyckas hitta av det som sitter på cykeln. Jag är skeptiskt till kompabiliteten och tror det måste till en ny växel + växelreglage och om det ska vara något användbart mer än att ställa in en fast växel gissar jag att varianterna för 99kr inte är de optimala och mer till besvär än vad det kostar. Är det troligt att det i slutänden blir dyrare än alternativ 1?
Ramen är i gott skick och ägaren tycker troligen cykeln är bekväm att cykla på. Är det värt att kosta på lite på cykeln? Det är inte många kr att byta ut grejer på en "tämligen tråkig" cykel (skärmar och pakethållare och hela mellevippen) i skillnad mot en komplett biltemacykel.