Frågor om konvertering

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Frågor om konvertering

Post by Mossa » 07 Apr 2008 09:40

Goddag!

Jag har just köpt mig en gammal racercykel (SCO, "Smith & Co" från Danmark) som jag plockat av allt ifrån och rengjort in i minsta detalj. Tanken är att göra en fixie av den, eller åtminstonde single speed. Jag försöker återanvända det mesta som går, det är inte tänkt att bli en hardcore-fixie med perfekta detaljer, utan en brukshoj och jag vill därför inte lägga ut för mycket stålar. Cykeln köpte jag för 300 riksdaler på en loppis.

Framhjulet funkar efter lite rengöring men bakhjulet har en gammal "Atom 77 Compact"-kassett som jag inte får av eftersom jag saknar rätt frikransavdragare/-mutter. Så jag tänkte nog kassera bakhjulet och antagligen bygga ett nytt fixie-bakhjul från scratch. Här kommer några frågor om bygget:
  1. Vevpartiet har integrerad arm och drev på 52 taggar. Blir det för tungt? Uppsala är hyfsat platt ...
  2. Vilka komponenter rekommenderas till bakhjulet? Har sett att t.ex. Cyclecomponents säljer Surly-nav och Surly-drev, men vilka som passar ihop är jag osäker på, som lekman.
  3. Var hittar man sjyssta fälgar? Dem flesta nytillverkade fälgar är ju fullproppade med märken och mönster, vilket inte passar. Jag kan ju iofs ta gamla fälgar och bygga nytt hjul av.
  4. Tips på ställen med däck i udda färger, onödiga cykelprylar & dylikt?
Är säkert fler grejer som jag inte har koll på, men det här är det jag kom på just nu. All hjälp och alla tips uppskattas!

/Mossa

Image
Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 07 Apr 2008 10:21

1. Om du vill köra 52 fram så är det väl bara att kontra med stort drev bak så att du får en lämplig utväxling.

2. Surly är ju något generellt rekommenderas till höger och vänster, men kanske inte mest priseffektivt. On-one säljer t ex flip/flop nav (om du inte bestämt om du vill köra ss eller fixed) för bara £15, vilket är töntigt billigt.

3 och 4. Det sägs att http://fixie-king.dk/ har löjligt billiga v-deeps i många lustiga färger. Med tanka på hur ramen ser ut i sköna rosa/lila toningar så kan du säkert klämma i några riktigt vassa färgkombos. Många fälgar tror jag kommer med klibbor och är inte tryckta, så då går det ju att bara pilla loss allt jox på dem.
Last edited by pean on 07 Apr 2008 10:36, edited 1 time in total.

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 07 Apr 2008 10:27

Den där kommer bli helt à la carte! Tjusigt värre...

En början till svar på dina frågor (fler fyller säkert på detaljer):

1. 52 är inget problem. Du väljer helt enkelt bakdrev så att det blir lagom tungt.
Tex. 52/20 är lättare än 42/16, som du hittar på fabriksnya Langsters mm.
Om du behåller framklingan, tänk på att den är för 3/32-kedja och inte 1/8. Så bakdrevet ska vara det också. (1/8-kedja går att använda på 3/32-drev men inte tvärtom. Och dessutom blir det skramligt.)

2. När du kollar på baknavet, ta reda på vilket stickmått du har för bakhjulet.
http://www.sheldonbrown.com/gloss_sp-ss.html#spacing
Välj nav därefter. Drev och nav passar nästan alltid ihop. Viktigt: Kör du fixed rekommenderas ett nav som har en extra gängad bit för en låsring. (Brukar kallas Track-nav eller fixie-nav eller liknande.)

3. De flesta av dessa nya fälgar har bara klistermärken som man lätt tar bort.

2&3. Kolla att ekerlängden blir rätt.

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 07 Apr 2008 10:28

pean wrote:One-one säljer t ex flip/flop nav (om du inte bestämt om du vill köra ss eller fixed) för bara £15, vilket är töntigt billigt.
Låter skitbra, men var hittar jag stället/webbplatsen?
pean wrote:Det sägs att http://fixie-king.dk/ har löjligt billiga v-deeps i många lustiga färger. Med tanka på hur ramen ser ut i sköna rosa/lila toningar så kan du säkert klämma i några riktigt vassa färgkombos. Många fälgar tror jag kommer med klibbor och är inte tryckta, så då går det ju att bara pilla loss allt jox på dem.
Tack! Jo, jag tänkte just försöka hitta lila-rosa prylar att matcha ramen med. Får se hur det blir med det. Till att börja med behöver jag den som brukshoj, så får man väl fullända färger etc. med tiden. 8)

Vader: Tack som fanken för dem tipsen, jag har tidigare bara "service"-mekat så dem här tipsen om kedjan etc. är guld värt nu när jag börjar bygga.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 07 Apr 2008 10:39

Skrev visst fel ON-One ska det ju vara, här är länken: http://www.on-one.co.uk/

Billiga grejer, men inte på något sätt dåliga verkar det som.

Jag kan se den framför mig med lila fälgar med blå däck. Frågan är hur märkvärdigt man vågar bygga en brukshoj, man måste ju våga lämna den i cykelställen också..

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 07 Apr 2008 10:45

pean wrote:Skrev visst fel ON-One ska det ju vara, här är länken: http://www.on-one.co.uk/

Billiga grejer, men inte på något sätt dåliga verkar det som.

Jag kan se den framför mig med lila fälgar med blå däck. Frågan är hur märkvärdigt man vågar bygga en brukshoj, man måste ju våga lämna den i cykelställen också..
Tack för länken!

Haha, du ser samma som jag ser. Ja, det är ju alltid en balans mellan utstrålning och stöldrisk. Brukshoj för mig är dock inte något jag kör till jobbet på genom snödrivor, utan en skön "glida på stan"-hoj, men som ändå tål att låsas fast i trädet utanför krogen (till skillnad från träningsracern ...) :wink:

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 07 Apr 2008 11:05

Underbart! Hoppas du får till den riktigt crazy. Ser fram emot att se den rulla runt här i stan.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 17 Apr 2008 12:13

Hur går det? Nåt nytt?

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 17 Apr 2008 14:55

Nej, tyvärr. Brände senaste lönen på en vanlig racer, så det dröjer till nästa lön innan jag tar itu med att beställa grejer som behövs. Men jag har inte glömt bort tråden och lovar att uppdatera då :)

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 27 May 2008 19:25

Jag har fortfarande inte fått ihop några hjul eller drivlina till första hojen. Idag lämnade jag dock in min träningsracer på service och fick genast sån abstinens att jag var tvungen att tröstköpa ytterligare ett gammalt objekt (som jag iofs inte är säker på om jag vill göra fixerad). En gammal Vicini:

Image
Image
Image

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 02 Aug 2008 18:01

Jag lovade ju att uppdatera tråden när det hände något. I veckan blev jag så äntligen klar med min första fastnavshoj (efter att ha velat bygga en i 5-6 år :oops: :lol:). Det blev dock inte den första hojen som tråden visade, utan hoj nummer två. Vicinin hade helt enkelt snyggare geometri så jag gav mig på den istället.

Kostnaden landade på knappa 2000 kronor. Har dock beställt lite nya grejer för att piffa upp den estetiskt. Det blir gula däck, gul styrlinda och förhoppningsvis gul sadel - om jag hittar någon. Hoppas att det kommer se bra ut ...

För den som är intresserad av att läsa om konverteringar etc. så finns en enklare beskrivning av bygget här: http://www.curlycorner.com/konvertering ... tnavcykel/

Före- och efterbild:
Image
Image

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Post by Nibbe » 02 Aug 2008 18:16

Snyggt! trodde först att du lämnat in ramen på cromning. Det där måste tagit tid.
I My Honda
Flickr
Image

Ladatarzan
Posts: 27
Joined: 20 Jul 2008 12:49

Post by Ladatarzan » 02 Aug 2008 18:57

Less is more :D ! Bra jobbat.

Post Reply