Bridgestone RB-1

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Holger
Posts: 3
Joined: 26 Apr 2009 13:51
Location: Malmö

Bridgestone RB-1

Post by Holger » 26 Apr 2009 14:09

Hej hej, lite frågor som vore toppen med kommentarer på!

Jag har fått en så gott som helt oanvänd cykel som känns riktigt lätt och trevlig. Det är en Bridgestone RB-1 från början av 90 -talet, cykeln har rullat max 10 mil och är helt som ny.

Jag skulle gärna använda denna som ss/ fixie istället för i orginalutförande. Med vertikala dropouts tycker jag hjul byggda med ENO nav verkar vara en bra idé. Tror ni denna cykel har förutsättningar att bli något bra eller bör man leta rätt på en annan ram som det lättare går att ordna bra kedjespänning på? Hur mycket tror ni att ett bakhjul med Eno-nav skulle kosta? Var köper man ett sådant billigast och bäst? Cykeln ser ut såhär:
Image Tacksam för svar!

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 26 Apr 2009 14:36

Till att börja med, jag vill inte låta gnällig men 640x480 är upplösningen som gäller på bilder här, 800x... i nödfall :P

Men till frågorna så, nej den där ramen lämpar sig inte så bra till fixed gear pga som du skriver att du inte kan justera kedjespänningen på något lättvindigt sätt. Visst, du kan svetsa på horisontiella dropouts, men jag tycker det är synd att förstöra en så fin cykel på det sättet, så sälj den och köp en som passar bättre direkt i så fall.

//Axel

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 26 Apr 2009 14:41

Axel_ wrote: Men till frågorna så, nej den där ramen lämpar sig inte så bra till fixed gear pga som du skriver att du inte kan justera kedjespänningen på något lättvindigt sätt. Visst, du kan svetsa på horisontiella dropouts, men jag tycker det är synd att förstöra en så fin cykel på det sättet, så sälj den och köp en som passar bättre direkt i så fall.

//Axel
Är ju därför han funderar om eno-nav.

White's enonav (finns det andra?) är ju inte så billigt - du kan nog räkna med runt 2papp för bakhjulet, förövrigt tycker jag att den är skitsnygg med växlar.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 26 Apr 2009 15:00


User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 26 Apr 2009 16:12

Neeej!

Inte fixera en så snygg hoj! Du kan få byta den mot min pista så tar jag den där :)

Ett nytt hjul med enonav är dyrt...och om du konverterar den så ta inte bort några fästen på ramen!

/gnällmartin

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 26 Apr 2009 16:17

SATAN vilken fincykel :shock: , jag gissar att du skulle få ca 1000$ på ebay

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Post by Bratt » 26 Apr 2009 16:32

mmm cykel...

så ett annat sätt är väll att sätta på en kedjespännare. 18£ med frakt

http://www.velosolo.co.uk/sstens.html#top

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 26 Apr 2009 16:51

Fast kedjespännare med fixed skulle jag aldrig köra...

joohan
Posts: 67
Joined: 28 Oct 2008 09:41
Location: Arvika/ Karlstad

Post by joohan » 26 Apr 2009 17:44

Vad du än gör med den, gör ingen åverkan på ramen. Behåll alla delar så du kan bygga tillbaks den i orginalskick om du vill.
Egentligen tycker jag du ska cykla på den som den är eftersom den är så grymt fin.

Vill du ändå testa ss så är det bara att inte växla... :)

User avatar
Dante
Posts: 89
Joined: 19 Mar 2009 19:47
Location: Stockholm
Contact:

Post by Dante » 26 Apr 2009 22:58

Den där ramen är byggd för växlar. Den saknar vridstyvheten som en trackram har.
Jag har cyklat en längre tid nu på min konversion och märker att jag förlorar massor av kraft, framförallt i starten när man bryter som mest på en alldeles för hög växel.
Ska därför köpa en trackram så fort jag får cashen.
OM man nu bara vill testa lite fixed och känna sig för skulle jag råda till en tyngre fulare ram typ crescent, de har vad jag känt varit styvare än finare renodlade räsrar, dessutom gör det ju mindre om det blir såhär som det gick för mig med en skitram:

viewtopic.php?t=828&start=60

Som tidigare talare sagt så är det där en väldigt fin hoj, jag skulle nog sälja den och köpa en trackram istället. Men sen har ju jag redan testat mig fram med konversioner och har därför nu kommit fram till vad jag vill ha.

Nej, mitt råd blir nog att hålla i den där som den är och bygga en riktig skruttfixie på sidan att testa med, sen när du kommit på att du vill ha en trackram med de egenskaper den finaste konversionen aldrig kan ge dig, sälj finräsern och köp drömramen (eller samla cash och ha två)!

chrobin

Post by chrobin » 26 Apr 2009 23:11

Jag brukar inte ha nått emot folk som bygger om fina racers till fixies. Men den där tamefan för fin. Vilken pärla!! Bygg fixie på vad som helst utom den där.

/ ChR

Holger
Posts: 3
Joined: 26 Apr 2009 13:51
Location: Malmö

Post by Holger » 27 Apr 2009 08:49

Kul med alla positiva kommentarer om cykeln! Nu kommer jag inte ha mage att bygga om något på den. Dock får det nog bli en försäljning eftersom jag har en nyare racer som används till träning samt att denna är lite hög för mig och därför bara står. jag hade inne cykeln på Fridhems cykel i Malmö och han bedömde värdet på den till max 2 000 kr så då tyckte jag inte det kändes så synd att satsa på ett ombygge.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 27 Apr 2009 12:19

Holger wrote:Kul med alla positiva kommentarer om cykeln! Nu kommer jag inte ha mage att bygga om något på den. Dock får det nog bli en försäljning eftersom jag har en nyare racer som används till träning samt att denna är lite hög för mig och därför bara står. jag hade inne cykeln på Fridhems cykel i Malmö och han bedömde värdet på den till max 2 000 kr så då tyckte jag inte det kändes så synd att satsa på ett ombygge.
Fridhems cykel har ofta eh, kreativa uppfattningar om saker och ting. Fel, med andra ord.

Post Reply