Page 1 of 1

navbroms på en bianchi pista?

Posted: 03 Apr 2017 10:17
by offshore1
tjena!

har tröttnat på fixieleken nu och tänkte komma undan med livet i behåll så har beslutat mig för att köra bromsat på min pista.

Då jag gillar den cleana looken utan bromsar och ha kvar hellackerade fälgar fick jag en konstig ide att köra navbroms på cykeln. då får man ju faktiskt det bästa av två världar!

är det någon som byggt något liknande och känner till ett bra singlespeed-nav med bromsfunktionen inbyggt? kanske någon som har ett liggandes?

tror jag har 120mm imellan droputsen på pistan och 32 ekrad fälg.

är tacksam för alla svar och hjälp.

Mvh viktor

Posted: 03 Apr 2017 11:39
by russ_meyer
Sram automatix tror jag finns med fotbroms och 120mm. Så kan du t.o.m. få tvåväxlat.

Re: navbroms på en bianchi pista?

Posted: 03 Apr 2017 12:13
by almlof
offshore1 wrote:...fixieleken...
Image

Re: navbroms på en bianchi pista?

Posted: 03 Apr 2017 15:05
by ravelax
Frambroms är effektivare, om det är livet du är mån om. Clean look i all ära men en fotbroms lurar ingen som kan ett uns om cyklar (och som är de enda som faktiskt kollar in din cykel). Fotbromsnav är tunga och fula. Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.

Är du trött på fixie tycker jag det är en bättre idé att köra fälgbroms fram och bak. Bianchin är väl borrad för broms även bak? Fortfarande hyffsat cleant, men skriker inte "fel prioriteringar" lika mycket som en fixieram med enbart fotbroms.

Re: navbroms på en bianchi pista?

Posted: 03 Apr 2017 20:38
by almlof
ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Va? Måste man ha två?!
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.

Posted: 03 Apr 2017 20:58
by abacaxi
En räcker bra i Sverige. Tyvärr räknas inte fastnavet vilket jag förstått att det gör i de länder som kräver två, så det blir samma sak.

Re: navbroms på en bianchi pista?

Posted: 03 Apr 2017 21:19
by ravelax
Sorry, ni har rätt, två bromsar gällde visst bara lastcyklar eller cyklar med fler än två hjul! I övrigt kvartstår mina synpunkter.

Re: navbroms på en bianchi pista?

Posted: 03 Apr 2017 23:14
by offshore1
tack för all hjälp!

somsagt, vill inte bromsa sönder min lack med fälgbromsar.

har hittat ett nav som varken var fult eller astungt, 2 växlat dessutom. blir en skön twist. tror definitivt bromsverkan duger tillräckligt till det lilla jag använder cykeln.

för 850kr är jag definitivt beredd att testa iallafall!

Image

Re: navbroms på en bianchi pista?

Posted: 04 Apr 2017 07:27
by almlof
Annars har du ju lösningen så du slipper både byta nav samt bromsa sönder färgen på fälgen:

Image

Re: navbroms på en bianchi pista?

Posted: 04 Apr 2017 11:45
by grangeyard
almlof wrote:
ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Va? Måste man ha två?!
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
"
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha

- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
"
http://transportstyrelsen.se/sv/vagtraf ... for-cykel/

"2§ Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende färdbromssystem. Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna säkert och snabbt."
http://cykelframjandet.se/darfor-cykel/ ... ch-regler/

Re: navbroms på en bianchi pista?

Posted: 04 Apr 2017 11:56
by grangeyard
offshore1 wrote:tjena!

har tröttnat på fixieleken nu och tänkte komma undan med livet i behåll så har beslutat mig för att köra bromsat på min pista.

Då jag gillar den cleana looken utan bromsar och ha kvar hellackerade fälgar fick jag en konstig ide att köra navbroms på cykeln. då får man ju faktiskt det bästa av två världar!

är det någon som byggt något liknande och känner till ett bra singlespeed-nav med bromsfunktionen inbyggt? kanske någon som har ett liggandes?

tror jag har 120mm imellan droputsen på pistan och 32 ekrad fälg.

är tacksam för alla svar och hjälp.

Mvh viktor
120mm = ja
dropout = nej, det är en bangaffelände. Hjulet kan droppa ut från en dropout.
http://www.sheldonbrown.com/gloss_dr-z.html

Finns för övrigt andra forum än fixedgear.se om man inte gillar sådant.

Re: navbroms på en bianchi pista?

Posted: 04 Apr 2017 13:06
by almlof
grangeyard wrote:
almlof wrote:
ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Va? Måste man ha två?!
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
"
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha

- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
Mmm, problemet med trafikverket, transportstyrelsen och alla sajter som refererar till "broms enligt lag" är att de inte uppger någon klok källa. Som om lagen bara sa att man skall ha broms.

"TSFS 2010:144
2 kap.
Bromsutrustning
2 § Cykel ska ha ett bromssystem för färdbroms som uppfyller kraven i
4 §.

Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel
med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende
färdbromssystem.
Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna
säkert och snabbt.
Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm och mindre än 635 mm
ska ha en färdbroms bestående av fotmanövrerat reglage (fotbroms).
Maximal sadelhöjd är avståndet från markytan till den övre delen av sadeln i
sitt högsta läge. Detta krav gäller inte fordon som tagits i bruk före den 1 juli
2009.
3 § Cykel med tre eller flera hjul eller med tillkopplad sidvagn ska ha
parkeringsbroms som uppfyller kraven i 5 §.
TSFS 2010:144
3
Parkeringsbromsen ska på sluttande mark kunna hålla kvar cykeln även
om föraren lämnat denna.

4 § Färdbromsen bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en
manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med
fotmanövrerat reglage."

Re: navbroms på en bianchi pista?

Posted: 04 Apr 2017 18:06
by grangeyard
almlof wrote:
grangeyard wrote:
almlof wrote:
ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Va? Måste man ha två?!
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
"
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha

- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
Mmm, problemet med trafikverket, transportstyrelsen och alla sajter som refererar till "broms enligt lag" är att de inte uppger någon klok källa. Som om lagen bara sa att man skall ha broms.

"TSFS 2010:144
2 kap.
Bromsutrustning
2 § Cykel ska ha ett bromssystem för färdbroms som uppfyller kraven i
4 §.

Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel
med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende
färdbromssystem.
Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna
säkert och snabbt.
Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm och mindre än 635 mm
ska ha en färdbroms bestående av fotmanövrerat reglage (fotbroms).
Maximal sadelhöjd är avståndet från markytan till den övre delen av sadeln i
sitt högsta läge. Detta krav gäller inte fordon som tagits i bruk före den 1 juli
2009.
3 § Cykel med tre eller flera hjul eller med tillkopplad sidvagn ska ha
parkeringsbroms som uppfyller kraven i 5 §.
TSFS 2010:144
3
Parkeringsbromsen ska på sluttande mark kunna hålla kvar cykeln även
om föraren lämnat denna.

4 § Färdbromsen bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en
manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med
fotmanövrerat reglage."
Det är en författning som inte hänvisar till någon lag, utan i sig stipulerar vad som föreskrivs.

Re: navbroms på en bianchi pista?

Posted: 11 Apr 2017 13:33
by Merfy
offshore1 wrote: är det någon som byggt något liknande och känner till ett bra singlespeed-nav med bromsfunktionen inbyggt? kanske någon som har ett liggandes?
Kört fotbromsat torpedo nav med 2-växlar på min damp ett par år.
Byggde det på mavic open pro fälg och aerolite ekrar.

Det enda negativa med ett fotbromsat nav som jag kan tycka, förutom att det väger vääldigt mycket, är att modulationen är lite konstig, dålig bromsverkan när det är kallt och låser hjulet lite för lätt när navet och bromshylsan är uppvärmt.

navbroms på en bianchi pista?

Posted: 11 Apr 2017 20:25
by robinkarlsson
Image

Den här är det första jag tänker på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

navbroms på en bianchi pista?

Posted: 29 May 2017 14:09
by Tidningsbudet
grangeyard wrote:
almlof wrote:
ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Va? Måste man ha två?!
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
"
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha

- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
"
http://transportstyrelsen.se/sv/vagtraf ... for-cykel/

"2§ Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende färdbromssystem. Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna säkert och snabbt."
http://cykelframjandet.se/darfor-cykel/ ... ch-regler/
Lustigt att cykelinfran tar sån djävulsk tid att förbättra för den ökande mängden cyklar av alla slag samtidigt som det snabbt finns regelverk på plats även för rätt ovanliga cykeltyper... men såatt sörru, regler är ju bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk