navbroms på en bianchi pista?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
offshore1
Posts: 7
Joined: 24 Mar 2017 23:40

navbroms på en bianchi pista?

Post by offshore1 » 03 Apr 2017 10:17

tjena!

har tröttnat på fixieleken nu och tänkte komma undan med livet i behåll så har beslutat mig för att köra bromsat på min pista.

Då jag gillar den cleana looken utan bromsar och ha kvar hellackerade fälgar fick jag en konstig ide att köra navbroms på cykeln. då får man ju faktiskt det bästa av två världar!

är det någon som byggt något liknande och känner till ett bra singlespeed-nav med bromsfunktionen inbyggt? kanske någon som har ett liggandes?

tror jag har 120mm imellan droputsen på pistan och 32 ekrad fälg.

är tacksam för alla svar och hjälp.

Mvh viktor

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 03 Apr 2017 11:39

Sram automatix tror jag finns med fotbroms och 120mm. Så kan du t.o.m. få tvåväxlat.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 426
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: navbroms på en bianchi pista?

Post by almlof » 03 Apr 2017 12:13

offshore1 wrote:...fixieleken...
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3977
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: navbroms på en bianchi pista?

Post by ravelax » 03 Apr 2017 15:05

Frambroms är effektivare, om det är livet du är mån om. Clean look i all ära men en fotbroms lurar ingen som kan ett uns om cyklar (och som är de enda som faktiskt kollar in din cykel). Fotbromsnav är tunga och fula. Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.

Är du trött på fixie tycker jag det är en bättre idé att köra fälgbroms fram och bak. Bianchin är väl borrad för broms även bak? Fortfarande hyffsat cleant, men skriker inte "fel prioriteringar" lika mycket som en fixieram med enbart fotbroms.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 426
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: navbroms på en bianchi pista?

Post by almlof » 03 Apr 2017 20:38

ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Va? Måste man ha två?!
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.

abacaxi
Posts: 5638
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 03 Apr 2017 20:58

En räcker bra i Sverige. Tyvärr räknas inte fastnavet vilket jag förstått att det gör i de länder som kräver två, så det blir samma sak.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3977
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: navbroms på en bianchi pista?

Post by ravelax » 03 Apr 2017 21:19

Sorry, ni har rätt, två bromsar gällde visst bara lastcyklar eller cyklar med fler än två hjul! I övrigt kvartstår mina synpunkter.

offshore1
Posts: 7
Joined: 24 Mar 2017 23:40

Re: navbroms på en bianchi pista?

Post by offshore1 » 03 Apr 2017 23:14

tack för all hjälp!

somsagt, vill inte bromsa sönder min lack med fälgbromsar.

har hittat ett nav som varken var fult eller astungt, 2 växlat dessutom. blir en skön twist. tror definitivt bromsverkan duger tillräckligt till det lilla jag använder cykeln.

för 850kr är jag definitivt beredd att testa iallafall!

Image

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 426
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: navbroms på en bianchi pista?

Post by almlof » 04 Apr 2017 07:27

Annars har du ju lösningen så du slipper både byta nav samt bromsa sönder färgen på fälgen:

Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: navbroms på en bianchi pista?

Post by grangeyard » 04 Apr 2017 11:45

almlof wrote:
ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Va? Måste man ha två?!
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
"
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha

- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
"
http://transportstyrelsen.se/sv/vagtraf ... for-cykel/

"2§ Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende färdbromssystem. Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna säkert och snabbt."
http://cykelframjandet.se/darfor-cykel/ ... ch-regler/

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: navbroms på en bianchi pista?

Post by grangeyard » 04 Apr 2017 11:56

offshore1 wrote:tjena!

har tröttnat på fixieleken nu och tänkte komma undan med livet i behåll så har beslutat mig för att köra bromsat på min pista.

Då jag gillar den cleana looken utan bromsar och ha kvar hellackerade fälgar fick jag en konstig ide att köra navbroms på cykeln. då får man ju faktiskt det bästa av två världar!

är det någon som byggt något liknande och känner till ett bra singlespeed-nav med bromsfunktionen inbyggt? kanske någon som har ett liggandes?

tror jag har 120mm imellan droputsen på pistan och 32 ekrad fälg.

är tacksam för alla svar och hjälp.

Mvh viktor
120mm = ja
dropout = nej, det är en bangaffelände. Hjulet kan droppa ut från en dropout.
http://www.sheldonbrown.com/gloss_dr-z.html

Finns för övrigt andra forum än fixedgear.se om man inte gillar sådant.
Last edited by grangeyard on 04 Apr 2017 17:41, edited 1 time in total.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 426
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: navbroms på en bianchi pista?

Post by almlof » 04 Apr 2017 13:06

grangeyard wrote:
almlof wrote:
ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Va? Måste man ha två?!
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
"
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha

- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
Mmm, problemet med trafikverket, transportstyrelsen och alla sajter som refererar till "broms enligt lag" är att de inte uppger någon klok källa. Som om lagen bara sa att man skall ha broms.

"TSFS 2010:144
2 kap.
Bromsutrustning
2 § Cykel ska ha ett bromssystem för färdbroms som uppfyller kraven i
4 §.

Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel
med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende
färdbromssystem.
Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna
säkert och snabbt.
Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm och mindre än 635 mm
ska ha en färdbroms bestående av fotmanövrerat reglage (fotbroms).
Maximal sadelhöjd är avståndet från markytan till den övre delen av sadeln i
sitt högsta läge. Detta krav gäller inte fordon som tagits i bruk före den 1 juli
2009.
3 § Cykel med tre eller flera hjul eller med tillkopplad sidvagn ska ha
parkeringsbroms som uppfyller kraven i 5 §.
TSFS 2010:144
3
Parkeringsbromsen ska på sluttande mark kunna hålla kvar cykeln även
om föraren lämnat denna.

4 § Färdbromsen bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en
manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med
fotmanövrerat reglage."

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: navbroms på en bianchi pista?

Post by grangeyard » 04 Apr 2017 18:06

almlof wrote:
grangeyard wrote:
almlof wrote:
ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Va? Måste man ha två?!
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
"
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha

- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
Mmm, problemet med trafikverket, transportstyrelsen och alla sajter som refererar till "broms enligt lag" är att de inte uppger någon klok källa. Som om lagen bara sa att man skall ha broms.

"TSFS 2010:144
2 kap.
Bromsutrustning
2 § Cykel ska ha ett bromssystem för färdbroms som uppfyller kraven i
4 §.

Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel
med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende
färdbromssystem.
Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna
säkert och snabbt.
Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm och mindre än 635 mm
ska ha en färdbroms bestående av fotmanövrerat reglage (fotbroms).
Maximal sadelhöjd är avståndet från markytan till den övre delen av sadeln i
sitt högsta läge. Detta krav gäller inte fordon som tagits i bruk före den 1 juli
2009.
3 § Cykel med tre eller flera hjul eller med tillkopplad sidvagn ska ha
parkeringsbroms som uppfyller kraven i 5 §.
TSFS 2010:144
3
Parkeringsbromsen ska på sluttande mark kunna hålla kvar cykeln även
om föraren lämnat denna.

4 § Färdbromsen bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en
manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med
fotmanövrerat reglage."
Det är en författning som inte hänvisar till någon lag, utan i sig stipulerar vad som föreskrivs.

User avatar
Merfy
Posts: 112
Joined: 15 Jan 2010 18:52

Re: navbroms på en bianchi pista?

Post by Merfy » 11 Apr 2017 13:33

offshore1 wrote: är det någon som byggt något liknande och känner till ett bra singlespeed-nav med bromsfunktionen inbyggt? kanske någon som har ett liggandes?
Kört fotbromsat torpedo nav med 2-växlar på min damp ett par år.
Byggde det på mavic open pro fälg och aerolite ekrar.

Det enda negativa med ett fotbromsat nav som jag kan tycka, förutom att det väger vääldigt mycket, är att modulationen är lite konstig, dålig bromsverkan när det är kallt och låser hjulet lite för lätt när navet och bromshylsan är uppvärmt.
Instagram.com/rasmus.olofsson
Audiophilia, bike mechanic, punk-dude.

User avatar
robinkarlsson
Posts: 66
Joined: 05 May 2014 13:54
Location: Köping

navbroms på en bianchi pista?

Post by robinkarlsson » 11 Apr 2017 20:25

Image

Den här är det första jag tänker på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tidningsbudet
Posts: 184
Joined: 03 Jun 2014 20:33
Location: Stockholm

navbroms på en bianchi pista?

Post by Tidningsbudet » 29 May 2017 14:09

grangeyard wrote:
almlof wrote:
ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Va? Måste man ha två?!
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
"
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha

- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
"
http://transportstyrelsen.se/sv/vagtraf ... for-cykel/

"2§ Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende färdbromssystem. Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna säkert och snabbt."
http://cykelframjandet.se/darfor-cykel/ ... ch-regler/
Lustigt att cykelinfran tar sån djävulsk tid att förbättra för den ökande mängden cyklar av alla slag samtidigt som det snabbt finns regelverk på plats även för rätt ovanliga cykeltyper... men såatt sörru, regler är ju bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Post Reply