Pedaler - spd vs spd sl

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Lysergide
Posts: 36
Joined: 16 Aug 2009 17:13

Pedaler - spd vs spd sl

Post by Lysergide » 25 Mar 2017 11:02

Hej. Är dags att införskaffa nya skor och har övervägt landsvägsskor då det är större anläggningsyta av cleatsen. Jämnare belastning av foten är ju en fördel vid längre turer då jag ibland känner att det blir lite mycket tryck precis under cleatsen på mtb skor. Kör på ett par specialized s-works mtb skor i dagsläget eller ett par DZR casual skor.
Håller spd sl cleats eller är det big no-no?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Pedaler - spd vs spd sl

Post by grangeyard » 25 Mar 2017 16:29

Låter udda. Kanske testa ett par skor med lägre styvhetsindex än iaf S-works. DZR ser ju supermjuka ut, kan inte vara skönt. Kanske testa en annan innersula. Är ju nice float i spd.

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Pedaler - spd vs spd sl

Post by omnium » 25 Mar 2017 16:38

Det är till en racer, antar jag, men om det är bancykel är ju allt annat än Speedplay värdelöst om man väljer bort SPD.

Lysergide
Posts: 36
Joined: 16 Aug 2009 17:13

Re: Pedaler - spd vs spd sl

Post by Lysergide » 25 Mar 2017 17:26

Det är till fixed, transporthoj.
Har provat inläggsula till s-works skorna och det blev lite bättre, har flyttat cleatsen fram och tillbaka lite med små framsteg, men efter många mil känns det fortfarande under främre delen av foten.
Har även provat lite olika skor med olika styvhet, en fördel när man jobbar i cykelbutik och s-works är överlägset bäst. Kollegor som kör ren landsväg har rekommenderat spd-sl pedaler men jag är tveksam till hurvida de kommer att hålla i längden.
Använder mig av eggbeaters och som sagt floaten är underbar.
DZR är supermjuka men man blir insläppt på krogen i dom. :D

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Pedaler - spd vs spd sl

Post by grangeyard » 25 Mar 2017 19:04

Funderar; om man kör skor (s-works) som är styva som inget annat, hur kan då cleatsen spela roll och ge ont i foten?

Kan en touringpedal (eller MTB-flats) med spd vara ett alternativ?

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Pedaler - spd vs spd sl

Post by matsa » 25 Mar 2017 20:11

Varför vill du köra lvg pedaler på en fixed transporthoj? De går ju inte att gå i dem längre än några meter. Och om du ändå gör det så sliter du ut cleatsen snabbt. Och du vill garanterat inte gå på krogen i dem.

Testa Time Atac. Bättre anläggningsyta än spd och man sitter ordentligt fast tills man vill annat. Cleatsen funkar till dina vanliga spd skor.

Lysergide
Posts: 36
Joined: 16 Aug 2009 17:13

Re: Pedaler - spd vs spd sl

Post by Lysergide » 26 Mar 2017 12:53

Även s-works skor flexar lite, och många timmar i dom gör att foten blir utmattad.

Om jag nu skulle välja lvg pedaler så tar jag en annan hoj till krogen. ;)

Flats går bort då jag anser att jag är mer eller mindre självmord att köra med remmar.

Blir ett par nya s-works mtb och får väl härda fötterna lite till.
Var mest en tanke eftersom jag knappt har sett någon med lvg pedaler på sin fixed, om det fanns någon annan anledning än att det är obekvämt att gå med lvg skor. T.ex cleatsen till håller eller liknande.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Pedaler - spd vs spd sl

Post by grangeyard » 26 Mar 2017 15:35

Det finns platta pedaler med spd. Tror inte att det är pedalerna som är anledningen till det där fenomenet. Själv tycker jag att spd och fixed är lite crazy: vad händer om skon lossnar ståendes i hög hastighet?

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Pedaler - spd vs spd sl

Post by omnium » 26 Mar 2017 16:21

En stor bidragande orsak varför landsvägspedaler väljs bort är att om du inte är kung på trackstanding är det oerhört frustrerande att koppla i efter varje stopp, i synnerhet inne i stan. Speedplay funkar dock eftersom de är dubbelsidiga!

Så tänker jag i alla fall.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Pedaler - spd vs spd sl

Post by herr_brun » 26 Mar 2017 16:52

Jag hade bara gått över till lvg om jag skulle köra dedikerad lvg, tycker det är marginellt skönare på längre turer, har annars gått över till spd på min lvg hoj, det är väl oftast det hållet folk går och inte tvärt om (?)

Att gå i landsvägsskor är förjävligt, om man tar cykeln o badar till nån klippa eller ska in o köpa någon i en kiosk så blir man ju ägd av sig själv när man försöker gå,

Men vafan, om du inte ska gå i dom alls, så prova spd-sl, jag hade använt det varje dag om det inte var så hemskt att gå i, jag är livrädd för att ramla när jag går i trappan med cykeln iklädd landsvägsskor, (bor i lägenhet så måste bära upp den o ner den)

Lysergide
Posts: 36
Joined: 16 Aug 2009 17:13

Re: Pedaler - spd vs spd sl

Post by Lysergide » 27 Mar 2017 08:55

om vi bortser från delen att gå i skon.
Har nyligen flyttat ut på landet, och här blir det att nöta mil
med hög komfort som första prio.Här finns varken gångöverställen eller trafik. så att trackstanda och behöva
klicka ur ofta är inte aktuellt.
grangeyard wrote:Det finns platta pedaler med spd. Tror inte att det är pedalerna som är anledningen till det där fenomenet. Själv tycker jag att spd och fixed är lite crazy: vad händer om skon lossnar ståendes i hög hastighet?
det krävs fortfarande en viss rörelse för att de ska släppa. har aldrig under mina 8år av tungt bruk av crankbrothers pedaler haft ett false release. OM det mot all förmodan skulle ske så låser du hjulet med benet som sitter fast och klickar i igen.
vi skippar krogen och allt sådant.
Jag tänker pusha mil ute på landet. sdp eller sl?
Ni får ursäkta eventuella stavfel och formatet. Skrivet från mobilen. mvh

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Pedaler - spd vs spd sl

Post by herr_brun » 28 Mar 2017 13:56

Lätt spd sl i så fall tycker jag.

Eller ja, har kört look egentligen, med det är väl typ samma. Jag tycker det känns bättre när man väl cyklar. Känns snabbare, lättare o lite lyxigare ;)

Post Reply