Tips till en nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Tips till en nybörjare

Post by grangeyard » 16 Mar 2017 20:49

Art Vandelay wrote:Vad menar du med att gängorna går bak åt båda sidorna ?? På bottom bracket
Höger sida (drivsidan) om ramen är gängad moturs.

Vänster sida om ramen är gängad medurs.

Art Vandelay
Posts: 11
Joined: 13 Mar 2017 20:37

Re: Tips till en nybörjare

Post by Art Vandelay » 16 Mar 2017 21:34

blev att jag nyss beställde pre cursa frame set :)
tackar så hemskt för all hjälp igen! kommer säkert komma fler frågor senare ;)...

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Tips till en nybörjare

Post by rilleh » 20 Mar 2017 14:57

Lånar tråden...

Jag har blivit med ny ram och måste kapa gaffelröret. Detta är en operation jag aldrig gjort tidigare. Jag har googlat lite och upptäckt att folk har använt en röravskärare för en hundring från Classe med gott resultat, så jag tänkte prova det ikväll.

Är det nåt jag ska tänka på eller har ni några övriga tips eller synpunkter, ni som är proffs här inne?

Allt gott.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Tips till en nybörjare

Post by grangeyard » 20 Mar 2017 16:19

rilleh wrote:Lånar tråden...

Jag har blivit med ny ram och måste kapa gaffelröret. Detta är en operation jag aldrig gjort tidigare. Jag har googlat lite och upptäckt att folk har använt en röravskärare för en hundring från Classe med gott resultat, så jag tänkte prova det ikväll.

Är det nåt jag ska tänka på eller har ni några övriga tips eller synpunkter, ni som är proffs här inne?

Allt gott.
Skruva väldigt lite i taget, ha tålamod. Stål kan få ett ganska ordentligt skägg runtom kanterna - fila ner det försiktigt (speciellt viktigt om du ska köra röret i en stam). Går att sätta gaffelröret i skruvstäd med skydd runtom eller tvinga fast mot något (med måttlig kraft förstås) när man filar.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Tips till en nybörjare

Post by rilleh » 22 Mar 2017 09:56

grangeyard wrote:Skruva väldigt lite i taget, ha tålamod. Stål kan få ett ganska ordentligt skägg runtom kanterna - fila ner det försiktigt (speciellt viktigt om du ska köra röret i en stam). Går att sätta gaffelröret i skruvstäd med skydd runtom eller tvinga fast mot något (med måttlig kraft förstås) när man filar.
Tack för tipset. Det hela gick väldigt smärtfritt och jag behövde knappt fila någonting.

Post Reply