Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
uberweiss
Posts: 20
Joined: 05 Aug 2016 12:23

Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Post by uberweiss » 24 Jan 2017 08:43

Hej!

Jag har en singlespeed som en kompis byggt till mig på en Crescent världsmästarram, jag själv är ganska novis gällande cykelbygge.

Under senaste året har jag haft problem med att bakhjulet glider i själva skåran på ramen, från början hade jag en snabbkoppling som jag sedan bytte ut mot en annan lösning som en cykelhandlare skulle fungera bättre. Se bilder (sorry för smutsigheten):

Image

Image

Detta har dock inte hjälpt utan så fort jag lägger lite för mycket kraft i pedalerna så glider hjulet och hamnar snett.

Några tips på vad jag kan göra? Byta ut bakhjulet mot någon annan variant med ordentliga bultar? Vad ska jag i så fall ha?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Post by grangeyard » 24 Jan 2017 09:30

Klassiker. Antingen saknas det tänder på spännaren eller så vill det sig helt enkelt inte. Därför kör vissa med chain tugs på trackramar. Det går bra att sätta in ett fixedhjul för 120mm - antar att ramen är 126mm typ? Eftersom det är stål så kan man antingen bara dra åt de sista millimeterna, alternativt sätta axel-spacers mellan axelmuttrarna.

Image

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Post by russ_meyer » 24 Jan 2017 11:36

Precis. Byt till hjul med solid axel + muttrar, eller pröva ett par chain tugs, kanske billigare:

Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Post by grangeyard » 24 Jan 2017 15:26

Last edited by grangeyard on 24 Jan 2017 21:19, edited 3 times in total.

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Post by even » 24 Jan 2017 19:35

Du har muttrarna väldigt långt ner i dropouten (om du angör dem där de är i bilderna). Och muttrarna har tämligen liten diameter (dropouten på halvracers är ibland gjorda för grövre axel dessutom). Man undrar om du verkligen får så mycket anläggningsyta som du skulle kunna ha (vid angörande närmare mitten på dropouten) och borde ha (med solid axel, flänsmutter+bricka eller tracknuts). En billig fix vore kanske (lagom tjocka) brickor mellan ram och muttrar för att utöka anläggningsytan. Rista några skåror i brickorna (som strålar ut från centrum) så de inte är så släta.

Hur funkar det där systemet egentligen. Du skruvar med insex på ena sidan så gängas den genom muttern på andra sidan? Känns inte som man skulle våga dra samma moment med dem som med muttrar och en mycket grövre gängad axel (10 mm). Undrar om det inte egentligen främst är ämnat för vertikala dropouts.

PS. Har du kontrollerat så att din axel (den ihåliga gängade stången) inte är för lång? Den får inte sticka ut utanför ramen. Eller att gängan i skewern är gjord för bredare axel och hinner ta slut?
Last edited by even on 24 Jan 2017 20:10, edited 11 times in total.

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Post by even » 24 Jan 2017 19:42

Den lär väl inte funka för horisontella dropouts, bara trackends?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Post by grangeyard » 24 Jan 2017 21:17

even wrote:
Den lär väl inte funka för horisontella dropouts, bara trackends?
Crap, sant. sorry. Editerar.

uberweiss
Posts: 20
Joined: 05 Aug 2016 12:23

Re: Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Post by uberweiss » 27 Jan 2017 07:37

Tack för alla bra svar!

Var inne hos en cykelmek som tipsade om att byta ut den där dåliga skruven jag har idag mot en ordentlig snabbkoppling, skulle tydligen ge bättre tryck mot ramen:

Image

Skrapade rent ytorna ordentligt och satte dit en sådan. Är spontant skeptisk men har fungerat fint senaste 2 resorna iaf :) Annars får jag nog titta på något kedjespännare eller någon lösning.

Fortsättning lär följa...

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Post by grangeyard » 27 Jan 2017 09:08

Det där är en Tacx-trainer-qr ;) Ingen skillnad dock :)

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Post by even » 27 Jan 2017 13:06

Sheldon Brown hävdade ju att (en ordentlig) qr ska kunna ge tillräckligt med grepp även för fixed.

http://www.sheldonbrown.com/singlespeed.html @ Solid-Axle vs Quick Release

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Bakhjul sitter ej fast - Crescent världsmästarcykel

Post by herr_brun » 31 Jan 2017 10:41

Det verkar som jag ser på bilden att där axeln inte klämmer tillräckligt stort område, köp brickor eller rota fram som har större kontaktyta och ha använd 4 st, en på varje kontaktyta.

Post Reply