Rikta Mavic ellipse?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Rikta Mavic ellipse?

Post by Nobody » 13 Dec 2016 18:45

Fick den briljanta idén att låta min LBS rikta mitt bakhjul istället för att låna ett riktställ och göra det själv. Stötta lokalt eller något sånt dumt.

Kom in idag och till min förvåning så har han lyckats slita sönder flera nipplar i bakhjulet till den grad att det bara är 1-2rader med gängor kvar som håller fast ekern, förstår inte hur det är möjligt. Antagligen har det att göra med att han använder parktools billiga "3 i 1" ekernyckel. Han själv säger att man tydligen måste använda några specialverktyg för att rikta mavics hjul. Jag hittar dock ingenting alls om några specialverktyg då jag googlar så jag vänder mig hit.


Är det någon som vet vad man ska använda för ekernyckel till ellipsehjulen?
Behövs det något specialverktyg förutom en klämma för att hålla emot aeroekrarna?


Nu säger han att mavic själva inte har tillgång till reservdelar före mitten av Januari, vilket känns fullständigt orimligt, även ifall jag inte använder cykeln just nu.
Skulle jag kunna slänga på några vanliga DT nipplar istället?


Cykelbutiken är ändå en "fin" butik som inriktar sig på cyklar i 15-30kkr klassen och vad jag såg hade han en full uppsättning parktool-verktyg så jag trodde väl att jag var i trygga händer. Lite uppgivet.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Rikta Mavic ellipse?

Post by grangeyard » 14 Dec 2016 17:55

Är ekrarna hela?

Mavics hjul skiljer sig åt. Somliga behöver en viss nyckel där nippeln sitter fast, somliga inte. På bilderna så ser Ellipse inte ut att ha något special just vid ekern.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 15 Dec 2016 23:06

Men vad fan? Han får väl fixa nya nipplar och återställa hjulet! Gå dit och klaga, gorma och till sist hota med ARN och skitskriverier på typ rejta, tills de ordnar upp det här.

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Rikta Mavic ellipse?

Post by omnium » 16 Dec 2016 12:29

Jag förstår inte logiken: om han själv säger att det behövs ett speciellt verktyg, som han inte har, varföra utföra jobbet? I alla fall meddela att det inte kan bli ritkigt gjort först och stämma av. Eller?

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Rikta Mavic ellipse?

Post by Nobody » 17 Dec 2016 23:35

nej det finns inte så mycket logik i det hela. Ingen alls om man ska vara helt ärlig.

Då jag hämtade upp hjulet sa han att han hade fått fel info och att han beställt nya ekrar och nipplar till hjulet.
Kände dock att jag tappat allt förtroende för honom som mekaniker och tog det till den andra butiken i stan där jag brukar handla och bad dom titta på det.

Får väl ta med mig kvittot på reparationen till första butiken sen så får han ersätta mig

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Rikta Mavic ellipse?

Post by Nobody » 17 Dec 2016 23:37


User avatar
Merfy
Posts: 115
Joined: 15 Jan 2010 18:52

Re: Rikta Mavic ellipse?

Post by Merfy » 03 Feb 2017 18:49

Nobody wrote:ligger uppe en bild på; https://www.instagram.com/lucasnilsson/
Hade aldrig accepterat det! Hade aldrig lämnat ut ett hjul som sett ut så för den delen heller.
Ser ut som att "mekanikern" använt polygrip.

Det specialverktyget som snackas om är en vanlig ekernyckel för europeiska nipplar, typ röd spokey el. Dt's röda.

Gå tillbaka och be dom fixa det el. pengarna tillbaka och få det fixat någon annan stans.
Instagram.com/rasmus.olofs
Audiophilia, ex-bike mechanic, racing drone pilot.

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Rikta Mavic ellipse?

Post by Nobody » 05 Feb 2017 19:58

Butiken fick beställa nya ekrar/nipplar också gick jag till andra lbsen som fick fixa till allting.

Kunde begärt att fördts butiken skulle betala ombyggnationen men jag orkade inte tjafsa, kompispris för bygget blev 200. Blev en lite läxa :)

User avatar
A2825
Posts: 197
Joined: 08 Apr 2013 16:29
Location: Gbg, 412

Re: Rikta Mavic ellipse?

Post by A2825 » 17 Mar 2017 13:52

LOL! såg bilden på IG. Hur har dom ens lyckats? Det är ju vandalising om dom var nya och fräsha när dom lämnades in.

Post Reply