Råd till en rookie

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Råd till en rookie

Post by xshzu » 21 Oct 2016 21:17

Hej!
Jag har köpt en ny ram som jag tänt sätta ihop med de delar jag har sedan tidigare. Jag fattar hur man sätter ihop den, inga konstigheter men hur viktigt är det att ha rätt verktyg, t.ex. momentnyckel för att dra fast vevpartiet (Omnium), och kan man dra fast vevlagret för hand allt man pallar, eller behöver man ett sånt specialverktyg?

Överväger att lämna in allt till en butik isåfall, så slipper man lägga en tusing på verktyg..

Hur hade ni gjort? Egentligen ska man väl ha momentnyckel till allt men det har ju gått bra hittills så det borde vara lugnt? :D

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Råd till en rookie

Post by NKDMS » 21 Oct 2016 21:37

Har aldrig använt momentnyckel och det har funkat bra iaf, har du tillgång till en är det nog klokt att använda den.
Däremot skulle jag inte rekommendera att montera vevlager utan korrekta verktyg, det kan gå fel och då blir det tråkigt..
Skulle nog lämna in prylarna hos din LBS.
FISTASTHLM

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 22 Oct 2016 08:40

En del specialverktyg är rimligt att köpa, typ vevlagerverktyg. Kostar inte tusen spänn, snarare hundra. Momentnyckel har jag aldrig använt. Om jag hade en massa dyra kolfiberprylar skulle jag kanske fundera på det. Frågade Mathias Karlsson som är ex-proffs och nu har cykelaffär i gbg om momentnyckel, han sa att han i stort sett aldrig använder det heller.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Råd till en rookie

Post by xshzu » 22 Oct 2016 12:33

Okej bojs, tack för tipsen! Jag tror ändå jag låter lokala verkstan fixa det, eftersom det blir för bökigt att kapa styrröret själv.

Det blir Bromma skidsport eftersom det är närmast, dom har ju cykelverkstad också. Dock är jag lite osäker ifall dom har rätt prylar för att dra åt t.ex. vevlagret, men det får jag väl dubbelkolla först.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 22 Oct 2016 16:21

Det har de helt säkert, men slå dem en signal.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Råd till en rookie

Post by grangeyard » 22 Oct 2016 19:36

Omnium har GXP, samma verktyg som Shimano Hollowtech 2. Mycket vanligt förekommande.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Råd till en rookie

Post by xshzu » 22 Oct 2016 19:57

grangeyard wrote:Omnium har GXP, samma verktyg som Shimano Hollowtech 2. Mycket vanligt förekommande.
Låter lovande, tack!

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Råd till en rookie

Post by Muffat Stål » 24 Oct 2016 21:13

Om du tror att du kommer meka lite mer med dina hojar, vilket är mycket troligt, tycker jag du ska skaffa de viktigaste grejerna och göra det själv. Man lär sig väldigt mycket på vägen. Jag har själv köpt på mig en hel del under åren, allt från fancy campa-verktyg som är nödvändiga om man grejar med gamla prylar, till nya men enkla och billiga styrlagerpressar och brosch-verktyg... Nu klara jag det mesta!

Kapa styrrör är typ det enklaste av hemmamek, btw!
The thigh's the limit

Zombiekrig
Posts: 77
Joined: 02 Jun 2013 15:00
Location: Älvsjö, STHLM

Råd till en rookie

Post by Zombiekrig » 24 Oct 2016 22:39

Och det är roligt som fan!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Råd till en rookie

Post by måns » 25 Oct 2016 09:00

xshzu wrote:Okej bojs, tack för tipsen! Jag tror ändå jag låter lokala verkstan fixa det, eftersom det blir för bökigt att kapa styrröret själv.

Det blir Bromma skidsport eftersom det är närmast, dom har ju cykelverkstad också. Dock är jag lite osäker ifall dom har rätt prylar för att dra åt t.ex. vevlagret, men det får jag väl dubbelkolla först.
Bromma Skidsport vid Abrahamsberg/Riksby? Dom skulle jag inte ta i med tång. de pajade en snowboard som jag behövde ha slipad och vallad, lämnade in den i nyskick och när jag fick tillbaka den såg den ut som om den varit med om sju svåra år. Sjukt otrevlig personal.

Rakt över vägen finns en liten LBS i en källare, Bromma cykelservice(ej Roslings) som varit mycket mer hjälpsamma när jag varit i kontakt med dem tidigare, jag skulle kolla där!

//M

CykelMongo
Posts: 61
Joined: 25 Aug 2013 16:14

Re: Råd till en rookie

Post by CykelMongo » 03 Feb 2017 09:55

Säger samma som måns om bromma skidsport. Lämnade in ett par nya skidor för montering av bindning, dumnötterna monterade ena bindningen typ 4 cm längre bak än den andra så fick komma tillbaka och lämna in igen. Skidan gick sen av rakt över de gamla borrhålen men de vägrade ersätta mig, var dessutom duktigt otrevliga.
Den lilla cykelmeken över gata är däremot the shit, superbra kille som driver den!

Post Reply