Rossincykel

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
JEast
Posts: 1
Joined: 21 Sep 2016 17:56

Rossincykel

Post by JEast » 21 Sep 2016 18:13

Hej.
Gått i tankarna om att bygga en SS hoj och tänkte ta min fars gamla Rossin cykel. Han övade på den inför Vätternrundan 87 och säger att han genomförde loppet men jag tvivlar jag :)

Men iaf, ramen är för låg för mig så jag kan inte använda den, den har stått i garaget sens 87 förutom när jag tjuvcyklade på den lite som ung.
Nu till frågan, då jag inte kan använda den är det något att sälja?

Den står bara å samlar damm så antingen sälja eller slänga den.
Jag kan inget om cyklar/tillverkare m.m så vet som sagt inte om det är ngt att ha, ser ingen på blocket heller.
Någon här kanske har en idé om försäljning eller skrotning?
Tack på förhand.

Image
Image
Image
Image

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rossincykel

Post by ANTR » 22 Sep 2016 15:33

Om jag hade haft lite mer plats hade jag kunnat tänka mig att ta hand om den, så skrota den tycker jag inte att du ska göra...

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

Rossincykel

Post by kwanjangnim » 22 Sep 2016 16:28

Verkligen inte skrota, jag kan ta an den som projekt :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Rossincykel

Post by ravelax » 22 Sep 2016 17:57

Rossin är ju ett respekterat märke så den går nog absolut att sälja. Det är ingen värstingmodell av komponenterna att döma men en fin cykel. Med en rengöring och lite omvårdnad blir den nog lättsåld!

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Rossincykel

Post by even » 22 Sep 2016 18:39

viewtopic.php?f=2&t=16579

Det var samma model, men med finare sadel, rengjord och i fint bruksskick. På blocket gick något liknande för lite högre pris... också 3 år sen.

Rengör, serva och sälj på våren (om du har förvaringsplats). Bor du i en stad med cykelkök har du tillgång till expertis och verktyg där.


User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Rossincykel

Post by herr_brun » 05 Oct 2016 16:21

Najs cykel. Det vore väldigt oklokt att skrota den, inte minst för att den är värd pengar utan även för att den har stor potential för att bli fin igen.

Ser ut att vara en mellanklass-variant med campagnolo triomphe eller victory.
Svårt att säga om det är columbus SL, men det kan lika gärna vara cromor i och med att det är en mellanvariant. Rossin record i SL ser inte riktigt ut så där samtidigt som de jag sett varit lite tidigare...

Sjukt bra cykel för övrigt som du inte skall göra dig av med tycker jag, folk som "kan ta den" är väl mest ute efter att göra ett fynd.

Den enda cykeln jag äger just nu är en rossin kan tilläggas, dock har jag slängt på moderna(re) komponenter på den, pallade inte cykla runt med den löjliga utväxlingen dessa gammelcyklar hade.

Här har du min styggelse:
http://www.pedalroom.com/bike/rossin-al ... bike-18998

Post Reply