Styrglapp

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Styrglapp

Post by BonerBalls » 08 Sep 2016 18:26

Hej hej

Jag köpte nytt styre idag, så jag tänkte ta tillfället i akt att skruva isär framgaffel för att göra rent och och fetta om. Nu när jag skruvat tillbaka allt så är det ett rätt så stort glapp i framgaffeln om jag trycker på baksidan av stammen fram och tillbaka, trots att allt är åtdraget hyfsat hårt. Vad kan vara fel? Dessutom upptäckte jag till min fasa att det inte finns några kullager någonstans, ska det verkligen vara så? Cykeln det handlar om är en Bianchi Pista så det är 1" threadless som gäller.

Obs, jag är en riktigt nybörjare på det här så försök att inte vara elaka mot mig :P

Bilder kan ses här.

Tack!

Coffe
Posts: 92
Joined: 11 Aug 2014 14:38

Re: Styrglapp

Post by Coffe » 08 Sep 2016 18:38

Det är inga lösa kulor i det lagret. Det ser ut som du har monterat något fel på bild 2. Du ska ha en kil mellan lagret och dammskyddet som förhindrar glapp. Jag sitter på telen så ser inte så bra.

User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Re: Styrglapp

Post by BonerBalls » 08 Sep 2016 19:27

Coffe wrote:Det är inga lösa kulor i det lagret. Det ser ut som du har monterat något fel på bild 2. Du ska ha en kil mellan lagret och dammskyddet som förhindrar glapp. Jag sitter på telen så ser inte så bra.
En kil? Delarna du ser på bilden är de jag har att jobba med. Saknas det någon del tro? Har provat det mesta känns det som, monterat åt båda hållen samt bytt plats på grejerna men det hjälps inte

Tack för svar.

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Styrglapp

Post by ANTR » 08 Sep 2016 21:31

Det är ett s.k integrerat lager, inga kulor.
Dra bara åt topplocket så ska det sitta ordentligt. Se till så att gaffelröret är hela vägen upp i styrröret och centrerat, och dra åt.