Styrglapp

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Styrglapp

Post by BonerBalls » 08 Sep 2016 18:26

Hej hej

Jag köpte nytt styre idag, så jag tänkte ta tillfället i akt att skruva isär framgaffel för att göra rent och och fetta om. Nu när jag skruvat tillbaka allt så är det ett rätt så stort glapp i framgaffeln om jag trycker på baksidan av stammen fram och tillbaka, trots att allt är åtdraget hyfsat hårt. Vad kan vara fel? Dessutom upptäckte jag till min fasa att det inte finns några kullager någonstans, ska det verkligen vara så? Cykeln det handlar om är en Bianchi Pista så det är 1" threadless som gäller.

Obs, jag är en riktigt nybörjare på det här så försök att inte vara elaka mot mig :P

Bilder kan ses här.

Tack!

Coffe
Posts: 92
Joined: 11 Aug 2014 14:38

Re: Styrglapp

Post by Coffe » 08 Sep 2016 18:38

Det är inga lösa kulor i det lagret. Det ser ut som du har monterat något fel på bild 2. Du ska ha en kil mellan lagret och dammskyddet som förhindrar glapp. Jag sitter på telen så ser inte så bra.

User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Re: Styrglapp

Post by BonerBalls » 08 Sep 2016 19:27

Coffe wrote:Det är inga lösa kulor i det lagret. Det ser ut som du har monterat något fel på bild 2. Du ska ha en kil mellan lagret och dammskyddet som förhindrar glapp. Jag sitter på telen så ser inte så bra.
En kil? Delarna du ser på bilden är de jag har att jobba med. Saknas det någon del tro? Har provat det mesta känns det som, monterat åt båda hållen samt bytt plats på grejerna men det hjälps inte

Tack för svar.

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Styrglapp

Post by ANTR » 08 Sep 2016 21:31

Det är ett s.k integrerat lager, inga kulor.
Dra bara åt topplocket så ska det sitta ordentligt. Se till så att gaffelröret är hela vägen upp i styrröret och centrerat, och dra åt.
Skruva inte fast stammen innan du dragit åt locket, gör det efteråt.
Om du försöker installera stammen utan spacers så måste du nog korta gaffelröret, annars klämmer locket inte åt stammen och tajtar till.
Eller?

User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Styrglapp

Post by BonerBalls » 08 Sep 2016 22:19

ANTR wrote:Det är ett s.k integrerat lager, inga kulor.
Dra bara åt topplocket så ska det sitta ordentligt. Se till så att gaffelröret är hela vägen upp i styrröret och centrerat, och dra åt.
Skruva inte fast stammen innan du dragit åt locket, gör det efteråt.
Om du försöker installera stammen utan spacers så måste du nog korta gaffelröret, annars klämmer locket inte åt stammen och tajtar till.
Eller?
Sådärja! Knepet att inte skruva fast stammen innan locket var nog det som gjorde susen för nu är glappet borta :)

Tack för hjälpen!


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Styrglapp

Post by ANTR » 09 Sep 2016 07:35

bra där :)

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Styrglapp

Post by grangeyard » 09 Sep 2016 14:41

BonerBalls wrote: Sådärja! Knepet att inte skruva fast stammen innan locket var nog det som gjorde susen för nu är glappet borta :)
Det är garanterat det som gjorde susen, det går inte att trycka ihop ett styrlager med bara handen innan man drar fast stammen.

User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Re: Styrglapp

Post by BonerBalls » 09 Sep 2016 14:54

grangeyard wrote:
BonerBalls wrote: Sådärja! Knepet att inte skruva fast stammen innan locket var nog det som gjorde susen för nu är glappet borta :)
Det är garanterat det som gjorde susen, det går inte att trycka ihop ett styrlager med bara handen innan man drar fast stammen.
Då lärde jag mig nåt på kuppen!

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Styrglapp

Post by grangeyard » 09 Sep 2016 17:53

Man kan ställa framhjulet på tvären (och hålla inne bromsen om man har en), med en hand på styret och en hand på sadeln: och vicka cykeln fram och tillbaka. Då känner man om det finns ett litet glapp kvar.

Post Reply