Vänster vevarm går inte att skruva på

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Vänster vevarm går inte att skruva på

Post by BonerBalls » 28 Aug 2016 11:40

Halloj

Jag var ute och provkörde min nybyggda Bianchi Pista med SRAM Omni-vevar på när vänster vevarm plötsligt börjar att glappa. Jag hoppar av och får snopet leda cykeln hem igen.

Men nu när jag försöker skruva i vevarmen i vevlagret så vägrar den att nypa, skruven bara snurrar utan att gänga i någonstans liksom. Vad kan vara fel? Kan det vara så att det saknas någon del som gör att skruven inte vill nypa? Bifogar video och bild.

https://www.youtube.com/watch?v=HilVIIEzIBw

http://i.imgur.com/VsC5nhR.jpg

Tack för hjälp!

User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Re: Vänster vevarm går inte att skruva på

Post by BonerBalls » 28 Aug 2016 12:45

Kan det vara så att gängorna är slut? Vevlagret är splitt nytt, men inte vevarmen.

midi
Posts: 69
Joined: 05 Apr 2016 09:47

Re: Vänster vevarm går inte att skruva på

Post by midi » 28 Aug 2016 22:54

Ser ut som kassa gängor.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Vänster vevarm går inte att skruva på

Post by NKDMS » 29 Aug 2016 11:20

Har du tryck ihop vevarna ordentligt innan du börjar skruva?
FISTASTHLM

User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Re: Vänster vevarm går inte att skruva på

Post by BonerBalls » 29 Aug 2016 11:47

NKDMS wrote:Har du tryck ihop vevarna ordentligt innan du börjar skruva?
Ska prova med att ta av kedjan och trycka ihop det ordentligt ikväll. Jag har också beställt reservskruv från Amazon som borde dyka upp om ett par dagar. Jag återkommer!

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Vänster vevarm går inte att skruva på

Post by grangeyard » 29 Aug 2016 15:27

Om man cyklar med lös vevarm så går den sönder. Det är små fina toleranser i "pressfiten" som kan paja direkt. Att inte installera grejerna rätt från början kan kosta en vevarm.

Gäller även gxp, octalink osv:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/inst ... ranks.html

User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Re: Vänster vevarm går inte att skruva på

Post by BonerBalls » 29 Aug 2016 16:26

grangeyard wrote:Om man cyklar med lös vevarm så går den sönder. Det är små fina toleranser i "pressfiten" som kan paja direkt. Att inte installera grejerna rätt från början kan kosta en vevarm.

Gäller även gxp, octalink osv:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/inst ... ranks.html
Du har nog rätt, har provat allt nu känns det som och skiten vill inte nypa i. Ber en stilla bön om att vevlagret har klarat sig. Inväntar mina skruvar och gör ett nytt försök. Sjukt irriterande när det är på nya pulkan allt sitter, när man bara vill ut och cykla innan snön kommer! :twisted:

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Vänster vevarm går inte att skruva på

Post by grangeyard » 29 Aug 2016 17:01

Det verkar råda förvirring här: lagret är nog lugnt (finns inte någon axel i GXP-lager: det är ihåligt), det är axeln som sitter fast i drivsidan som kanske har dåliga gängor. Skruven ser man på om gängorna är ok. Man kan titta in i axeln med lite dagsljus, så ser man gängorna. Ta ut skruven och testa om den gängar utan vevarmen i vägen.

Har alltså någon annan installerat allt? Du måste veta hur hårt du får dra fast vevarna igen, dock kan just dessa vara förstörda vid det här laget.

Tillägger att jag har installerat och kört Omnium utan problem.



Image

Image

User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Re: Vänster vevarm går inte att skruva på

Post by BonerBalls » 29 Aug 2016 17:29

grangeyard wrote:Det verkar råda förvirring här: lagret är nog lugnt (finns inte någon axel i GXP-lager: det är ihåligt), det är axeln som sitter fast i drivsidan som kanske har dåliga gängor. Skruven ser man på om gängorna är ok. Man kan titta in i axeln med lite dagsljus, så ser man gängorna. Ta ut skruven och testa om den gängar utan vevarmen i vägen.

Har alltså någon annan installerat allt? Du måste veta hur hårt du får dra fast vevarna igen, dock kan just dessa vara förstörda vid det här laget.
Du har helt rätt, det är bara jag som slänger med fel termer. Jag syftar på gängorna i axeln. Jag tycker att de ser okej ut, så hoppet lever ännu. Däremot om jag kikar på skruven som sitter i vevarmen så ser dessa inte riktigt lika fina ut. Jag har tyvärr inte rätt verktyg hemma för att kunna få av skruven från vevarmen, så jag kan inte verifiera att min teori stämmer.

Japp, det är faktiskt ATR som har installerat allt.

Post Reply