Mavic-ellipse-helvete

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Mavic-ellipse-helvete

Post by Nobody » 17 Jul 2016 12:01

Mekar med ellipsehjulen och är lite mer förbannad än vanligt.


Ifall man justerar lager-preloaden tillräckligt för att få bort glappet så är det väldigt
Mycket motstånd, vi snackar typ 30sekunder rotation om man snurrar det hårt.
Då jag demonterar axeln så är lagrena smood, hjulen kan inte rullat mer än 50-60mil ish?

Gör jag något fel? Missar jag ngt? Är det något hemligt trix som jag aldrig stött på förut?
Det är framnavet jag krigar med nu

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Mavic-ellipse-helvete

Post by grangeyard » 17 Jul 2016 13:03

Är bakhjulet lugnt? De kan vara lite känsliga för hur hårt man drar åt drevet etc. Spinner du hjulet fritt eller monterat? Om problemet uppstår monterat så testa att vända på setupen. Btw: glappar de efter 50 mil??

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Mavic-ellipse-helvete

Post by Nobody » 17 Jul 2016 14:51

Jo, det glappar om jag inte drar åt lagerpreloaden ordentligt.
Men då jag känner på lagrena så är dom mjuka och fina utan glapp. Så är väl mer troligt att det bara är pissig konstruktion som belastar lagrena för mkt i sidled. Eller så kanske inte lagrena sitter helt ipressade.

Provsnurrar både monterat å omonterat. Men om jag drar åt preloaden tills den inte glappar så måste jag nypa lite runt axeln för att den inte ska snurra med hjulet.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Mavic-ellipse-helvete

Post by grangeyard » 17 Jul 2016 15:14

Har du hunnit läsa den här? Kanske kan vara värt...http://calumdouglas.ch/cycling/bike-upg ... eel-axles/

Mavic var bra en gång i tiden, var väldigt imponerad av deras mtb-hjul, men skulle inte köpa deras grejer igen. Var också intresserad av Ellipse förr, men fick en dålig känsla. Pallar inte specialare som Mavic, Halo, etc.

Edit: köpte ett par skor på utförsäljning; plastsula, lite svajig, inte lika bra som kolfibersula. Står contagrip på sulan, golvet på Donken blir till isbana mot "dubbarna".

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 17 Jul 2016 15:22

Alla lager spänns väl när man skruvar fast hjulet, bara att lossa en åttondels varv?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Mavic-ellipse-helvete

Post by Nobody » 17 Jul 2016 17:12

Man justerar lagerförspänningen med hjulet monterat på mavichjulen, också är det ju genomaxelnoxh inte qr så du får ju inte kompression på samma sätt.


Kollat på dom alternativa axlarna. Men han verkar som bara ha bakaxlar just nu, tyvär.



Börjar bli mer o mer sugen att bygga ihop något utan kolfiber och med phil nav hehe

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 17 Jul 2016 17:42

Komoressionen av lagren blir väl större med muttrar hur menar du? När du spänner låsmuttern till lagret spänns konan utåt, sen trycks bägge inåt när du drar åt hjulmuttern?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 17 Jul 2016 17:44

Dock förstår jag inte vad du menar med att justera monterat så jag kanske pratar om en annan konstruktion. :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Mavic-ellipse-helvete

Post by Nobody » 19 Jul 2016 12:33

Nja.

axeln är utformad så att du har ett "stopp" som gör att du inte har någon genomgående kompression som då du använder QR utan det blir istället ett slutet system runt axeln, dropouten och låsmuttern.

lagerförspänningen justeras bara igenom den gängade dustcapen.


plockade isär allt igår och kom fram till att glappet egentligen beror på pissdåliga toleranser mellan lagrenas inre lagerbanor och axelns lagersätens diameter.

jorde en ful lösning och droppade två tre droppar loctite på lagrets inre lagerbana, penslade ut det med en nål och lät det torka lite. Monterade axeln igen och justerade lagerförspänningen så att jag inte kände något glapp med fingrarna och lagrena fortfarande rörde sig fritt.



slutsats är väl att det är riktiga pissnav. Snart blir det stål och phil istället...

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Mavic-ellipse-helvete

Post by grangeyard » 19 Jul 2016 16:31

Insex...uuuuhhhh

Formula är hur bra som helst.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Mavic-ellipse-helvete

Post by olebole » 19 Jul 2016 22:13

Nobody wrote:

slutsats är väl att det är riktiga pissnav. Snart blir det stål och phil istället...
Varför inte phil och kolfiber?
Ellipse är ju aptunga hjul



Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Mavic-ellipse-helvete

Post by Nobody » 19 Jul 2016 22:35

Gillar stål, känns tryggt och hemtrevligt bara.

Har kokosgaffel och styre, väntar bara på att det ska implodera och lämna mig utkladdad på gatan

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Mavic-ellipse-helvete

Post by snarkus » 20 Jul 2016 10:56

Nobody wrote:Gillar stål, känns tryggt och hemtrevligt bara.

Har kokosgaffel och styre, väntar bara på att det ska implodera och lämna mig utkladdad på gatan
Om en ska vara petig så är väl de flesta (metall)fälgar tillverkade av aluminium. :roll: :mrgreen:

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Mavic-ellipse-helvete

Post by grangeyard » 20 Jul 2016 18:48

Nobody wrote:Gillar stål, känns tryggt och hemtrevligt bara.

Har kokosgaffel och styre, väntar bara på att det ska implodera och lämna mig utkladdad på gatan
Know the feeling. Gillar min stålhoj med stålgaffel rakt igenom. Focus AX:en med ren kolgaffel...not so much. Men det kanske gör allt lite mer spännande haha :)

Post Reply