Problem att byta styrlager Bianchi 841s

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
sundbyberg
Posts: 45
Joined: 10 May 2015 09:37

Problem att byta styrlager Bianchi 841s

Post by sundbyberg » 06 Jun 2016 07:24

Tja,

Har gett mig på att byta styrlager på min bianchi 841s. Köpte Dia Compe Grand compe SE på wiggle och det mesta verkar passa bra. Har dock följande 2 problem som ni kanske kan hjälpa mig med.

1) den nedersta delen av det gamla lagret (crown race) var lätt att få av med en platt skruvmejsel, men jag får inte på den nya lika enkelt. Känns som diametern är 1-2 mm för liten för att passa på gaffeln (saknar skjutmått). Är det tänkt att man ska pressa fast den med våld?

2) när jag skruvat fast hela lagret (men med gamla crown race) så antingen glappar styrlagret eller så sitter det för hårt för att kunna styra. Detta trots att jag varit försiktig med låsmuttern. Vad gör jag för fel?

/Patrik

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Problem att byta styrlager Bianchi 841s

Post by grangeyard » 06 Jun 2016 10:31

Det finns verktyg för att sätta på "crown race". Ja, den ska tryckas fast med lite kraft. Jag öppnar den alltid med en bågfil, sen glider den på utan problem. Vissa lager kommer redan från början med splittad crown race. Somliga kör t.ex. PVC-rör som verktyg, känns dock onödigt. Skulle inte köra crown race från ett annat lager om det inte är absolut samma lager - vill inte förstöra mina grejer.

viewtopic.php?f=4&t=20944

Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Problem att byta styrlager Bianchi 841s

Post by grangeyard » 06 Jun 2016 10:44

sundbyberg wrote:när jag skruvat fast hela lagret (men med gamla crown race) så antingen glappar styrlagret eller så sitter det för hårt för att kunna styra. Detta trots att jag varit försiktig med låsmuttern. Vad gör jag för fel?
Använder fel crown race som har annan vinkel etc?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Problem att byta styrlager Bianchi 841s

Post by ravelax » 06 Jun 2016 15:31

Att använda ett dammsugarrör istället för att köpa ett sånt där verktyg som grangeyard la upp en bild på, är ett rätt vanligt trick. Har gjort det själv med gott resultat (på gaffeln/styrlagret alltså, dammsugarrörets förlängningsmekanism kärvade lite efteråt, hehe).

Att blanda delar från olika lager kan ofta funka rätt bra (skulle snarare kalla att såga sönder crownrace som inte är designade för det att förstöra sina grejer...) men funkar det inte så funkar det inte, och det bästa är ju att göra det ordentligt.

sundbyberg
Posts: 45
Joined: 10 May 2015 09:37

Re: Problem att byta styrlager Bianchi 841s

Post by sundbyberg » 06 Jun 2016 19:16

Tack för snabba och bra svar!

Vi har en helt ny dammsugare så tjejen godkände inte att jag skulle använde den :roll:

Efter närmare koll visade det sig att det nya och gamla lagret hade olika mått på flera av komponenterna så att blanda delar var verkligen ingen bra ide i det här fallet. Nu har jag rengjort, fettat och satt tillbaka det gamla lagret. Får duga tills jag svänger förbi en butik och ber dom sätta fast den nya crown racen.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Problem att byta styrlager Bianchi 841s

Post by herr_brun » 07 Jun 2016 19:36

se till att hitta ett bra rör som de sagt tidigare, det är lätt att spräcka crown racet, har gjort det själv pga otålighet en gång

User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Problem att byta styrlager Bianchi 841s

Post by Lofberg » 13 Jun 2016 23:08

Crown racet på din gaffel är antagligen 27 mm, italiensk standard. Och lagersätet (?) till ditt nya lager är säkert 26,4. Köp nytt lager eller ny gaffel är mitt tips.

Post Reply