Page 1 of 1

Dödsdömd ram?

Posted: 21 Dec 2015 13:06
by Jonatan F
Började verkligen tycka om min nya mtb. Och så upptäckte jag det här vid vevpartiet. Vad tror ni, är det bara att kassera? Jag har en god vän med svets som jag tänker skulle kunna svetsa dit en förstärkning?

Tanken är att cykeln ska gå som touringhoj och då vill man ju att saker håller för en hel del påfrestningar...

Image

Re: Dödsdömd ram?

Posted: 21 Dec 2015 13:25
by DawWwes
Jonatan F wrote:Började verkligen tycka om min nya mtb. Och så upptäckte jag det här vid vevpartiet. Vad tror ni, är det bara att kassera? Jag har en god vän med svets som jag tänker skulle kunna svetsa dit en förstärkning?

Tanken är att cykeln ska gå som touringhoj och då vill man ju att saker håller för en hel del påfrestningar...

Image

Jag tror det är helt lugnt, bara den inte fått någon spricka eller att den är felställd.

-hur i helvete får man ett hugg där? Med tanke på att vevpartiet täcker.

Re: Dödsdömd ram?

Posted: 21 Dec 2015 14:04
by Jonatan F
Ramen verkar gå rakt så den biten är nog lugn. Det är en cykelköksram med känd tidigare ägare. Den verkar dock ha varit med om en del. Bla. är styrlagret helt mos med "självcentrerande" styrning. Men skönt! Ska slipa rent och inspektera och sedan lacka om tänker jag.

Posted: 23 Dec 2015 07:43
by russ_meyer
Prexis, röj rent och kolla noga efter sprickor, även kring svetsarna vid vevlagerhylsan. Annars är det väl lugnt.

Re: Dödsdömd ram?

Posted: 04 Mar 2016 11:50
by B2
Snor tråden, om det inte går bra skapar jag en ny.

Sambon är inte överförtjust över önskat antal cyklar så jag funderar på om jag ska ordna till den gamla DBSen jag har. Men jag funderar på om det är lite som att sminka en gris eller inte. Jag har redan hunkat fram ca 200 mil på den. Det jag tänkt göra är:
Byta Styrlindan
Byta höljen och vajrar för bromsarna
Ny sadel
Nya pedaler med SPD
Räta fälgarna eller köpa en ny uppsättning

Frågan är om ramen är värd mödan eller om jag borde lägga pengarna på någon annans gamla ram. Skulle inte ha så mycket emot att rulla fixed eller singelspeed. Ska använda cykeln under vår och höst för att ta mig till jobbet 14km enkel väg med relativt lite höjdskillnad 261m för att vara exakt.

Image

Posted: 04 Mar 2016 13:15
by russ_meyer
^ faubervev, blocklås, stålfälgar. För nästan 3 mil varje dag hade jag försökt hitta en annan cykel, men det är kanske snobbigt. Du kommer bli vältränad med den där tunga saken om du kör med den! Lägg inte en massa pengar på den i alla fall.

Re:

Posted: 04 Mar 2016 13:33
by B2
russ_meyer wrote:^ faubervev, blocklås, stålfälgar. För nästan 3 mil varje dag hade jag försökt hitta en annan cykel, men det är kanske snobbigt. Du kommer bli vältränad med den där tunga saken om du kör med den! Lägg inte en massa pengar på den i alla fall.
Tack det var EXAKT det jag ville höra! När jag gled runt med den för någon sommar sen blev jag rätt stark i benen snittade 31km/h den sträckan. Då tar jag och letar något beggat på forumet istället!

Posted: 04 Mar 2016 14:55
by russ_meyer
Den är ju grym för att pendla ett par km till en tågstation eller lämna utanför puben etc men shit vad störd jag hade varit på den som seriös pendlarhoj. Lycka till med att hitta nästa cykel!