Lagerbansverktyg (crown race)

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Lagerbansverktyg (crown race)

Post by herr_brun » 08 Dec 2015 09:02

Några tips på hur man kan göra ett eget, var man kan få tag i ett lämpligt rør.

alltså ett rör för att banka fast crown race/lagersäte/lagerbanan på gaffeln

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Lagerbansverktyg (crown race)

Post by Indurain » 09 Dec 2015 09:08

Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Lagerbansverktyg (crown race)

Post by herr_brun » 09 Dec 2015 09:09

Thanx

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Lagerbansverktyg (crown race)

Post by even » 09 Dec 2015 11:07

Billig (dumsnål?) variant:
För 1" har jag använt pvc/abs rörkopplingar för 32 mm rör (i bägge ändor), väl ihoptejpade. 3 st var nog för mina 20 cm gaffelrör. Röränden hamnar mitt i lagerbanorna, snarare än uppepå inre kanten. Eftersom det är plast vs metall gör väl det detsamma. Detta kanske funkar mindre bra om man har råkat på en supertajt kombination av säte och ring och drar sig för att fila lite.

Image
+snurra o banka med klubba o planka.

EDIT: Tog bort falskt påstående om att 32mm rör skulle ha för liten ID för att passera över 1" rör.
Last edited by even on 09 Dec 2015 18:53, edited 2 times in total.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Lagerbansverktyg (crown race)

Post by herr_brun » 09 Dec 2015 13:03

Det där ser ut som en lösning mer i min önskade prisnivå :D

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Lagerbansverktyg (crown race)

Post by even » 09 Dec 2015 18:50

Jag kan verifiera att 32 mm rören också funkar. Hittade ett som jag tror jag köpte på mig i våras, antagligen som ersättning för de tejpade kopplingarna, men inte gjort iordning. Mäter 28 mm innerdiameter och är därmed bara nån millimeter större än inre kanten på de vanligaste 1" crown racen (26.4-27). Helst skulle man nog vilja krympa änden lite för att få perfekt passning så den självcentrerar mot gaffelröret eftersom det lilla glapp som ändå finns gör det svårt att synka kontaktytorna (rör-ring) med varandra.

Det rör som jag hade som var för tajt var naturligtvis 25 mm rör (såklart, 1"=2,54). Då försökte jag expandera den nån millimeter. Det gick för kortare bitar, men att få till det på en 20 cm lång bit och fortfarande få av det från mallen (en sadelstolpe) var en smärre omöjlighet. Jag hittade men ville inte köpa 4 meter 32 mm rör (i nån elinstallatörsbutik vid munchenbryggeriet) när jag bara behövde 25 cm, så jag tog kopplingarna istället. Sen hittade jag 1mx32mm rör nånstans för några tior (tror det vara hornbach i sundbyberg).

Alltså,
Rören mäter ID 28mm, OD 32mm - borde funka för 1" (26,4-27mm crown race) , bäst med lite modifikation.
Kopplingarna mäter ID 32mm, OD 36mm - funkar ok för 1" och eventuellt för 1 1/8 (30mm crown race), helst med lite modifikation.
(Rörens/kopplingarnas väggar är alltså 2 mm tjocka)

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Lagerbansverktyg (crown race)

Post by grangeyard » 09 Dec 2015 21:08

Splitta ringen? Kör själv så.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lagerbansverktyg (crown race)

Post by Q&D » 09 Dec 2015 21:46

Överröret på en Caad2 mtb-ram funkar.
Har för mig det är i änden mot sadeln innerdiametern är i rätt dimension.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Lagerbansverktyg (crown race)

Post by herr_brun » 10 Dec 2015 13:15

Tack för en bra beskriving even, ska åka till hornbach när tillfälle ges och se över deras rör och rörkopplingsutbud. Såg även att jula har en 32-mm rör som är 1m långt för 50 kr.

Hur menade du att du krympte röret för övrigt?

Gällande att splitta crown racet, det jag har nu har splittats pga dålig montering av undertecknad. Känns inte så bra eftersom lagret är ett sådant med lösa kulor och kan haka upp sig / läcka ut fett. Tänkte fixa ett verktyg så monteringen sker bättre nästa gång :wink:

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Lagerbansverktyg (crown race)

Post by even » 10 Dec 2015 16:57

Krympa har jag inte gjort. Bara expanderat. Och hittills bara VP-rör (aka PVC). Just ABS-plast som 32 millimeterröret är i har jag inte deformerat tidigare men nätet gör gällande att det ska gå på samma sätt (värma-forma-låt svalna). Vi får se om det verkligen är sant och i vilken omfattning. Jag tänkte använda slangklämma för att successivt pressa ihop diametern. Kanske en metallbit (en sån man hittar i reflexband) mellan röret och klämman/remmen för att jämna ut trycket och minska chanserna till märken och ojämnheter från klämman. Helst gör man det väl på plats på en oöm gaffel eller annat rör som är en match för den innerdiameter man vill ha.

Annars funderar jag på om man bara skulle skaffa en shimsbricka som har rätt ID och lägga emellan (rör och crown race). Men Sifverts Skruv stänger om 5 minuter. :)

Inte vill man väl splitta ett crown race för lösa kulor? Det är väl bara för ringar som nyttjas av headset med maskinlager som det gör detsamma?

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Lagerbansverktyg (crown race)

Post by herr_brun » 10 Dec 2015 22:10

ja just det, smart!

Näe precis med splittningen där, det är väl okej för maskinlager, såna crown races kommer väl ibland splittade från början med sådana har jag för mig.

Meningen är att jag ska byta lagret eftersom crown racet spruckit på grund av dålig montering. Det verkar dock gå att köra med eftersom jag gjort det nu utan att veta om det ett antal månader utan problem. Det blev lite "torrt" efter ett tag, lite så jag märkte av att det var nåt lurt :)

Ursäkta lite röriga meningar, har använt hjärnan för mycket idag

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Lagerbansverktyg (crown race)

Post by even » 11 Dec 2015 01:42

Bra att veta att det går att använda ändå och att styrningen exempelvis inte låser sig.

Jag hade ingen slangklämma i rätt storlek hemma. Men det koniska/trattformade munstycket till varmluftpistolen var perfekt storlek så jag tryckte helt enkelt på den för att få till en avsmalnande form på röret. Filade sen bara ner lite för att radera ojämnheter, få en plan yta och komma tillbaka till en diameter som inte fastnar runt gaffelröret. Kanske inte perfekt som ett maskingjort verktyg i stål, men det duger nog. Fö. betedde sig ABS som VP i allt väsentligt.

Post Reply