Några frågor om bland annat vevparti, lager och armar.

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Några frågor om bland annat vevparti, lager och armar.

Post by malmborg » 11 Oct 2015 14:10

Brukar alltid få gått om bra svar på forumet så testar att kolla era kunskaper även denna gång.

Jag behöver vevparti, armar och vevlager till en Omnium Mini-Max jag bygger ihop från en ren ram.
Jag vill att det ska vara svarta grejer och så billigt som möjligt men ändå ok kvalitet. Byter hellre ut till schystare delar framöver.

När det gäller vevparti vill jag gärna ha 42T och tittat på denna:
http://www.bikester.se/sr-suntour-vevpa ... -8361.html
Antar att drevet är möjlig att byta ut om jag så vill framöver. Den är inte fastsvetsad?
När det gäller Shimanos billigare vevpartier med 3 drev fram, är dessa möjligtvis möjliga att plocka bort 2 av 3 st på? Vad händer då med kedjelinje och dylikt?
Jag har en 8 delad 11-34 kassett bak.

Behöver jag en vevarm till andra sidan? Eller ingår båda sidor tror ni?

Vevlager till detta? Vad ska jag ha då. Jag mäter bredden på vevlager hålet i ramen till 68mm. Men sett att dessa finns i en massa olika bredder från 103mm och uppåt i princip.
Vad ska jag ha med en ”klinga” fram men behålla en bra kedjelinje?

Jag har köpt både en SRAM x4 long cage bakväxel och en SRAM x5 medium cage bakväxel till ovanstående setup. Vad skulle ni rekommendera att använda? Vet att jag frågat detta i annan tråd tidigare men kanske ngn ny tittar i denna och har andra inputs.

Och till sist. Jag behöver även en kedja. Så mörk som möjligt, gärna svart. Vad ska jag ha då?
Köper gärna allt från Bikester då jag ska ha lite andra saker därifrån oxå.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Några frågor om bland annat vevparti, lager och armar.

Post by Bompet » 12 Oct 2015 10:05

När det gäller vevparti vill jag gärna ha 42T och tittat på denna:
... Antar att drevet är möjlig att byta ut om jag så vill framöver. Den är inte fastsvetsad?
Framklingan sitter fastskurvad med bultar. Så det går att byta. 130 BCD betyder att det borde finnas en del att välja på om du skall byta. Notera dock att den inbyggda kedjeskyddsringen är anpassad för 42T klinga

När det gäller Shimanos billigare vevpartier med 3 drev fram, är dessa möjligtvis möjliga att plocka bort 2 av 3 st på? Vad händer då med kedjelinje och dylikt?
Ingen bra idé. Glöm att konvertera 3 delade vevpartier till singelklinga.

Jag har en 8 delad 11-34 kassett bak.
Detta betyder att du behöver använda din long cage RD som du nämner nedan


Behöver jag en vevarm till andra sidan? Eller ingår båda sidor tror ni?
Båda ingår.

Vevlager till detta? Vad ska jag ha då. Jag mäter bredden på vevlager hålet i ramen till 68mm. Men sett att dessa finns i en massa olika bredder från 103mm och uppåt i princip.
122.5 verkar vara rekomendationen, men detberor ju lite på ram också. Notera att det är för 4-kants axel med JIS standard. Här kan säkert nån annan fylla i vad man bör tänka på. Har inte joxat med 4-kants axlar på ett tag. På en Omnium utgår jag ifrån att vevhuset är BSA. (Ja, just det du hade ju mätt till 68mm. Så BSA alltså)


Vad ska jag ha med en ”klinga” fram men behålla en bra kedjelinje?
Kedjelinje är inte speiellt intressant att diskutera när du skall köra växlat bak. Hela konceptet med bakväxel bygger ju på att kedjelinjen kan variera.

Jag har köpt både en SRAM x4 long cage bakväxel och en SRAM x5 medium cage bakväxel till ovanstående setup. Vad skulle ni rekommendera att använda? Vet att jag frågat detta i annan tråd tidigare men kanske ngn ny tittar i denna och har andra inputs.
Se ovan. Long cage med den kassett du tänkt använda.

Och till sist. Jag behöver även en kedja. Så mörk som möjligt, gärna svart. Vad ska jag ha då?
Köp en av de billigare Shimano kedjorna för 8 delat. Svart blir den när du använder den så det behöver du inte oroa dej för.

Sen kan jag ju tycka att en fin ram förtjänar komponenter därefter. Jag hade ju inte försökt snåla på vevparti t.ex.

Image

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Några frågor om bland annat vevparti, lager och armar.

Post by malmborg » 12 Oct 2015 11:12

Tack för utförligt svar!
Några frågor bara.

Vad jag läst mig till och vad Bikester supporten sa nu precis var att dem tyckte medium cage bakväxel. Att den långa mer är för fler drev fram. Men kanske missuppfattat det.
Vad baserar du på att jag ska ha long? Vad gör skillnaden?

Också nyfiken var du fick 122.5mm vevlager ifrån. Kan man läsa sig till detta i ngn tabell alltså? Och vad är det som gör att jag ska ha ett så pass brett lager som det väl är?

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Några frågor om bland annat vevparti, lager och armar.

Post by Bompet » 12 Oct 2015 12:30

Formlerna som finns för att beräkna längden på bakväxelarmen bygger ju oftast på att man skall ta fram differensen mellan största/minsta fram. Med singel klinga blir ju differensen 0, så det blir ju lite knasigt. Men om jag har koll så går brytpunkten för medium/long för sram vid 37 tänders capacitet med en 34 bak. Men jag kanske har fel här. Jag tor iofs inte att det skadar med en lång. Jag har satt på en sram Rival long cage på min sambos cykel. Hon kör 46 singeklinga fram och 12-32 bak. Funkar fint.

122.5 fick jag från nåfon rekomendation jag såg i samband med det nämda vevpartiet. Det har att göra hur djupt tappen går i armen och vilken Q-faktor man skall ha och hur ramen är konstruerad. Men som jag sa har jag inte joxat med fyrkantsaxlar på ett tag, så det finns säkert nån här som kan hjälpa dig bättre
Image

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Några frågor om bland annat vevparti, lager och armar.

Post by Je85 » 12 Oct 2015 12:56

Jag körde ett tag med en sram x4 long och 36t fram på min mtb ett tag, funkade svinbra.

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Några frågor om bland annat vevparti, lager och armar.

Post by Lars Grov » 12 Oct 2015 20:19

For the record, jag har kört singelklinga 1x10 med shimano trippel vevar. Funkar utmärkt med en race face narrow wide och mid cage slx shadow +.
Lick my decals off, baby

Post Reply