Sadelrälsen för trång för sadelklämman

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Samps
Posts: 27
Joined: 15 Mar 2015 22:16

Sadelrälsen för trång för sadelklämman

Post by Samps » 14 Sep 2015 14:20

Hej! Jag har en Selle italia slr i äldre modell med skalet i kolfiber och rälsen titanium (?). Problemet är att sadeln inte alls passar mina två sadelstolpar, har testat med andra sadlar som funkar utmärkt. Denna sadel tycks ha för smalt avstånd mellan rälsen för att den ska passa på sadelklämman.

Image

Har Selle italia någon konstig italiensk standard på rälsen? Vet någon en sadelklämma med smalare bredd? Googlade lite och folk verkar tvinga på sadeln på klämman men hur hållbart skulle det vara på kolfiber och titanium när jag går min vikt sittandes på stackaren.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Sadelrälsen för trång för sadelklämman

Post by grangeyard » 17 Sep 2015 09:58

Finns smalare och bredare. Toleranser helt enkelt. Omöjligt att säga hur länge just denna sadel håller: för en ogiven vikt och ogiven klämkraft.

Samps
Posts: 27
Joined: 15 Mar 2015 22:16

Re: Sadelrälsen för trång för sadelklämman

Post by Samps » 17 Sep 2015 10:35

Testade tvinga på den på sadelstolpen, gick utan problem men har inte suttit på den än. Lät den stå ett dygn och sedan tog av den. Den behåller sin ursprungliga bredd så den verkar rätt flexibel. Tänker att jag antingen filar på klämman lite eller så kör jag med den tvingad, verkar svårt att hitta smalare klämmor som också ska passa min stolpe.

Post Reply