Är det tänkt att 700x25-däck ska passa på de här hjulen?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Prodhe
Posts: 4
Joined: 28 Aug 2015 18:06

Är det tänkt att 700x25-däck ska passa på de här hjulen?

Post by Prodhe » 28 Aug 2015 18:59

Hej,

Ny medlem från och med idag, men har i flera veckor tjuvläst och inspirerats och slog slag i sak och köpte en Blocket-Crescent som jag plockat isär och sen köpt lite nya delar hos lokala cykelhandlaren. Ville ha ett riktigt baknav, så beställde därför ett nytt hjulpar.

Eftersom jag på enklast sätt bara beställde från deras sortiment, så blev det vad Duells hade att bju' på. Däck och slang slängdes med som hastigast när hjulen väl hade kommit och jag förutsatte att butikskillen tog vad som passade hjulen.

Hjul: http://shop.duells.se/hjul-cavo-28-622m ... eed-149009

HJUL CAVO 28"/622MM SINGLE SPEED
"622x12 mm, 31 mm högprofilsfälg. Novatec högflänsnav med fasta maskinkullager och mutter. Framhjulet är radialekrat. Reducerade rostfria ekrar 32 st. Baknavet är av Flipp/Flopp modell och har ett 17t fixie-drev monterat. Helt utan dekaler."

Däck: http://shop.duells.se/dack-continental- ... ace-148543

DÄCK CONTINENTAL GRAND SPORT RACE
700x25C, vikbart svart 25-622 mm

Slangen blev Bontrager 700 x 20c-25c med 60mm-ventil.

---

Problemet är när jag kom och skulle däcka på. Första kanten på däcket gick med nöd, näppe och kraft över kanten på hjulet och sen halvpumpade jag slangen, petade igenom den, men redan där är det riktigt svårt att få slangen innanför hjulkanten. När jag sedan ska trä över resten av däcket går det bra till de sista två decimetrarna. Där är det ta mig fan stört omöjligt och jag kommer inte ens över den silvriga fälgkanten, vilket gör att det saknas iaf 1cm till. Däcket är tokspänt.

Efter ett första misslyckats kvällsförsök med blodvite (tummen slant och nageln spräcktes mot fälgkanten), försökte jag igen ikväll och lyckades då punktera slangen som klämdes mellan fälg och däck. Handkraft och oduglighet betalar sig omgående.

Är jag bara svag? Ska jag bända med verktyg? Är fälgen för smal? Är däcket fel? Ska jag ha 700x28-varianten av däcket?

Kommer förmodligen krypa till korset och åka in till butiken imorgon och be om råd, men tänkte fråga här först bara för att se om det huvudtaget SKA gå. I så fall behöver jag ju bara köpa ny slang och sen försöka igen med bättre humör...

Image
As good as it gets...

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Är det tänkt att 700x25-däck ska passa på de här hjulen?

Post by herr_brun » 30 Aug 2015 14:37

ta på dig ett par handskar, ställ dig upp med hjulet framför dig på fötterna. Dra sedan nedåt på däcket kl 3 och 9 och sträck däcket mot det sista som skall på.

pressa sedan över däcket med handflatorna, handskar hjälper.

Det ska gå, kör på bara

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Är det tänkt att 700x25-däck ska passa på de här hjulen?

Post by ravelax » 30 Aug 2015 17:07

Allt ska passa. 700x25c och 25-622 betyder samma sak: 25mm däck för 28-tumshjul. 700 och 622 är alltså olika namn på hjulstorleken 28 tum, medan 25 är däckets bredd.

Lägg i slangen i däcket innan du börjar kränga på det. Pumpa inget förrän däcket är helt på. Däckjärn underlättar att ta av och på däcket, det är de enda verktyg som behövs. De är billiga och kan köpas lite varstans där man också kan hitta typ punkteringskit o sånt.

Det finns säkert nån bra videoguide på nätet med tips för hur du ska göra för att kränga på däcken, annars. Kolla Parktools hemsida, t.ex.!

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Är det tänkt att 700x25-däck ska passa på de här hjulen?

Post by grangeyard » 30 Aug 2015 19:04

+1 +1, Övning ger färdighet. Somliga däck/fälgar är lite tjuriga.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Är det tänkt att 700x25-däck ska passa på de här hjulen?

Post by herr_brun » 30 Aug 2015 19:32

eminem vet hur man gör: kolla från 5:30



User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Är det tänkt att 700x25-däck ska passa på de här hjulen?

Post by Ronny » 30 Aug 2015 20:14

Använd däckpasta alt. för privatperson diskmedel. Är främst att ta bort friktion så att däcket skjuts ut lätt men även ta bort friktion mellan slang och däck och då främst vid däck som tidigare varit monterade. Brukar bli rester på insidan av däcket som ger friktion och problem vid nymontering. Går även att använda pasta/diskmedel vid problem att kränga på tajta däck och/med svåra fälgar.
Мясо это убийство

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 30 Aug 2015 20:54

Se till att kanten på den del av däcket som redan är på fälgen är nedputtad i mitten av fälgen. Där är det ju som en liten grop och då får du mer slack i den sista biten som du försöker kränga på.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 30 Aug 2015 20:56

Så här:

Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Är det tänkt att 700x25-däck ska passa på de här hjulen?

Post by Naugas » 30 Aug 2015 21:39

Att inte få ner däckskanten i mitten av fälgen brukar vara det vanligaste felet. Bra bilder från russ_meyer.

Tänker på hur Anders på Veloform berättade om en kund som irriterad och upprörd kom förbi med ett hjul och ett däck som tydligen var helt j-a omöjligt att kränga på - han hade bänt och slitit och kämpat och svurit, och det verkade som att fälgen skulle knäckas innan däcket kom på. Så han trodde det var något fel, och bad om ett omdöme. Och medans de stod och pratade och Anders höll i hjulet, så lade han in däcket ordentligt i mitten av fälgen och tryckte på däcket med tummarna utan att killen ens märkte något. Så han blev lätt förvånad och ganska tyst när han fick tillbaks hjulet med monterat däck i handen 30 sekunder senare.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Är det tänkt att 700x25-däck ska passa på de här hjulen?

Post by RZ-1 » 30 Aug 2015 22:39

+1 på de två inläggen ovan! Men vissa av continentals racerdäck med kanttråd av stål är riktigt trökiga att montera första gången.

Prodhe
Posts: 4
Joined: 28 Aug 2015 18:06

Re: Är det tänkt att 700x25-däck ska passa på de här hjulen?

Post by Prodhe » 01 Sep 2015 09:04

Jag säger som alla andra nya här - vilket jävla forum! :-D Bra snack!

Ni hade såklart rätt - däcket var tänkt att passa och Duells hade inte ljugit om 622mm, men just det enskilda däcket jag försökte få på fick inte ens killen i cykelbutiken på efter att ha försökt i runt 10 minuter. Då mätte han hjulet, tyckte det var 630, sprang och hämtade ett nytt däck för att testa, blev för bulligt och fel, så mycket riktigt måste det ha varit 622. Då tar vi ett nytt exemplar av det första Continental-däcket och det gick på utan konstigheter.

Så däcket skulle passa, även om just det exemplaret jag började med kanske var lite väl knepigt. Lokala cykelhandlarna bjöd dock på både nytt däck och slang och när jag kom hem snurrade jag på det andra däcket och allt var frid och fröjd med hjul/däck-fadäsen. :-)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 01 Sep 2015 18:39

Gött!

Post Reply