Basso vevlager problem

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Basso vevlager problem

Post by Bankmannen » 27 Aug 2015 21:22

Köpte min första alu cykel nyligen med vetskap om ett glapp i vevlagret. Det gamla kapslade lagret är 111 mm. Köpte ett shimano kapslat för att byta som är 110 mm. När jag monterade det kom vevpartiet (campa 90 tal) för långt ut från ramen så att kedjelinjen blev så pass sned, att när jag hade lättaste växeln i bak att kedjan hoppade på inre klingan fram.

Ok tillbaks till ruta ett, tog bort skiten och satte dit ett campa lager (chorus eller dylikt) på 111 mm och tänkte att nu måste det väl ändå fungera.... trots att det var spänt nära max hamnade vevpartiet än en gång långt ut från ramen. Jäkligt frustrerade då vevpartiets gängor är paj för att använda avdragare vilket gör det hela lite mer komplicerat och tidskrävande men det går att få av iallafall... vet inte vad mer jag kan testa? Man kan se att vevpartiet har lite konstig vinkeln gentemot bakhjulet tycker jag.

Ska tilläggas att när jag köpte cykeln verkade kedjelinjen helt ok, testade att växla upp och ner och allt verkade bra. Var kan jag ha tänkt fel?! Är sjukt sugen på att testa cykeln så vill lösa det här snabbt :)

User avatar
Bjoerling
Posts: 142
Joined: 29 Aug 2010 22:13
Location: Lund

Re: Basso vevlager problem

Post by Bjoerling » 27 Aug 2015 22:19

Är det fyrkantslager? I så fall kanske konan på veven gått åt fanders och att det var det som kändes som lagerglapp från början? Tänkte först att det var ett JIS/ISO-problem men då borde ju något lager fungerat iom att du provat med både Shimano och Campa.
-Lundacyklisterna

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Basso vevlager problem

Post by Bankmannen » 28 Aug 2015 06:20

Bjoerling wrote:Är det fyrkantslager? I så fall kanske konan på veven gått åt fanders och att det var det som kändes som lagerglapp från början? Tänkte först att det var ett JIS/ISO-problem men då borde ju något lager fungerat iom att du provat med både Shimano och Campa.
Ja precis. Hmm tror inte det då det finns ett rätt rejält glapp i det gamla kapslade lagret när jag tog bort det.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Basso vevlager problem

Post by herr_brun » 28 Aug 2015 19:38

Det är olika profiler på fyrkantsaxlar, shimano har JIS och campa ISO. Sätter man en campavev på en JIS-axel kommer den längre ut även om axlarna har samma mått i övrigt.

lösning: skaffa ett iso-vevlager.

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Basso vevlager problem

Post by Bankmannen » 29 Aug 2015 14:26

herr_brun wrote:Det är olika profiler på fyrkantsaxlar, shimano har JIS och campa ISO. Sätter man en campavev på en JIS-axel kommer den längre ut även om axlarna har samma mått i övrigt.

lösning: skaffa ett iso-vevlager.
Har hört detta tidigare men glömde bort det när jag beställde, lite för ivrig. Grejen är att jag nu slängt i ett campa lager och det funkar ändå inte... mätte den gamla veven och den är 110,2 mm typ och detta iso lager är 111. Kan den lilla diffen göra så att kedjan hoppar? för det gör den fortfarande... eller ska jag dra åt så in i h**vete så att den ev flyttar sig inåt lite?

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Basso vevlager problem

Post by herr_brun » 29 Aug 2015 14:56

Oj jag var lite ivrig på att svara utan att läsa att du provat med iso sorry :)
Det känns inte som det är en bra idé att dra åt mer än man behöver.

Ett fulhack jag kört med några gånger är att vända på axeln så att icke-drivsidan kommer på drivsidan, den delen är kortare och fixar bättre kedjelinje i flera fall.

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Basso vevlager problem

Post by Bankmannen » 10 Sep 2015 21:57

Ingen fara :) Det visade sig att det var kedjan som också var boven i dramat. Jag köpte en ny och nu fungerar det fint! Dock är campa lagret inte i bästa skick så måste hitta ngt nytt på sikt. Under tiden jag höll på med vevlagret så märkte jag att gängan i växelörat börjat bli dåligt av allt bankande på cykel. Så nästa projekt är att leta upp ett växelöra som passar om det är möjligt!

Post Reply