Kedjelinje alternativt växelöra problem

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Kedjelinje alternativt växelöra problem

Post by Bankmannen » 20 Aug 2015 15:47

Har en 80-tals cykel som jag inte får riktigt ordning på. När man tittar på kedjelinjen går det tydligt att se att den är sned. Detta märks inte minst på att kedjan vill hoppa upp på den minsta kugghjulet på växelväljaren när kedjan är på största växel dvs närmast navet.

Har försökt kolla så att det inte är växelväljaren som är sned, har även testat att försöka böja rätt växelörat på ramen men utan framgång.

Någon vänlig själ som har liknande erfarenhet och har några tips?!

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Kedjelinje alternativt växelöra problem

Post by Naugas » 20 Aug 2015 17:29

Förstår inte riktigt vad du menar med "växelväljare"?

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Kedjelinje alternativt växelöra problem

Post by Bankmannen » 20 Aug 2015 18:41

Naugas wrote:Förstår inte riktigt vad du menar med "växelväljare"?
Jag menar bakväxeln! Missade att skriva bakre växelväljare

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Kedjelinje alternativt växelöra problem

Post by ravelax » 20 Aug 2015 20:10

Den vill hoppa ner från största drevet? Har du kollat så att ändlägena är korrekt inställda?

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Kedjelinje alternativt växelöra problem

Post by Bankmannen » 20 Aug 2015 20:57

ravelax wrote:Den vill hoppa ner från största drevet? Har du kollat så att ändlägena är korrekt inställda?
Nej inte riktigt.. eftersom kedjelinjen är sned så går kedjan inte rakt på det nedre kugghjulet (kommer inte på vad det heter) på bakväxeln vilket gör att den vill hoppa av det lilla kugghjulet som ska spänna kedjan. Svårt att förklara asså... borde kanske försöka ta ngn bild...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 20 Aug 2015 21:09

Bakväxelns funktion är väl just att hålla kedjan sned? Nåväl om du skruvar i ett ban/gubbhjul i växelörat blir det lätt att rikta. Ett av de bästa tipsen jag fått här.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re:

Post by Bankmannen » 20 Aug 2015 21:17

abacaxi wrote:Bakväxelns funktion är väl just att hålla kedjan sned? Nåväl om du skruvar i ett ban/gubbhjul i växelörat blir det lätt att rikta. Ett av de bästa tipsen jag fått här.
Inte riktigt med på vad du menar, men kanske det.
Ok låter som ett bra tips, men vad är ett gubbhjul? :)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Kedjelinje alternativt växelöra problem

Post by Naugas » 20 Aug 2015 21:45

Bankmannen wrote:Har en 80-tals cykel som jag inte får riktigt ordning på. När man tittar på kedjelinjen går det tydligt att se att den är sned. Detta märks inte minst på att kedjan vill hoppa upp på den minsta kugghjulet på växelväljaren när kedjan är på största växel dvs närmast navet.

Har försökt kolla så att det inte är växelväljaren som är sned, har även testat att försöka böja rätt växelörat på ramen men utan framgång.

Någon vänlig själ som har liknande erfarenhet och har några tips?!
Tänkte först att det kanske var bakväxeln du menade, men det var så mycket som förvirrade mig... :) Först att något hoppade _upp_ på det minsta "kugghjulet", alltså från någonting som måste vara ännu mindre. Sedan att en bakväxel inte har olika stora kugghjul som kedjan växlar mellan. Så är det däremot på bakdreven, men att det skulle hoppa direkt från största till minsta fick jag inte ihop.

"Trissor" kallas annars dreven i bakväxeln. Att kedjan hoppar av nedre trissan borde bero på att bakväxeln sitter lite snett, inte spänner kedjan tillräckligt hårt, att trissan rullar trögt, eller en kombination av allt det.

Har man ett löst bakhjul från en standardcykel kan man gänga i axeln i växelörat och använda att rikta med:


Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Kedjelinje alternativt växelöra problem

Post by Bankmannen » 20 Aug 2015 22:20

Aah trissor kände jag inte till att det hette! :)

Har testat att skruva i en annan bakväxel lite lätt och den verkade också sned så tror det är växelörat som är felet! Vilket bra tips, tack för det båda två!

Detta skall testas i helgen, hoppas bara inte lacken släpper från ramen, är en cromovelato ram och tyckte det knakade lite när jag testade att böja sist..

Återigen, tack för tipsen :)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 23 Aug 2015 08:56

Finns speciella verktyg för att rikta växelörat. Kanske kan vara idé att låta en LBS göra detta om du är rädd om hojen. F.ö. låter det som att du skulle googla lite på hur man justerar ändlägen och vajerspänning på bakväxeln.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 23 Aug 2015 11:38

Ett riktigt verktyg funkar ju på samma sätt som ett hjul. En lbs kan nog få det bättre men att du skulle kunna ha sönder något känns extrem osannolikt. Testa.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Kedjelinje alternativt växelöra problem

Post by Bankmannen » 27 Aug 2015 21:07

Jag får testa i helgen helt enkelt, ska bli intressant! Tack för input

Post Reply