Nya bromsar gammal cykel

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Nya bromsar gammal cykel

Post by scarboni » 19 Aug 2015 13:24

Hej,
Jag skulle sätta mig och ta en tur med min Mercier cykel här om dagen och tänkte varför inte titta till bromsar och rätta till lite spänning i kablaget, då jag satt och arbetade med de gamla Mafac bromsarna och skulle rätta till kablarna så vart det självklart gängpaj i gängorna vid bromsklossarna så jag bestämde mig för att skippa den där idén om att hålla den i någorlunda originalskick.

Jag letade efter bromsar på nätet och nu pratar vi om nya bromsar inte något som fransmännen bestämde sig för att massproducera utav patronhylsor från andra världskriget. Men jag undrar om jag t.ex. skulle kunna installera ett par Shimano Ultegra 6700 bromsar och samtidigt använda mig utav mina gamla bromshandtag eller blir det något knasigt då?

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 19 Aug 2015 13:40

Om du inte vill byta bara klossarna så borde det väl funka att byta till vilken broms som helst bara armarnas längd/"reach" på den nya bromsen är samma.

Edit; just det, fästena är kanske "felvända" på mafac - har dock för mig att det är en normal reservdel..?
Last edited by RZ-1 on 19 Aug 2015 13:44, edited 1 time in total.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by herr_brun » 19 Aug 2015 13:44

De kommer eventuellt inte nå ner då det är längre avstånd mellan bromshål och fälg på gamla cyklar. Mät detta! Är det under 55mm så kan du nog klämma in vilka moderna bromsar som helst. Är det över krävs något annat, sk "long reach" bromsar..

http://www.chainreactioncycles.com/se/e ... -prod72658

Inga konstigheter med reglagen för övrigt men kanske inte får jättebra bromsverkan med long reach bromsar av egen erfarenhet...

+1 på nya klossar annars, enklaste lösningen

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by scarboni » 19 Aug 2015 14:28

Det är egentligen inget fel på klossarna utan det är självaste muttern som är special för att hålla fast fjädern (1457 och 1458) och jag antar att det tar X antal timmar att försöka hitta en till rimligt pris :)

Mutter: 456E

Image

Tack så hemskt mycket för snabbt svar och bra svar, er kan man alltid lita på!

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by grangeyard » 19 Aug 2015 15:37


User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by ravelax » 19 Aug 2015 16:16

grangeyard wrote:Kanske kul lektyr:
https://janheine.wordpress.com/2015/07/ ... and-tools/
^Kostar nog mer än det smakar... Men kul att det finns, i alla fall.

Var det verkligen gängpaj på samma del (den som heter 456E på sprängskissen du la upp) på båda bromsarna? Mafac-bromsarna är lite kluriga att ställa in, och bromsklossen har en tendens att flytta lite på sig medan man drar åt skruven. Man får hålla i den medan man drar åt. En annan egenhet är ju att bromsklossen har släta stolpar istället för gängade som är vanligare på moderna bromsar, typ V-bromsar. Är du säker på att du inte bara misstagit de släta stolparna för "gängpaj"?

Om du ska byta bromsar, se som sagt till att mäta avståndet ner till fälgen från hålet där du fäster bromsen i ramen. Spontant tror jag inte att Ultegra-bromsarna kommer funka. Kanske fram, men inte bak.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by scarboni » 19 Aug 2015 17:38

ravelax wrote:
grangeyard wrote:Kanske kul lektyr:
https://janheine.wordpress.com/2015/07/ ... and-tools/
^Kostar nog mer än det smakar... Men kul att det finns, i alla fall.

Var det verkligen gängpaj på samma del (den som heter 456E på sprängskissen du la upp) på båda bromsarna? Mafac-bromsarna är lite kluriga att ställa in, och bromsklossen har en tendens att flytta lite på sig medan man drar åt skruven. Man får hålla i den medan man drar åt. En annan egenhet är ju att bromsklossen har släta stolpar istället för gängade som är vanligare på moderna bromsar, typ V-bromsar. Är du säker på att du inte bara misstagit de släta stolparna för "gängpaj"?

Om du ska byta bromsar, se som sagt till att mäta avståndet ner till fälgen från hålet där du fäster bromsen i ramen. Spontant tror jag inte att Ultegra-bromsarna kommer funka. Kanske fram, men inte bak.
Muttern längst bak utav de fyra delarna på 456E går in en bit men då jag försöker dra till muttern de sista dragen så tar det åt lite och därefter snurrar den bara till (hoppar tillbaks på det tidigare spåret utav gängorna). Jag har plockat isär hela cykeln (inkl bromsar och växlar för att rengöra) och satt ihop allt igen några gånger och hade det fungerade bra tills nu. Muttern har även ändrat lite i form och hållet är inte centrerat längre och det kan bero på trycket från "fjädern"? Själva Caliper bromstypen borde väl fungera på min cykel dock, det blir inget strul med hur vajern går?

Tack för all hjälp, så fort jag kommer hem ska jag mäta avståndet.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by scarboni » 19 Aug 2015 17:45

grangeyard wrote:Kanske kul lektyr:
https://janheine.wordpress.com/2015/07/ ... and-tools/
Man vill ju inte vara rädd att bromsarna blir snodda då de skulle vara värda mer än cykeln :D Men de var riktigt snygga!

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by Motorcity » 19 Aug 2015 18:18

Centerpull är ju så härligt! Byt nu inte till någon sunkig caliper :)

Det finns nya centerpull av dia compe, gran compe och paul. Det är bara att straffa visakortet lite och sen glömma alltihop.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by scarboni » 19 Aug 2015 18:20

Från ramens hål för bromsen till CC utav fälg-bromsytan var det ca 6cm (60mm)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by Naugas » 19 Aug 2015 23:12

Jag behöver en (1) sådan här hållare, råkar det vara sådana på dina bromsar?:

Image

och finns det en hel sådan där bult och bricka+mutter som gått sönder för dig så är det ju bra också.

Vill du isåfall byta mot Weinman/Dia-Compe centerpull-bromsar så borde jag ha sådana liggande, de motsvarar i stort sett Mafac, fast mindre benägenhet att tjuta faktiskt.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by ravelax » 20 Aug 2015 10:47

scarboni wrote: Muttern längst bak utav de fyra delarna på 456E går in en bit men då jag försöker dra till muttern de sista dragen så tar det åt lite och därefter snurrar den bara till (hoppar tillbaks på det tidigare spåret utav gängorna). Jag har plockat isär hela cykeln (inkl bromsar och växlar för att rengöra) och satt ihop allt igen några gånger och hade det fungerade bra tills nu. Muttern har även ändrat lite i form och hållet är inte centrerat längre och det kan bero på trycket från "fjädern"?
Det skulle kunna ha med fjädern att göra... Det kanske är så att fjädern, som ska ligga an mot muttern, har hoppat in mellan muttern och bromsarmen? Men men, är den paj så är den. Frågan är om det inte funkar med att hitta en passande mutter... Måste finnas något liknande som funkar...
Själva Caliper bromstypen borde väl fungera på min cykel dock, det blir inget strul med hur vajern går?
Nej, det kommer att gå att dra vajrarna. Om du byter till sidepullbromsar ska du dock inte använda kabelstoppen vid styrlagret och sadelstolpen, som vajrarna går igenom nu.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 20 Aug 2015 13:26

Centerpull > Sidepull... Eller är det bara jag?

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by Naugas » 20 Aug 2015 15:06

På äldre cyklar med större utrymme runt däcken, längre reach, är det lättare att hitta centerpullbromsar som passar. Men det finns några få moderna dubbelverkande caliperbromsar som oftast har tillräckligt med reach och är mycket mycket bra, Tektro... öh... vad det nu är för modell. Tror det var någon här som sålde ett par för någon månad sedan? Velo-Orange har en modell också, som dock är ganska dyr. Enkelverkande sidepullbromsar med lång reach är fullständigt värdelösa.

Till och med Shimanos gamla centerpullbromsar tycker jag funkar bra, fast de är lite klenare och flexigare än Weinmann/Dia-Compe och Mafac.

Centerpullbromsar, speciellt Mafac har dock haft dåligt rykte under decennier av någon anledning. Tror det var mycket för att de var väldigt vanliga och kunde hittas på billiga och enkla cyklar, medans dyrare cyklar alltid hade sidepullbromsar. Ronny har säkert koll och kan utveckla detta.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by ravelax » 20 Aug 2015 20:16

Naugas wrote: Centerpullbromsar, speciellt Mafac har dock haft dåligt rykte under decennier av någon anledning. Tror det var mycket för att de var väldigt vanliga och kunde hittas på billiga och enkla cyklar, medans dyrare cyklar alltid hade sidepullbromsar. Ronny har säkert koll och kan utveckla detta.
De är ju lite meckigare att ställa in, tycker jag, i synnerhet Mafac. Men har man lite tålamod så slipper man det ökända tjutet och får mycket bra bromsverkan.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by scarboni » 21 Aug 2015 07:30

Det får väl bli något i denna stilen då antar jag. Går på några hundra dock :(

Image

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by herr_brun » 21 Aug 2015 09:37

Du kan ju alltid bukta hem ett nytt par:

http://www.ebay.com/itm/Mafac-Bremsen-4 ... 463f8d2129

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by scarboni » 21 Aug 2015 10:14

herr_brun wrote:Du kan ju alltid bukta hem ett nytt par:

http://www.ebay.com/itm/Mafac-Bremsen-4 ... 463f8d2129
Kommer nog undvika gamla begagnade saker då det är svårt att se skick och sådant men tack för informationen.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Nya bromsar gammal cykel

Post by Naugas » 21 Aug 2015 12:03

Läste du mitt inlägg eller? Det var inte sådana hållare kanske?

Post Reply