Problem med Campa Record

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Problem med Campa Record

Post by Lofberg » 18 Aug 2015 21:13

Hej!

Har lite problem med min Campagnolo Record-setup på landsvägshojen. Kör med 102 mm ISO-vevlager, 53/39-vevparti och 9-delad kassett. Problemet är att kedjelinjen blir så sned när jag kör på lilla klingan fram och något av de mindre dreven bak, att kedjan hakar i ytterklingan. Detta börjar redan när kedjan ligger på tredje drevet utifrån. Det står 10-speed på ytterklingan men jag kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll?

Har någon annan haft samma problem? Funderar på att försöka lösa det genom att köpa en mindre ytterklinga men det kanske finns enklare sätt?

Kör med den här veven:
Image

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Problem med Campa Record

Post by herr_brun » 19 Aug 2015 00:07

låter som spacingen på hjulet är för långt åt drivsidan? Veven för långt in kassetten för långt ut.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Problem med Campa Record

Post by ravelax » 19 Aug 2015 10:48

Såsom jag förstått det är det inte tänkt att de yttersta dreven ska lira med innerklingan? Det verkar ha varit praxis att avråda från det förr, åtminstone. Hur det är med mer moderna grejer vet jag inte. Kolla om du inte kan hitta samma utväxling med stora klingan och nåt av de större dreven. Annars tror jag ett något bredare vevlager är en bättre lösning än att jiddra med dishen på hjulet.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Problem med Campa Record

Post by Naugas » 19 Aug 2015 12:19

Sätt den lilla klingan ytterst...?

Har du rätt kedjelinje, rätt vevlager? Googla, mät och verifiera.

Pröva annars sätta en sådan där tunn bricka till klingbultarna bakom yttre klingan. Kolla bara att kedjan växlar ner till lilla bra fortfarande.

User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Re: Problem med Campa Record

Post by Lofberg » 19 Aug 2015 15:40

Naugas wrote:Sätt den lilla klingan ytterst...?

Har du rätt kedjelinje, rätt vevlager? Googla, mät och verifiera.

Pröva annars sätta en sådan där tunn bricka till klingbultarna bakom yttre klingan. Kolla bara att kedjan växlar ner till lilla bra fortfarande.
Var på Veloform och fick bekräftat att kedjelinjen är korrekt. Och enligt WWW ska veven ha 102 mm ISO-lager, så det ska stämma. Boven kan nog ändå vara att vevpartiet är till 10-delat, vilken kan medföra att klingorna sitter tätare och inte lämnar så mycket spelrum för en kedja för 9-delat. Så jag tänkte testa med ny kedja för 10-delat tänkte jag... Vad tror ni om det?

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Problem med Campa Record

Post by Naugas » 20 Aug 2015 15:09

Vad tyckte Anders på Veloform?

User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Re: Problem med Campa Record

Post by Lofberg » 20 Aug 2015 15:30

Naugas wrote:Vad tyckte Anders på Veloform?
Han sa att det egentligen inte är så mycket att göra, men att veven/klingorna för 10-delat antagligen inte lirar helt med kedja för 9-delat. Det hade ju gått att shimma ut den yttre klingan något men då är risken att kedjan ramlar mellan mellan klingorna. Ska testa med ny 10-sp-kedja och se om det blir bättre.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Problem med Campa Record

Post by Naugas » 20 Aug 2015 17:11

Jag hade som sagt prövat med tunna brickor först - både billigare och bättre om det visar sig funka, vilket det antagligen gör.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Problem med Campa Record

Post by herr_brun » 21 Aug 2015 09:30

Är det verkligen ett problem då? Man ligger ju inte på de växlarna ändå som ravelax säger.

På vilken modern cykel som helst skrapar framväxeln i om du har minsta-minsta, min ultegra 6800 som är monterad av canyon likaså. (dock har den trimlägen som kan ta bort skrapet, men man ligger ju som sagt aldrig på den växeln ändå). Har själv bara i de små dreven om jag ligger på stora klingan.

Hade varit gött med en bild!!

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Problem med Campa Record

Post by Naugas » 21 Aug 2015 11:57

Ja, tredje utifrån - 7:an på niodelat alltså - är väl ett gränsfall. Det bryter ganska hårt i kedjan men det brukar gå bra att använda. Skrapar det i ytterlägena brukar det vara ett bra hjälpmedel för att komma ihåg eller upptäcka att man inte ska använda de växlarna.

Du kan givetvis sätta brickorna/shimsen bakom antingen lilla eller stora klingan förresten.

Post Reply