Byta styrlager

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Biker
Posts: 66
Joined: 25 May 2015 14:58
Location: Stockholm

Byta styrlager

Post by Biker » 04 Aug 2015 08:39

Har en fråga ang. styrlager.
På min Vitus sitter det ett Mavic 310 styrlager som tyvärr är ganska slitet och det är dags att byta det. Men vad skall jag ersätta det med?

I beskrivningen på Mavic-lagret står det att det är "25 x 3/16 Ball Bearings" både uppe och nere. Men när jag söker på det på diverse sidor hittar jag nada. Finns typ ett att köpa på ebay.

Så frågan är, måste det vara samma storlek på lagren? Om inte, vad går att byta till ist?

Här är en länk till info om Mavic-lagret : http://www.velobase.com/ViewComponent.a ... 51e0f87c95

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Byta styrlager

Post by J2000E » 04 Aug 2015 10:39

För att kunna svara ordentligt behöver vi få veta vad du menar med "ganska slitet och det är dags att byta det".

Vill du byta kulor (med tanke på att du anger kulstorleken)?
Vill du byta ut hela lagret - dvs skålar, konor och kulor?

Om själva lagerbanorna inte är helslut så kan man ibland komma undan med att bara byta kulor - och då tar du bort kulhållaren (plast eller metall) och istället lägger du i flera kulor (av samma storlek som tidigare - i ditt fall 3/16) än det var tidigare. Så många som det får plats - men lämna det "ofyllt" med cirka en kulas mått.

Är lagerbanorna helslut (många och djupa hål/sår) så är det att byta hela lagret - och då spelar inte kulornas mått längre någon roll. Då behöver du veta innermått på lagerlägena i ramen och måttet på framgaffelns lagerläge. Sedan får du leta lager utifrån dessa parametrar.

Jag orkar inte kika igenom den här videon men jag tror att den visar vad jag menar med att lägga i fler kulor.
https://www.youtube.com/watch?v=Uq3LNMfedl8

Mvh
JE
Last edited by J2000E on 04 Aug 2015 10:55, edited 2 times in total.
Grön våg för grå man...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 04 Aug 2015 10:51

Så många som får plats minus en brukar jag köra
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Byta styrlager

Post by J2000E » 04 Aug 2015 10:55

Kul - jag editerade just det...
Grön våg för grå man...

Biker
Posts: 66
Joined: 25 May 2015 14:58
Location: Stockholm

Re: Byta styrlager

Post by Biker » 04 Aug 2015 11:54

J2000E wrote:För att kunna svara ordentligt behöver vi få veta vad du menar med "ganska slitet och det är dags att byta det".

Vill du byta kulor (med tanke på att du anger kulstorleken)?
Vill du byta ut hela lagret - dvs skålar, konor och kulor?

Om själva lagerbanorna inte är helslut så kan man ibland komma undan med att bara byta kulor - och då tar du bort kulhållaren (plast eller metall) och istället lägger du i flera kulor (av samma storlek som tidigare - i ditt fall 3/16) än det var tidigare. Så många som det får plats - men lämna det "ofyllt" med cirka en kulas mått.

Är lagerbanorna helslut (många och djupa hål/sår) så är det att byta hela lagret - och då spelar inte kulornas mått längre någon roll. Då behöver du veta innermått på lagerlägena i ramen och måttet på framgaffelns lagerläge. Sedan får du leta lager utifrån dessa parametrar.

Jag orkar inte kika igenom den här videon men jag tror att den visar vad jag menar med att lägga i fler kulor.
https://www.youtube.com/watch?v=Uq3LNMfedl8

Mvh
JE
Tack för svaret!
Borde såklart formulerat mig lite bättre.
Det är lagerbanorna som är slitna, eller mer exakt, den undre som är sliten så pass att den är oduglig.

Men då är det bara hem och börja mäta isf.
Frågan är bara hur jag skall ta reda på vilken gänga det är. Står i beskrivningen till styrlagret att det finns två olika modeller: "English/ISO/Italian (25.4mm x 24TPI); French (25mm x 1mm)" Misstänker att det är french eftersom cykeln är fransk..

Mvh Erik

tjabolainen
Posts: 70
Joined: 06 Dec 2013 11:48

Re: Byta styrlager

Post by tjabolainen » 13 Aug 2015 11:34

Men då är det bara hem och börja mäta isf.
Frågan är bara hur jag skall ta reda på vilken gänga det är. Står i beskrivningen till styrlagret att det finns två olika modeller: "English/ISO/Italian (25.4mm x 24TPI); French (25mm x 1mm)" Misstänker att det är french eftersom cykeln är fransk..

Mvh Erik

Enklaste sättet att få reda på om det är fransk standard är att mäta innerdiametern på gaffelröret, är den 22.0 mm är det fransk, 22.2 mm är brittisk/ISO

Biker
Posts: 66
Joined: 25 May 2015 14:58
Location: Stockholm

Re: Byta styrlager

Post by Biker » 13 Aug 2015 15:16

tjabolainen wrote:
Men då är det bara hem och börja mäta isf.
Frågan är bara hur jag skall ta reda på vilken gänga det är. Står i beskrivningen till styrlagret att det finns två olika modeller: "English/ISO/Italian (25.4mm x 24TPI); French (25mm x 1mm)" Misstänker att det är french eftersom cykeln är fransk..

Mvh Erik

Enklaste sättet att få reda på om det är fransk standard är att mäta innerdiametern på gaffelröret, är den 22.0 mm är det fransk, 22.2 mm är brittisk/ISO
Tackar för tipset!
Det var 22,2mm så ett problem mindre iaf.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 13 Aug 2015 16:40

Finns japansk också men iso är mer sannolikt på en fransk cykel, mät lagersätet på gaffeln.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Biker
Posts: 66
Joined: 25 May 2015 14:58
Location: Stockholm

Re:

Post by Biker » 16 Aug 2015 20:53

abacaxi wrote:Finns japansk också men iso är mer sannolikt på en fransk cykel, mät lagersätet på gaffeln.
Okej, får måttet till till 26,4mm.

Enligt denna sida borde det vara ett "One-inch "Modern European" Standard": http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... et-service

Post Reply