Ventilräddare, var köpa?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
MarkusA
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2014 01:43

Ventilräddare, var köpa?

Post by MarkusA » 28 Jul 2015 10:01

Hejsan.
Nån som kan tipsa mig om var man kan köpa Ventilräddare i Gbg?
Dvs adapter för Presta ventil i dunlop/schrader fälg...
Postorder kan vara ett alternativ förstås.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Ventilräddare, var köpa?

Post by RZ-1 » 28 Jul 2015 10:09

Såna som brukar följa med Continentals innerslangar? (minns inte exakt modell, race kanske?)

Modellen i mitten:
Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Ventilräddare, var köpa?

Post by grangeyard » 28 Jul 2015 13:47

Brukar ringa närmaste shop och fråga. Det är en sådan pryl som gärna ligger omkring i någon låda. Jag köper ett gäng Conti Race varje år, finns inte med där.
Somliga gör sina egna av en bit slang.

Image

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Ventilräddare, var köpa?

Post by RZ-1 » 28 Jul 2015 15:08

Ett google bildsök på conti race 28 visar såna "adapters" på vissa av bilderna, kanske är regional variation.

Tveksamt om de funkar bättre än DIY med slang eller silvertejp oavsett 8)

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Ventilräddare, var köpa?

Post by viktor » 28 Jul 2015 19:53

Yes! Race har den adaptern som är mitten på bilden ovan. Det är ju bara låsringen som har en liten utbuktning som passar i ventilhålet för en dunlop ventil.
Har nog öppnat och bytt 500 conti race de senaste två åren och alla har haft den typen av låsring, tror att alla contis slangar med presta har den.
/Viktor

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Ventilräddare, var köpa?

Post by grangeyard » 28 Jul 2015 20:16

viktor wrote:Yes! Race har den adaptern som är mitten på bilden ovan. Det är ju bara låsringen som har en liten utbuktning som passar i ventilhålet för en dunlop ventil.
Har nog öppnat och bytt 500 conti race de senaste två åren och alla har haft den typen av låsring, tror att alla contis slangar med presta har den.
Jaha den ja, jo de finns med, trodde inte att dessa var ett alternativ då de har ett rykte att skada ventilen, vet inte om jag skulle kalla det för räddare. Men visst, my bad. Kör plastplupp på mtbn, men den på bakhjulet har saknats i flera år. Var alltså ouppmärksam och ber om ursäkt för det.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Ventilräddare, var köpa?

Post by viktor » 28 Jul 2015 21:35

grangeyard wrote:
viktor wrote:Yes! Race har den adaptern som är mitten på bilden ovan. Det är ju bara låsringen som har en liten utbuktning som passar i ventilhålet för en dunlop ventil.
Har nog öppnat och bytt 500 conti race de senaste två åren och alla har haft den typen av låsring, tror att alla contis slangar med presta har den.
Jaha den ja, jo de finns med, trodde inte att dessa var ett alternativ då de har ett rykte att skada ventilen, vet inte om jag skulle kalla det för räddare. Men visst, my bad. Kör plastplupp på mtbn, men den på bakhjulet har saknats i flera år. Var alltså ouppmärksam och ber om ursäkt för det.
Hehe, lugnt du! Jag letade efter en adapter för nåt år sen och hade inte fattat att låsringen gick att använda till det. Tror som du säger att andra lösningar är bättre men den funkar i knipa.
/Viktor

MarkusA
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2014 01:43

Ventilräddare, var köpa?

Post by MarkusA » 02 Aug 2015 10:06

Funderar på att bara skaffa ett par vanliga brickor med lagom stort hål för att undvika en "bubbla" i ventilhålet.
Men det jag letar är nog den vänstra samt högra på bilden. Eller såna som i bild nummer två.
Små struntsaker som borde vara i princip gratis men det verkar vara lurigt att hitta?

User avatar
B2
Posts: 120
Joined: 08 Oct 2014 09:16

Re: Ventilräddare, var köpa?

Post by B2 » 02 Aug 2015 16:08

3D skrivare. Sitter i sommarstugan utan vare sig skrivare eller ventil annars hade jag kunnat hjälpa till!

MarkusA
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2014 01:43

Ventilräddare, var köpa?

Post by MarkusA » 02 Aug 2015 16:47

Det hade varit snällt. :)
Så svårt ska det väl inte vara att hitta? Får börja leta på allvar nu i veckan.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Ventilräddare, var köpa?

Post by Naugas » 03 Aug 2015 21:25

Alltså, Veloform brukar banne mig ha precis alla lite udda grejer folk frågar om vad det än gäller, så jag sätter en slant på att han har i en låda någonstans. Kustgatan, vid Chapmanstorg.

edit: Eventuellt dissar han dig bara, för att du inte sätter tejp eller en lite bricka eller nåt... ;)

MarkusA
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2014 01:43

Ventilräddare, var köpa?

Post by MarkusA » 04 Aug 2015 18:14

Det händer att jag är i de trakterna emellanåt, jag får ta och titta förbi och se om han har nåt liggandes då. :)

Post Reply