Vevparti semi-fauber

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Vevparti semi-fauber

Post by herr_brun » 29 Jun 2015 18:36

Sitter ett sånt här på en mixte som byggs. Men hur får jag isär det? Det borde väl vara att lossa låsmuttern i mitten medurs? Den sitter berget

Det är en 80-tals crescent mixte

Image

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 29 Jun 2015 22:27

Visst, den går att få isär. Slag på mejsel funkade för mig.
Edit- vet inte hur den var gängad. MrVintage här hade såna lager att sälja för länge sen, PMa honom.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Vevparti semi-fauber

Post by herr_brun » 30 Jun 2015 09:03

Cool, ska höra med honom!

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Vevparti semi-fauber

Post by herr_brun » 30 Jun 2015 11:21

Det löste sig, gjorde ett verktyg av hålplåt och två skruvar :) den var vänstergängad

Image

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Vevparti semi-fauber

Post by even » 30 Jun 2015 14:43

Neat. Ta gärna fler bilder. Jag undrar hur ett sånt där lager ser ut. Diameter på lagerkopp?

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Vevparti semi-fauber

Post by herr_brun » 30 Jun 2015 15:31

http://imgur.com/a/Nz2LO

tror jag mätte lagerkoppen

Rätt fint skick med tanke på att det antagligen aldrig rengjorts eller servats på 30 år

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Vevparti semi-fauber

Post by Naugas » 30 Jun 2015 17:47

even wrote:Neat. Ta gärna fler bilder. Jag undrar hur ett sånt där lager ser ut. Diameter på lagerkopp?
Tror det är 46 mm på fauber, varför vill du veta?

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Vevparti semi-fauber

Post by even » 30 Jun 2015 18:45

Naugas wrote:
even wrote:Neat. Ta gärna fler bilder. Jag undrar hur ett sånt där lager ser ut. Diameter på lagerkopp?
Tror det är 46 mm på fauber, varför vill du veta?
@herr-brun: tack.

För att bekräfta att det är exakt samma som press fit one-piece crank varianten. Och det ser det ju ut att vara - med undantag för just axeln/veven - min lagerbana (till vev) är också ca 40 mm och pressfiten ca 46 mm. Om man behåller koppar och konor behöver man ju egentligen bara ha tur att hitta en axel för att bli av med böket vid service som vevarna ger (plocka av pedal och i sämsta fall bägge koppar). Det är sämre tillgänglighet och ger sämre möjligheter men antagligen billigare än den finska adapten+bsa bb. Min nästa fundering är hur kedjelinjen blir - och om gängorna faktiskt tillåter viss justering mha brickor!?

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Vevparti semi-fauber

Post by Naugas » 01 Jul 2015 17:58

even wrote:
Naugas wrote:
even wrote:Neat. Ta gärna fler bilder. Jag undrar hur ett sånt där lager ser ut. Diameter på lagerkopp?
Tror det är 46 mm på fauber, varför vill du veta?
@herr-brun: tack.

För att bekräfta att det är exakt samma som press fit one-piece crank varianten. Och det ser det ju ut att vara - med undantag för just axeln/veven - min lagerbana (till vev) är också ca 40 mm och pressfiten ca 46 mm. Om man behåller koppar och konor behöver man ju egentligen bara ha tur att hitta en axel för att bli av med böket vid service som vevarna ger (plocka av pedal och i sämsta fall bägge koppar). Det är sämre tillgänglighet och ger sämre möjligheter men antagligen billigare än den finska adapten+bsa bb. Min nästa fundering är hur kedjelinjen blir - och om gängorna faktiskt tillåter viss justering mha brickor!?
Ja, det är samma vevpartier och vevaxlar oavsett om det är ipressade eller gängade koppar. Men sådana där vevlager behöver ju inte servas speciellt ofta? Inte hade jag öppnat och smort oftare än vart femte år eller nåt sånt om jag haft en sådan cykel. Kanske mer sällan till och med.

Alla de där tredelade fauber-vevpartierna jag har stött på har väldigt lång vevaxel, kommer inte ihåg exakt, men 122-130 någonting, så det är svårt att få det att funka med modernare fyrkantsvevpartier.

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Vevparti semi-fauber

Post by even » 01 Jul 2015 18:24

Visst, man behöver inte serva ofta med tanke på att grejerna verkar hålla oavsett om de är välsmorda eller inte. De är ju dock inte så väl förslutna när kåpan är lite bucklig och den där filt-/tygbiten bakom kåpan blivit mättad av skit och verkar ha krympt med åren. Personligen gillade jag inte heller ljudet/känslan när fettet lösts upp för mycket eller fått för mycket skit i sig - och försökte därför serva den cykeln ca en gång om året när det begav sig. Till sist var det frihjulet som skar sig efter att ha servats långt över pensionsålder och därtill läppen för kantråden på bakhjulet som bokstavligen inte pallade med trycket. Det var då jag började upptäcka och köpa lättare tvåhjulingar. Fast jag har den kvar - just för att den är så robust och dessutom egentligen min fars.

Post Reply