Byta fram och bakdrev - nytt försök

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
HarryA
Posts: 2
Joined: 14 Jun 2015 19:06

Byta fram och bakdrev - nytt försök

Post by HarryA » 16 Jun 2015 17:40

Hej, kan ni hjälpa mig med vilken typ av framdrev detta är och hur man skulle kunna få loss den?

bifogar 3 bilder

Image
Image
Image

Vart kan jag enklast få tag på nytt framdrev och nya frikransar till bak? frikransen antar jag är ett standard shimano som det finns på bmx osv. Men samma där, räcker det med kedjepiskan eller krävs hylsa för att få loss den? Antar att det är RF-6 från parktools?

Har köpt hylsan till bakdrev men har inte provat och montera ner igen förrän jag får tag på nytt bakdrev och framdrev. För övrigt så har jag haknyckel och kedjepiska samt brytare.

Konsulterar hellre er än att lita på cykelhandlare, sist jag fråga ville de ha 350kr för ett bakdrev...

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Byta fram och bakdrev - nytt försök

Post by TalliDan » 29 Oct 2015 23:21

Fram är det en vev och klinga i ett- dvs du kan inte byta enbart drev då det är ihopstansat med klingan. Byt hela vevarmen om du vill byta drev. Bak är det mycket riktigt ett bmx-drev som man byter med (googlar lite) Parktool FR-6 Image som du antagligen skaffat. Om jag minns rätt behöver du ingen kedjepiska utan stoppar bara in avdragaren i bakdrevet- (spänner ev in hjulmuttern med handkraft in mot avdragaren så att du inte slinter) och tar sedan spjärn mot hjulet/däcket samtidigt som du med skruvar hylsan dvs FR-6 moturs för att lossa. Alternativt- fäster hylsan i ett fast förankrat skruvstäd- i med hjulet så att det mäster ordentligt- på med mutttern- och använder hjulet för att snurra av drevet...
mkt svårare att förklara än att göra...
Lycka till
...

Post Reply