Modern ram, ett alternativ?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
knallfunk
Posts: 24
Joined: 24 Mar 2009 18:18
Location: anrika kungsholmen
Contact:

Modern ram, ett alternativ?

Post by knallfunk » 24 Mar 2009 18:40

Tut,

har följt forumet länge, men efter att ha införskaffat en ny pendlarhoj (Cannondale Bad Boy 8 ) så känner jag att jag kan konvertera den gamla till en fixie. Så Dags att bli medlem. Hej hej forumet!

Den gamla cykeln är en nishiki pro sld, dvs en ganska modern & lätt ram.
Medför det några nackdelar att göra fixie på en såpas lätt ram? 99% av dagens fixies är trots allt gamla (gjut)järnsramar. ;)

Cykeln är i molekyler nu, ska blästra och lacka om ramen, kommer nog behålla framhjulet med skivbroms, iaf. till en början.
Bakhjulet måste jag förstås byta? Har sökt men inser att man inte kan fixa ett befintligt hjul alltför lätt. Kanske har fel?
Räcker det att slakta vevpartet och bara behålla yttersta hjulet, eller bör det bytas helt?

Vad tycker ni om fixies på "moderna" ramar?

Bonusbild på hur cykeln såg ut i höstas innan den monterades ner:
Image
edit: ser att det är en ultra pro, men dom är så gott som identiska.
edit2: moderator kanske vill flytta tråden till nybörjare, sorry om felpost.

/m
Last edited by knallfunk on 24 Mar 2009 18:52, edited 1 time in total.
Rise Robots Rise

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 24 Mar 2009 18:44

Tycker det är synd att slakta en nästan ny cykel, leta upp en begagnad trackram istället.

knallfunk
Posts: 24
Joined: 24 Mar 2009 18:18
Location: anrika kungsholmen
Contact:

Post by knallfunk » 24 Mar 2009 18:46

Indurain wrote:Tycker det är synd att slakta en nästan ny cykel, leta upp en begagnad trackram istället.
Jag är less på den, speciellt efter nyköpet, så frågan (frågorna) kvarstår. :)
Rise Robots Rise

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Post by Hägg » 24 Mar 2009 19:37

Kan inte se riktigt på bilden men har du inte möjlighet att flytta bakhjulet för att justera kedjespänningen är det bara att införskaffa annan ram eller trixa med magic gear och half-link.

Quick and dirty lösning:
Skaffa Disc drev, plocka bort bakbromsen och skruva fast drevet. Plocka bort växeln, vänd bakhjulet bak och fram och ta med cykeln till din lokala cykelgubbe för att få krans bortmonterad och hjulet justerat för den nya kedjelinjen. I värsta fall kommer det inte fundera för att fälgen måste förskjutas för långt åt sidan, så ta med cykeln innan inköp och kolla om det faktiskt kommer att går att göra. Viss risk för höjda ögonbryn.

Snyggare lösning:
Se "vart finns det hjul"-tråden. Kan också behöva justeras för att få till kedjelinjen.

knallfunk
Posts: 24
Joined: 24 Mar 2009 18:18
Location: anrika kungsholmen
Contact:

Post by knallfunk » 25 Mar 2009 00:23

Hägg wrote:Kan inte se riktigt på bilden men har du inte möjlighet att flytta bakhjulet för att justera kedjespänningen är det bara att införskaffa annan ram eller trixa med magic gear och half-link.
Där sprack den idén. Du har så rätt, är drop upphägning, så skiter i att lacka om den, skruvar ihop skiten och säljer den. Grrrr :)

Nåväl, tills jag hittar en ram/cykel för vad jag säljer den för så får jag njuta av mn nya.
Antar att den här beggad ligger runt 3k, någon chans att hitta någon redan klar fixed för det? (Vill inte ha något halvdant.)
Rise Robots Rise

Ladatarzan
Posts: 27
Joined: 20 Jul 2008 12:49

Post by Ladatarzan » 25 Mar 2009 09:56

knallfunk wrote:
Hägg wrote:Kan inte se riktigt på bilden men har du inte möjlighet att flytta bakhjulet för att justera kedjespänningen är det bara att införskaffa annan ram eller trixa med magic gear och half-link.
Där sprack den idén. Du har så rätt, är drop upphägning, så skiter i att lacka om den, skruvar ihop skiten och säljer den. Grrrr :)
Sagan behöver inte sluta där. Problem är till för att lösas och just det här problem har lösts på flera sätt.

Eccentric ENO hub: http://www.63xc.com/craid/whiteeno.htm
EBB för standard ramar : http://www.trickstuff.de/index.php?p=d116en1

Disc drev, justera kedjelinjen med brickor: http://www.velosolo.co.uk/shopdisc.html

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 25 Mar 2009 10:01

Köp ett extra hjul till BadBoyen och kör den som fixie, funkar klockrent!

/Fredde

knallfunk
Posts: 24
Joined: 24 Mar 2009 18:18
Location: anrika kungsholmen
Contact:

Post by knallfunk » 25 Mar 2009 15:48

Köp ett extra hjul till BadBoyen och kör den som fixie, funkar klockrent!

/Fredde
Låter som en plan.
Om man vill ha likadana fälgar, i det här fallet "Rims Bad Boy X320 32h 28"
Hur går man tillväga då, hittar dom inte på nätet. (Extradel fr. cannondale?)
Alternativt är det kanske något annat märke som dom lablat om?
Sagan behöver inte sluta där. Problem är till för att lösas och just det här problem har lösts på flera sätt.

Eccentric ENO hub: http://www.63xc.com/craid/whiteeno.htm
EBB för standard ramar : http://www.trickstuff.de/index.php?p=d116en1

Disc drev, justera kedjelinjen med brickor: http://www.velosolo.co.uk/shopdisc.html
Tack för tipsen, ebb'n ser flott ut, kan man färgmatcha om jag ska måla om den trots allt.
Rise Robots Rise

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 25 Mar 2009 16:33

knallfunk wrote:
Köp ett extra hjul till BadBoyen och kör den som fixie, funkar klockrent!

/Fredde
Låter som en plan.
Om man vill ha likadana fälgar, i det här fallet "Rims Bad Boy X320 32h 28"
Hur går man tillväga då, hittar dom inte på nätet. (Extradel fr. cannondale?)
Alternativt är det kanske något annat märke som dom lablat om?
Kan vara så att du kan beställa från Cannondale, annars vet jag inte.

Jag satte ett Surlynav bak på min och det passade rakt av (fälg + ekrar) på original singelspeed-nav(jag har inte 8:an).

Finns en massa bilder på den på http://blog.fredde.se/?page_id=888
Lycka till! :)

/Fredde

knallfunk
Posts: 24
Joined: 24 Mar 2009 18:18
Location: anrika kungsholmen
Contact:

Post by knallfunk » 25 Mar 2009 17:04

Kan vara så att du kan beställa från Cannondale, annars vet jag inte.

Jag satte ett Surlynav bak på min och det passade rakt av (fälg + ekrar) på original singelspeed-nav(jag har inte 8:an).

Finns en massa bilder på den på http://blog.fredde.se/?page_id=888
Lycka till! :)

/Fredde
Snyggt!

Jag har åttan, så köper ett helt nytt bakdäck. Får försöka hitta nåt liknande. Samt lösa vajerfrågan på nåt tjusigt sätt.

Offtopic; du ser inte heller ut att ha inbyggd framlampa? Jag har inte det, trots att det står på både cannondale.com & cykloteket att det skall finnas.
Rise Robots Rise

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 25 Mar 2009 19:32

Om jag vore du skulle jag nästan köpa en färdig fixie, om du inte är väldigt duktig och tkr det är väldigt kul att skruva själv dvs.

Nya fixies kan du hitta från 5000 och uppåt, bättre begagnade finns från 3000 (och såklart i både stigande och sjunkande skala beroende på skick/delar ...)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 25 Mar 2009 21:21

knallfunk wrote:
Kan vara så att du kan beställa från Cannondale, annars vet jag inte.

Jag satte ett Surlynav bak på min och det passade rakt av (fälg + ekrar) på original singelspeed-nav(jag har inte 8:an).

Finns en massa bilder på den på http://blog.fredde.se/?page_id=888
Lycka till! :)

/Fredde
Snyggt!

Jag har åttan, så köper ett helt nytt bakdäck. Får försöka hitta nåt liknande. Samt lösa vajerfrågan på nåt tjusigt sätt.
Vajrar och slangar tog jag bort, men jag hade de dragna i ramen, har du en 09 har du inte det i ramen. Polaren har en 09 den har lyse i sadeln men ingen i styrstammen. Nää jag vette tusan varför de skriver det...

:)

/Fredde

knallfunk
Posts: 24
Joined: 24 Mar 2009 18:18
Location: anrika kungsholmen
Contact:

Post by knallfunk » 25 Mar 2009 21:29

Axel_ wrote:Om jag vore du skulle jag nästan köpa en färdig fixie, om du inte är väldigt duktig och tkr det är väldigt kul att skruva själv dvs.

Nya fixies kan du hitta från 5000 och uppåt, bättre begagnade finns från 3000 (och såklart i både stigande och sjunkande skala beroende på skick/delar ...)
För enkelt, dessutom behöver jag sysselsätta mig. :)
Såg precis att jag fick en väldigt trevlig skatteåterbäring, så kanske köper mig
någon vacker räserram istället, och utgår från den, då har jag iaf förutsättningarna på min sida.
Rise Robots Rise

knallfunk
Posts: 24
Joined: 24 Mar 2009 18:18
Location: anrika kungsholmen
Contact:

Post by knallfunk » 25 Mar 2009 21:40

Vajrar och slangar tog jag bort, men jag hade de dragna i ramen, har du en 09 har du inte det i ramen. Polaren har en 09 den har lyse i sadeln men ingen i styrstammen. Nää jag vette tusan varför de skriver det...

:)

/Fredde
Yes 09, mina sitter utanpå. Kommer dock inte ge mig på någon vajerslakt på den ännu, för ny för det. (Den har fortfarande bästa platsen i sängen, samt tempurkudden...)
Får lösa det på något snyggt sätt.

Jag har inte i sadeln heller, vilken blåsning. ;)
Rise Robots Rise

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 25 Mar 2009 22:18

Du kommer få samma problem med kedjespänning på Bad Boyen som på Nishikin. Bakhjulet sitter liksom där det sitter. Har du tur funkar det med en utväxling du trivs med, har du otur får du inte ihop det utan att fila i bakgaffeln. Det är magic gear som gäller så länge du inte kör med excentriskt vevlager eller excentriskt baknav. Norvelo vid Vanadisplan har ett excentriskt Eno-nav på hyllan.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 25 Mar 2009 22:58

ArvidSvensson wrote:Du kommer få samma problem med kedjespänning på Bad Boyen som på Nishikin. Bakhjulet sitter liksom där det sitter. Har du tur funkar det med en utväxling du trivs med, har du otur får du inte ihop det utan att fila i bakgaffeln. Det är magic gear som gäller så länge du inte kör med excentriskt vevlager eller excentriskt baknav. Norvelo vid Vanadisplan har ett excentriskt Eno-nav på hyllan.
BadBoyen har excentriskt vevlager original så det är bara att justera och vara glad ;)

/Fredde

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 25 Mar 2009 23:16

fredde.se wrote:
ArvidSvensson wrote:Du kommer få samma problem med kedjespänning på Bad Boyen som på Nishikin. Bakhjulet sitter liksom där det sitter. Har du tur funkar det med en utväxling du trivs med, har du otur får du inte ihop det utan att fila i bakgaffeln. Det är magic gear som gäller så länge du inte kör med excentriskt vevlager eller excentriskt baknav. Norvelo vid Vanadisplan har ett excentriskt Eno-nav på hyllan.
BadBoyen har excentriskt vevlager original så det är bara att justera och vara glad ;)

/Fredde
Tjoho!!

Post Reply